یازده نمایش از هنرمندان تئاتر ساکن لندن در این جشنواره اجرا می شود 

 نخستین جشنواره تئاتر ایرانی در لندن ساعت پنج و نیم بعدازظهر پنجشنبه ۲۸ ژوئن، به همت خانم سوسن فرخ نیا، بازیگر، کارگردان، مربی تئاتر، بنیانگذار و مدیر گروه تئاتر سام، با برگزاری مراسم ویژه ای در لندن پایتخت انگستان گشایش می یابد. از خانم فرخ نیا اخیرا نمایش جنجالی و پربیننده “یک رویای خصوصی” به کارگردانی ایرج جنتی عطایی را در چند شهر آمریکای شمالی و از جمله در کانادا (تورنتو، مونترال و ونکوور) شاهد بوده ایم. سوسن در این نمایش با بهروز وثوقی بازیگر کم نظیر تاریخ سینمای ایران و گلشیفته فراهانی هنرپیشه جوان و جویای نام به صحنه رفت و خوش درخشید.

سوسن فرخ نیا

سوسن فرخ نیا

این جشنواره با نمایش یازده کار نمایشی از گروه های مختلف تئاتری که در انگلستان فعالیت دارند تا شنبه شب ۳۰ ژوئن ادامه خواهد داشت و ساعت نه و نیم شب پایانی،  با برگزاری مراسم  تقدیر از شرکت کنندگان در این رویداد هنری، به بهترین نمایش عرضه شده، تندیسی ویژه اهداء خواهد شد. بهترین نمایش این جشنواره با نظر و رأی هئیت پنج نفره داوران جشنواره انتخاب می شود. مجید فلاح زاده، نمایشنامه نویس، کارگردان، دراماتورژ و مترجم فعال تئاتر ایرانی در غربت، خانم بهرخ بابایی، بازیگر، کارگردان و آوازخوان، همسر مجید فلاح زاده از دیگر داوران این جشنواره هستند. این زوج خود، مدیران و گردانندگان جشنواره قدیمی و معتبر تئاتر ایرانی کلن آلمان هستند؛ جشنواره ای که از اولین جشنواره های تئاتر ایرانی در اروپا و جهان بوده و نزدیک به بیست سال است که هر ساله برگزار می شود. غلام آل بویه، کارگردان و مدیر جشنواره تئاتر ایرانی هایدلبرگ  آلمان، یکی دیگر از داوران این جشنواره است. خانم پوری صدیق، مدیر مدرسه فارسی اندیشه آلمان و فاضل حکیمی، بازیگر افغان تبار دو داور دیگر جشنواره هستند.

پوستر جشنواره

پوستر جشنواره

در گفت وگوی اختصاصی که با خانم فرخ نیا برای شهروند داشتیم، مدیر اولین جشنواره تئاتر ایرانی ـ فارسی لندن توضیح داد که در نخستین سال این جشنواره تنها نمایش های کوتاهی که حدود ۴۵ دقیقه هستند، به وسیله فعالان تئاتر در لندن انگلستان، اجرا می شوند. این نمایش ها با توجه به امکاناتی که فراهم آورده شد و وجود دارد، به جشنواره دعوت شده اند.

او اظهار امیدواری کرد سال آینده و سال های بعد تلاش می کنیم نمایش های بلندی که به زبان فارسی به وسیله هنرمندان در چهار گوشه جهان تهیه می شوند، عرضه شوند.

فرخ نیا در پاسخ به این که آیا از ایران نمایشی در دوره های بعدی در جشنواره خواهید داشت، پاسخ داد:«حتما… تنها شرط برای عرضه کارهای هنرمندان داخل ایران این است که آثار مستقل باشند و دستگاه های فرهنگی ـ تبلیغاتی حکومت اسلامی به هیچ شکلی در تهیه آن دخالتی نداشته باشند.»

این جشنواره در واقع اولین جشنواره تئاتری است که به سبک و سیاق جشنواره های  Fringe  که در غرب بسیار رایجند، برگزار می شود و خانم فرخ نیا می گوید، الگوی وی برای برگزاری آن، جشنواره هایی مانند جشنواره ادینبورو Edinburgh بوده است. این جشنواره، دست کم در نخستین دوره اش جشنواره ای با امکاناتی کم اما با عشق و تلاشی ستودنی، نمونه مینیاتوری از این نوع جشنواره هاست که با کمک های بسیار ارزشمند و همکاری یک گروه ده نفره برای نخستین بار در خارج از ایران برگزار می شود. خانم فرخ نیا می گوید هیچ موضوع و تم  ویژه ای برای جشنواره در نظر گرفته نشده تا هنرمندان بتوانند آزادانه به هر سوژه ای که علاقه دارند، پرداخته و آن را در جشنواره عرضه کنند.

program-1

نمایش ها در تئاتر  National Youth Theatre که از سوی شهرداری لندن با تخفیف ویژه در اختیار گروه تئاتر سام قرار گرفته، اجرا می شوند. این تئاتر نسبتا قدیمی ۵۷ سال سابقه فعالیت دارد و آدرس آن  ۱۱۱ Buckingham Palace Road است. سالن نمایشی که برای اجرای نمایش ها در نظر گرفته شده حدود ۸۰ صندلی برای تماشاگران دارد.

 فکر برگزاری چنین جشنواره ای از سال ها پیش مشغله ذهنی خانم فرخ نیا و همکاران وی بوده و اکنون به اجرا درآمده است.

قیمت بلیت تماشای هر نمایش۱۰پاند است اما علاقمندان می توانند با ۲۵ پاند نمایش های یک روز را با تخفیف بینند. بلیت سه روز جشنواره و دیدن همه نمایش ها ۷۵ پاند است.

ساعت پنج و نیم ۲۸ ژوئن جشنواره با نمایش شله قلمکار (ایران عطاری) که طراحی و کارگردانی آن برعهده سیما پولیت است، آغاز می شود. نمایش های کارل مارکس در سوهو(هوارد زین)، کارگردان: فرشید آرمان و نمایش عمه جون و بوی فرندش، نویسنده و کارگردان: امیر فرهاد اعظم پناه، دیگر نمایش های روز اول جشنواره هستند.

روز ۲۹ ژوئن نمایش های “مرگ در می زند” (وودی آلن)، طراح و کارگردان: بردیا جلالی، “تیمسار”، نویسنده و کارگردان: مهدی اخوان و “مادر یتیمان و نگرانیهایش” که نویسنده و کارگردان آن ظاهرنوید محسنی است، اجرا می شوند.

بروشور جدول نمایش ها

بروشور جدول نمایش ها

در روز ۳۰ ژوئن، روز آخر جشنواره، “مولتی کالچرال” نویسنده و کارگردان: فرشید عزیزی، “عشق یعنی …؟؟ چی”، نویسنده و کارگردان: پروانه سلطانی، “دوستی” (ادوارد فیلیپو)، کارگردان: محمد حیدری و “روایت سحر”، کار دیگر پروانه سلطانی عرضه می شوند.

خانم فرخ نیا در گفت وگو با شهروند از استقبال گرم علاقمندان به تئاتر از این جشنواره خبر داد و گفت تاکنون شمار قابل توجهی از بلیت نمایش ها خریداری شده اند. او همچنین توضیح داد من خود نمایشی در این جشنواره ندارم چرا که کار مدیریت و برگزاری آن نیرو و انرژی زیادی طلب می کند.

فرخ نیا در مورد معیارهای قضاوت برای انتخاب بهترین نمایش، یادآور شد عمدتا  تلاش هر گروه برای آماده کردن کارهایشان در نظر گرفته شده است. چرا که می دانیم تمرین و تهیه نمایش ایرانی در خارج از کشور کاری بسیار دشوار است.

خانم فرزانه تائیدی، بازیگر تئاتر و سینما، ایرج جنتی عطایی، ترانه سرا، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، خانم سودابه فرخ نیا، بازیگر و کارگردان تئاتر، بهروز به نژاد، هنرپیشه سینما و تئاتر، بهمن فرسی، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، منوچهر وثوق، هنرپیشه مشهور سینما، خانم و آقای سرکوب، هنرمندان با سابقه سینما و دوبلاژ، ماشاء الله آجودانی، محقق و نویسنده و چند تن دیگر از چهره های هنری ـ فرهنگی ساکن لندن از میهمانان افتخاری این جشنواره هستند.

خانم فرخ نیا در گفت وگویش با شهروند با تاکید خاطرنشان کرد که برگزاری این جشنواره با حمایت های مالی و عملی داریوش رضوانی، صرافی پرشیاPersia Exchange ، مشاوره و خدمات املاک Mygrowth Estates  و چاپخانهPrint Signe Design  که تمام کارهای چاپی جشنواره را به رایگان انجام داده، ممکن شده است. خانم فرخ نیا مقداری از هزینه های جشنواره را هم خود بر عهده دارد.

بعد از پرسش و پاسخ درباره جشنواره از خانم فرخ نیا درباره ادامه اجراهای نمایش “یک رویای خصوصی” پرسیدیم، وی توضیح داد این نمایش بعد از ۱۸ اجرا در آمریکای شمالی قرار است در شهرهای اروپا هم اجرا شود. تدارکات و برنامه ریزی برای ادامه اجراهایش در دست انجام است و زمانی که محل و تاریخ اجراها مشخص و قطعی شود، خبر آن منتشر خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر درباره این جشنواره می توانید به

سایت www.saamtheatregroup.com  مراجعه کنید.

*علی شریفیان، از همکاران شهروند و روزنامه نگار آزاد ساکن مونترال است که بیشتر درباره مسائل سیاسی اجتماعی و فرهنگی کانادا می نویسد. او هنر آموخته رشته تئاتر است و نقد هنری هم یکی از دیگر رشته های کار روزنامه نگاری اوست.