Toronto

نظرسنجی نشان می‌دهد:

شهروند آرش عزیزی: اگر انتخابات شهرداری تورنتو امروز برگزار می‌شد، رقابت داغ و سایه به سایه ‌ای در می‌گرفت.

این نتیجه ‌ای است که از نتایج آخرین نظرسنجی «فوروم ریسرچ»‌ در این زمینه دستگیرمان می‌ شود.

الیویا چاوِ چپ‌ گرا البته همچنان صدرنشین است اما اختلاف او با سایر رقبا کمی کاهش یافته تا به راست‌ گرایانی همچون راب فورد و جان توری نزدیک ‌تر شود. لورن بازینوف، رئیس‌ «فوروم»، در گفتگو با تورنتو استار در روز چهارشنبه ‌ی هفته ‌ی پیش گفت هیچ یک از نامزدها به طور قاطع پیشتاز نیستند و در نتیجه انتخابات پیش رو می‌تواند تاریخی و پرتنش باشد.

چاو، نماینده‌ ی نیودموکرات غرب تورنتو در مجلس فدرال، همچنان در تمام گزینه ‌های دو نفره، سه نفره و چهار نفره‌ ی موجود در نظرسنجی در صدر قرار گرفته است اما فاصله ‌اش با رقبا کمتر شده است.

در این نظرسنجی‌ ها، که بر اساس پرسش اتوماتیک تلفنی از ۱۲۳۹ نفر در سه ‌شنبه ‌ی هفته‌ ی گذشته صورت گرفت، چاو در صورتی که در مقابل فورد قرار بگیرد، ۵۳ به ۴۲ پیروز می‌شود در حالی که ۵ درصد تصمیم نگرفته‌ اند. این اعداد در نظرسنجی قبلی در اواسط ماه مارس به ترتیب ۶۰، ۳۹ و ۷ بودند.

نظرسنجی ضریب خطا مثبت یا به اضافه ‌ی ۳ درصد، ۱۹ بار از ۲۰ بار، دارد.

کارزار انتخابات شهرداری البته رسما در روز ۱ ژانویه ‌ی سال آینده آغاز می شود و خود انتخابات در روز ۲۷ اکتبر ۲۰۱۴ برگزار می‌ شود، اما چاقوها از همین الان مشغول تیز شدن است.

راب فورد، شهردار کنونی تورنتو، علیرغم هزار یک بحران و جنجال و افتضاحی که در هفته‌ های گذشته با آن درگیر بوده است، مدام گفته که دوباره خود را نامزد می‌کند.

جان توری، مجری رادیو و رهبر سابق محافظه‌ کاران انتاریو (که در این مقام شکست ‌های متعدد و مکرری خورد و حتی موفق به حفظ کرسی خود در مجلس هم نبود)، از جمله چهره‌ های راست است که احتمال ورودش به گود هست. او پیش از این در سال ۲۰۰۳ نامزد بود اما از دیوید میلرِ چپ‌ گرا شکست خورد.

در این نظرسنجی می ‌بینیم که توری می ‌تواند فورد را ۵۲ به ۳۵ مغلوب کند.

اما اگر هر سه نامزد سنگین‌ وزن روبروی هم قرار بگیرند، چاو با ۴۰ درصد شهردار می‌ شود و فورد و توری با به ترتیب ۳۰ و ۲۵ درصد مغلوب می ‌شوند.

 

بازینوف تاکید کرد که اگر توری به میدان بیاید رقابت داغ ‌تر و سخت‌ تر می‌ شود.

پیش از این تورنتو استار خبر داده بود که کارن استینتز، رئیس‌ راست ‌گرای تی تی سی که از حامیان فورد بود، اما خیلی زود در مقابل او قرار گرفت، به فکر نامزد شدن برای شهرداری است. این نماینده‌ ی اگلینتون-لارنس بر سر گسترش حمل و نقل بود که با شهردار شاخ به شاخ شد. استینتز در بیشتر حالات مختلفی که نظرسنجی «فوروم» امتحان کرد در مقام آخر قرار گرفت. بهترین عملکرد او در رقابت سه نفره با فورد و توری ‌بود که در مقابل حمایت ۳۳ و ۳۲ درصدی آن‌ها با ۲۳ درصد، سوم شد. بدترین عملکردش در حمایت چهارنفره با آن‌ها به همراه الیاویا چاو بود: چاو، ۳۶ درصد؛ فورد، ۲۳ درصد؛ توری، ۱۹ درصد و استینتز تنها ۹ درصد.

بازینوف گفت استینتز نامزدی درجه دو است و تاکید کرد که خیلی ‌ها او را مرکز شهری و داون ‌تاونی به حساب می ‌آورند و نه حومه ‌نشین. او تاکید کرد: «فکر نمی‌ کنم بتواند با طرفداران راب فورد رابطه برقرار کند».

دنزل مینان وونگ، از نمایندگان بنام راست در شورای شهر و رئیس کنونی پروژه‌ های عمومی، نیز در ته صف قرار گرفت و حمایت از او محدود به حدود ۲ درصد بود.

می‌گویند وونگ در خفا از توری خواسته وارد گود شود و احتمالا جزو کارزار انتخاباتی او خواهد بود.