شهروند- آرش عزیزی: شهردار محافظه ‌کار تورنتو، راب فورد، و دولت لیبرال انتاریو یقه به یقه شده ‌اند. موضوع؟ بودجه‌ ی مسکن اجتماعی در تورنتو.

سخت است تصور کنیم که فوردِ راست‌ گرا قهرمان محرومان و طرفدار مسکن اجتماعی است اما او در واکنش به قطع بودجه‌ ی مربوطه توسط دولت استانی، این دولت را متهم کرده که آسیب‌ پذیرترین ‌ها را هدف گرفته است.

قضیه به این‌جا بر می‌گردد که چارلز سوزا، وزیر دارایی لیبرال ‌ها، اعلام کرده بودجه ‌ی ۱۵۰ میلیون دلاری که جهت خرج برنامه ‌های اجتماعی به تورنتو داده می‌شد از سال ۲۰۱۶ به بعد قطع می ‌شود. تقاضای شهردار برای احیای این بودجه نیز میسر واقع نشده است.

کاتلین وین نخست وزیر انتاریو ـ راب فورد شهردار تورنتو

کاتلین وین نخست وزیر انتاریو ـ راب فورد شهردار تورنتو

دوشنبه‌ ی این هفته، سوزا و فورد بالاخره دیدار کردند. این دیدار، که در وزارت دارایی، واقع در تورنتو، صورت گرفت بیش از یک ساعت به طول انجامید. پس از جلسه هر دو طرف یک‌دیگر را محکوم به لجاجت کردند. به نظر می ‌رسد رابطه‌ ی فی مابین دو دولت در شرایط بسیار وخیمی قرار داشته باشد.

فورد پس از جلسه گفت «خشمگین» است که گوش شنوایی برای تقاضاهایش پیدا نشده است و تاکید کرد که اکنون چاره ‌ای به جز کاهش بودجه ‌ی مسکن اجتماعی ندارد. او گفت: «معلوم است که باید بعضی برنامه ‌ها را تعطیل کنیم. واضح است که من باید در حالی به بخش مسکن نگاه کنم که ۱۵۰ میلیون دلار کم‌تر داریم.»

شهردار گفت: «این کار به آسیب ‌پذیرترین مردم آسیب می ‌زند… آن‌ها همین حالا به اندازه ‌ی کافی زجر می ‌کشند. این نمک پاشیدن به زخم آن‌ها است.»

سوزا در عوض گفت فورد نباید نیازمندان به مسکن اجتماعی را «گروگان» بگیرد و باید مخارج مربوط به آن ‌ها را با افزایش مالیات تامین کند.

حتی پیش از جلسه‌ ی روز دوشنبه نیز به نظر می ‌رسید روابط بین دو دولت در حال مساعدی قرار نداشته باشد. مسئولان دولت استانی می‌گویند رئیس دفترِ‌ سوزا چند هفته پیش با دفتر فورد تماس گرفته بود و خواهان جلسه ‌ای در این مورد شده بود، اما پاسخی دریافت نکرده بود. حتی وقتی سوزا شخصا نامه ‌ای برای فورد نوشت باز هم خبری از پاسخ نشد. کار فقط وقتی به دیدار آن دو رسید که هفته ‌ی گذشته روزنامه‌ ی گلوب اند میل از کاهش بودجه‌ های پیش رو خبر داد.

دو دولت البته در زمینه‌ های دیگری در حال همکاری هستند. از جمله ساختن چهار خط قطار و سایر تدارکات برای بازی‌ های پان آمریکن پیش رو در سال ۲۰۱۵.

مشکلات مالی موجود به دهه‌ ی ۱۹۹۰ بر می‌گردند که در آن دولت محافظه ‌کار مایک هریس مسئولیت مسکن اجتماعی را از استان به شهرها منتقل کرد بدون این‌که سازوکارهای تامین مالیاتی آن موجود باشد. در کمتر نقطه ‌ای در جهان شاهد این هستیم که شهرداری مسئول چنین برنامه ‌های پرخرج اجتماعی باشد. اتحادیه ‌ی کارگری و نیروهای سیاسی مترقی همیشه با این اقدام دولت هریس مخالف بوده ‌اند.

آنا بایلائو، نماینده ‌ی شورای شهر و رئیس کمیته‌ ی مسکن اجتماعی که از نیروهای میانه ‌رو به حساب می ‌آید، گفت این قطع بودجه احتمالا بر ۷۵۰ میلیون دلاری که باید خرج تعمیر خانه ‌های موجود شود تاثیر می‌گذارد. او گفت امیدوار است این بودجه به نوعی جبران شود.

فرانک دی جورجیو، رئیس بودجه‌ ی شهرداری، در دیدار فورد و سوزا حضور داشت. او گفت دولت استانی از این رو نسبت به تورنتو بی ‌انصافی می‌کند که می ‌خواهد شهر را زیر ضرب بگیرد تا در مناطق حومه ‌ای و روستایی به امتیاز سیاسی دست پیدا کند.

کاتلین وین، نخست ‌وزیر لیبرال، پیش از این مورد انتقاد قرار داشت که چون اهل تورنتو است متوجه مسائل مردم در نقاط متفاوت استان نیست.