شاهین نجفی: هنرمند نمی تواند خودش را پشت هنرش پنهان کند

شاهین نجفی روز جمعه ۲۸ جون در ریچموندهیل و یکشنبه ۷ جولای در ونکوور برنامه اجرا خواهد کرد. کنسرت های شاهین در کانادا توسط سازمان غیر دولتی “مرکز بین المللی حقوق بشر” (آی سی اچ ار) با اهداف خیریه برنامه ریزی شده است.

اردشیر زارع زاده مدیر اجرائی آی سی اچ ار به شهروند گفت که یکی از برنامه های آی سی اچ ار کمک به پناهندگان ایرانی است و این برنامه فرصتی برای فاندریزینگ به همین منظور است. اردشیر افزود در این کنسرت تعدادی از مقامات دولتی و غیردولتی و نیز نمایندگان جامعه ایرانی حضور خواهند داشت.

جلد شهروند 1444 مورخ 27 جون 2013

جلد شهروند ۱۴۴۴ مورخ ۲۷ جون ۲۰۱۳

 

شاهین نجفی، زاده بندر انزلی (۱۳۵۹) ست. او از نوجوانی به سرودن شعر و ترانه روی می آورد و گیتار کلاسیک و فلامینکو را  نزد اساتیدی چون سهراب فلک انگیز، فرزاد دانشمند و حامد حمیدی می آموزد. نجفی آوازهای هارمونی و سلفژ را نزد استاد سنگاچینی و استاد فریدون پوررضا می آموزد و سپس با چند گروه خواندن را به صورت زیرزمینی  شروع می کند. شاهین نجفی مدتی سرپرست یک گروه موسیقی زیرزمینی می شود  که پس از دومین اجرا ممنوع الصدا می شود.

او که دانشجوی رشته جامعه شناسی بود، به دلیل “هنجارشکنی” از دانشگاه اخراج می شود و در نهایت در سال ۲۰۰۵ میلادی به آلمان مهاجرت می کند. او در آلمان سرپرستی گروهی به نام اینان را به عهده می گیرد و بعد به گروه تپش ۲۰۱۲ می پیوندد.

صدای او صدای اعتراض است، اعتراض علیه هر آن چه که تابوست یا می خواهد تابو بماند.

شاهین نجفی از زمره هنرمندانی ست که هر چند هنرش به دلیل معترض بودنش رنگ سیاسی به خود می گیرد، اما هرگز هنرش را قربانی پیامش نمی کند و این موسیقی اش را دو چندان جذاب و گیرا کرده است.

 

با شاهین نجفی در پیوند با حضورش در تورنتو چند پرسش مطرح کردیم که در زیر می خوانید:

 

شما برای اولین بار در تورنتو  هستید، نظرتان درباره ی  تورنتو  و اجرای کنسرت در این شهر چیست؟

ـ تورنتو بزرگ و مدرن و جذاب است. اما کمی برای روحیه روستایی و شهرستانی من زیادی ست.  طی چند روز این شانس را داشته ام که با آدم های درست و حسابی  آشنا بشوم و این آدم ها برای من می توانند نمونه ی جمعیتی از ایرانیان باشند که در کانادا و تورنتو سکونت دارند و از حضورم در این شهر خوشحالم. اجرای کنسرت در ابتدای  امر برای من آشنایی رودررو با هموطنان و کسانی ست که به کارهای من گوش داده اند و نیز آشنا شدن آن بخش از عزیزانی که این نوع از موسیقی و شعر را کمتر می شناسند .

شکل اجرای کنسرت به چه صورتی ست؟

ـ ما  به صورت سه نفره یعنی دو نوازنده گیتار(من و مایکل کول) و یک نوازنده ی سازهای کوبه ای/پرکاشن (علی بازیار) به اجرای برنامه می پردازیم. استیل اجرای کارها کاملا آکوستیک و همراه با بداهه نوازی نیز خواهد بود. در دو قسمت ۴۰ دقیقه ای، با یک استراحت بیست دقیقه ای. کارها عموما  در استیل جاز/پاپ، بلوز ، فولک و تلفیقی خواهد بود.

موسیقی خودتان را چگونه تعریف می کنید؟

ـ کاری که من و دوستانم در موسیقی ایرانی انجام می دهیم را  شاید بتوان موسیقی کانسپتوال  نامید. این  عبارت را من از سینمای موج نوی  فرانسه ده ی شصت به امانت گرفته ام. می دانید از یک جهاتی ما به آن اتفاقی که در سینمای فرانسه افتاد شباهت داریم. اولا باید با صراحت بگویم که تم کارها  و آنچه که زیربنای  کار ما را تعیین می کند  دقیقا همان چیزی ست که روشنفکری  را با  آن تعریف می کنیم. یعنی ایجاد گفتمان و گسترش آن، و وصل  گفتمان های خاص به بدنه ی جامعه. این کار  تا الان اتفاق افتاده است چه در حوزه ی دین، زنان و اقلیت های جنسی و نیز کلا تابوهای پیدا و پنهان در جامعه ی ایرانی.

جریان غالب  موسیقی ایرانی، یا سنتی  ست و یا پاپ یا همان موسیقی سطح و لحظه ای و من با هیچکدامشان فی نفسه مشکلی ندارم، اما حاضر نیستم به هیچ عنوان خود را در زیر شاخه ی این دو جریان غالب تعریف کنم در نتیجه ما به ساخت کاراکتر  فرمی و ایجاد تشخص معنایی در کارها دست می زنیم و از این روی باید در فضای مربوط به خودمان نقد شویم.

برخورد مردم تا به امروز در کشورهای مختلف با کنسرت های شما چگونه بوده است؟

ـ واقعیت این است که من در اجرای کنسرت اعتماد به نفس لازم  دارم و باید بدون فروتنی بگویم که قوی هستم. به غیر از این می شوم دروغگو و باید تعارف بکنم و…

بسیاری از دوستان وقتی اجرای من و دوستانم را می بینند تازه به صورت جدی می روند و کارها را گوش می کنند. من می دانم در برنامه ها چطور با مخاطب حرف بزنم و با او ارتباط برقرار کنم و کاری کنم که احساس نکند که یک نفر آن بالا نشسته و می خواند و او آن پایین نشسته و محکوم به گوش کردن است. این سیستم را از هنرمندان غربی آموخته ام و به همین دلیل در بسیاری از موارد بعد از اجرای برنامه به میان جمعیت می روم  تا باز هم  از نزدیک تر با آنها باشم. من فکر می کنم  هنرمند از هنرش بزرگ تر است و نمی تواند خود را پشت هنرش پنهان کند.

کنسرت شاهین نجفی جمعه ۲۸ جون ساعت هفت و نیم عصر در مرکز هنرهای نمایش ریچموندهیل واقع در ۱۰۲۶۸ خیابان یانگ برگزار می شود. بلیت را از کتابفروشی های پگاه، سرای بامداد، سوپر خوراک و سوپر تهران تهیه کنید یا به صورت آنلاین www.humanrightsintl.com  خریداری کنید.