امروزه اغلب چنین گفته می شود که جهان بویژه بعضی از کشورها، انفجار جمعیت را تجربه می کنند. جمعیت جهان به سرعت رشد می کند و …


شهروند ۱۲۵۳  پنجشنبه ۲۹ اکتبر ۲۰۰۹


 

امروزه اغلب چنین گفته می شود که جهان بویژه بعضی از کشورها، انفجار جمعیت را تجربه می کنند. جمعیت جهان به سرعت رشد می کند و این به دلیل آن است که تعداد کودکان که هر ساله متولد می شوند بسیار بیشتر از رقم افرادی است که هر ساله می میرند. ۹۷ درصد افزایش جمعیت امروزه مربوط به سه قاره در حال توسعه یعنی آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین است. از سوی دیگر عواملی چون بلایای طبیعی، کاهش درآمد خانواده، بیکاری، مسائل اجتماعی و فرهنگی و یا  میل برای تغییر ساختار زندگی، انسانها را جابجا می کند. مهاجرت جابجایی محل زندگی است؛ گاه از یک شهر به شهری و گاه از کشوری به سرزمین دیگر. عده ای معتقدند که آزادی بیان و عقیده و برخورداری از حقوق اجتماعی از مزایای مهاجرت به شمار می رود و عده ای می گویند زندگی در غرب از سرعت زیادی برخوردار است همه چیز زود می گذرد و این آن چیزی نیست که از قبل تصور می کردیم.

ما انسانها وقتی مدت زیادی از کشور خود دور باشیم یاد می گیریم که متعلق به بخشی از دنیا باشیم تا اینکه فقط متعلق به کشور خودمان بمانیم. گاه مهاجرت سبب باز شدن افق های جدیدی در زندگی می شود؛ انسانها به گونه ای دیگر می بینند و می شنوند و به گونه ای دیگر زندگی می کنند.

با رئیس هیئت مدیره انجمن ایرانی کانادایی مشاوران مهاجرت جلسه ای داشتیم که جمله بسیار زیبایی گفت، مهاجرت مثل ازدواج و کار از قدم های بزرگ زندگی است. نمی دانیم شما این قدم بزرگ زندگی را چگونه برداشتید و آیا به آنچه آرزو داشتید دست یافتید؟

برمی گردیم به مبحث مربوط مقاله امروزمان با بیمه. همانطور که احتمالا شما عزیزان خود نیز به عنوان مهاجر تجربه کرده اید، از هنگام ورود به کانادا در استان انتاریو به مدت ۳ ماه شخص تازه وارد کارت اوهیپ ندارد به عبارتی تحت پوشش بیمه درمانی نیست. توصیه ما به شما توجه به وضعیت هر مهاجری است که می شناسید. اگر شما خواننده گرامی تازه به کانادا و استان انتاریو آمده اید باید بدانید هزینه های ویزیت، دارو، آمبولانس، بیمارستان و یا هر شرایط اضطراری در ۳ ماه نخست به عهده شماست.

گرچه بعد از این سه ماه هم شما موارد بسیار عدیده ای را خود عهده دار هستید. از سوی دیگر شما از وضعیت سلامتی خود تا چه اندازه مطلع هستید؟ آیا گمان می کنید کارت بیمه بهداشتی در انتاریو (OHIP) بعدها همه ی هزینه های شما را پوشش خواهد داد؟ اگر با وضعیت بد جسمی وارد کانادا شده اید فکر می کنید در سالهای آینده چه کسی اجاره یا قسط وام مسکن شما را پرداخت خواهد کرد؟ آیا سرزمین موعود شما مدینه فاضله ای است که در آن می توانید بدون نگرانی به سالهای میانسالی وارد شوید؟ شما مهاجر عزیز از شرایط زندگی در وضعیت های اضطراری جسمی چقدر مطلع هستید؟ طبعاً همه ما مهاجرت کردیم برای ورود به دنیایی که قرار است آینده مان را تغییر دهد. در این مسیر پل های زیادی را در پشت سرمان گذرانده ایم و ضربه های عاطفی مختلفی را تجربه کرده ایم. در این راه به همه احتمالات فکر کرده ایم، به چگونگی ارتباط با دنیای جدید، به یادگیری زبان، به ادامه تحصیل، به یافتن شغل جدید و خرید خانه ای که آرزو داشتیم و …

سلامتی را در کدام قسمت فکرتان ثبت کردید؟ آیا تمام موارد بالا بدون سلامتی امکان پذیر است؟ آیا با این همه دوندگی در چرخه ای پرشتاب، اگر فقط فردا نتوانید کار کنید چه خواهد شد؟ یقین بدانید آن چرخه کماکان پرشتاب خواهد بود. زندگی به همراه عزیزترین اشخاص شما در این مسیر به پیش می روند. شاید بد نباشد از خود بپرسید آن روز چه کسی به یاری ام خواهد آمد؟ به بیمه اطمینان کنید که آن روز با شماست. البته در صورتی که امروز اقدام کنید. قبول بفرمایید موکول کردن بعضی از کارها به آینده موجب خواهد شد که هیچگاه نتوانیم. متاسفانه گاهی افراد نسبت به این مهم بی توجه بوده و زمانی به فکر اخذ آن می افتند که دیر شده و موجب هزینه بسیار بالا و یا عدم پوشش خواهند شد.


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

moe@insufin.com