Farhad-Farsadi

خسارات و غرامات حاصله از سیل اخیر در کلگری بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود تا این لحظه ۴ نفر جان خود را از دست داده اند و علیرغم کمک های مردمی هنوز زندگی در منطقه مورد نظر به حالت عادی برنگشته است.

کارشناسان معتقدند که باران های سیل آسا که بی وفقه و در طی مدت ۴۸ ساعت باریدن گرفته میزان آبی را تولید کرده که کلگری انتظارش را در طول یک سال داشته است، لذا آب حاصله وارد آبراه ها و رودخانه ها شده و در مسیر خود به داخل منازل، مغازه ها و اماکن عمومی نفوذ کرده است. میزان گل و لای منتقل شده و سنگ و درخت هایی که در طول مسیر به آب اضافه شده بودند نیز از عوامل تشدید خسارت محسوب گردیده اند.

 

خسارات سیل آلبرتا تا سالها ترمیم نمی شود

خسارات سیل آلبرتا تا سالها ترمیم نمی شود

وضعیت خسارت سیل در بیمه های مختلف:  

۱- بیمه منازل مسکونی: سیل از موارد بیمه پذیر در منازل مسکونی نیست و همواره کارشناسان خبره در خصوص تجدیدنظر کردن این مطلب مهم پافشاری کرده اند، البته اگر آب ناشی از سیل به نحوی باعث شود که به فاضلاب منطقه شهری خسارت وارد آید و سپس  آب از لوله یا چاه فاضلاب به داخل خانه سرایت کند در این صورت خسارت قابل پرداخت است.

۲- بیمه بیزینس: خطر سیل قابل بیمه نمودن به بیمه بیزینس است و برای این منظور فقط کافی است که از بروکر خود بخواهید که این پوشش بیمه ای حیاتی را به دیگر خطرات بیمه شده اضافه نماید.

۳- بیمه اتومبیل: بستگی تام دارد که کدام پوشش بیمه ای را انتخاب کرده اید. اگر برای صرفه جویی فقط بیمه شخص ثالث و حوادث سرنشین را خریداری کرده اید خسارات سیل پوشش ندارد ولی با اضافه کردن پوشش ارزان و مقرون به صرفه Comprehensive خسارت سیل نیز در زمره خسارات تحت پوشش است.

۴- بیمه عمر: کلیه حوادث طبیعی از جمله خطر سیل و فوت ناشی از آن در زمره غرامات تحت پوشش بیمه عمر است. حتی در بعضی از بیمه ها سرمایه بیمه عمر اگر بر اثر حوادث طبیعی باشد ۲ برابر به ورثه یا ذینفع پرداخت می شود.

تغییرات آب و هوایی و گرم شدن درجه حرارت کره زمین و تشعشعات کهکشانی از دید کارشناسان از مهمترین عوامل تشکیل دهنده این گونه فجایع طبیعی است. در همین مدت کوتاه کارشناسان خبره بیمه ای در بررسی های خود که با همکاری دانشگاه واترلو انجام گرفته به این نتیجه رسیدند که هیچ راهی نیست بجز اینکه خطر سیل هم به بیمه نامه های منازل مسکونی اضافه شود و حتی اگر لازم باشد در این راه از دولت فدرال هم کمک گرفته شود تا بخشی از خسارات سیل اخیر در کلگری به کسانی که منازلشان را بیمه کردند ولی این خسارت تحت پوشش نیست پرداخت گردد. از مهمترین دلایل ذکر شده آن است که کانادا تنها کشوری است که در میان گروه جی۸ پوشش سیل را برای منازل مسکونی در نظر نگرفته و این مطلب می تواند خدشه ای به اعتبار این کشور مهم و مهاجر پذیر باشد.

عمده ترین شرکت بیمه ای که مسئول پرداخت خسارت در کلگری است شرکت بیمه اینتکت می باشد. ۱۷ درصد از خسارات بیمه های منازل مسکونی(بخش برگشت آب از فاضلاب) و هزینه پاکسازی- ۱۱ درصد از سهم پرداخت خسارت وارده به بیزینس ها (دفاتر-مغازه ها- باشگاه های ورزشی – نهادهای اقتصادی و فرهنگی) و ۲۰ درصد از کل خسارات وارده به اتومبیلهای بیمه شده را در حال بررسی برای پرداخت دارد.

معمولا کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه، آلمان و انگلیس تدابیر جالبی را برای مبارزه با سیل در نظر گرفته اند که از آن میان فرانسه در رأس است. اگر هر شهروندی دچار خسارت سیل یا فجایع طبیعی دیگر بشود دولت تمام و کمال خسارتش را جبران می کند. دو کشور دیگر از تامین مکمل بهره مند هستند به این معنی که اگر صاحبان منازل بیمه بودند که خسارتشان از همان طریق پرداخت می شود و در صورت بیمه نبودن خسارات وارده تا حد جایگزین نمودن اموال  ـ اثاثیه و بنای خانه مطابق با شرایط قبل از حادثه را به عهده می گیرند.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com