گزارش گروه سینمایی “نه ما نه سینما”

در هفته سوم از فصل سینمای معاصرِ مستقل، شنبه شب فیلم “دو عاشق” ساخته جیمز گری کارگردان آمریکایی با سخنرانی سیاوش جوشاقانی به نمایش درآمد. جیمز گری متولد شهر نیویورک، فارغ التحصیل رشته سینماست. او  از خانواده‌ای یهودی ـ روسی است که چهار فیلم قابل توجه از جمله “اودسی کوچک” ساخته سال ۱۹۹۴ را در کارنامه خود دارد.

سخنران این هفته، در صحبت‌های خود برروی جنبه‌های فلسفی‌ فیلم از جمله مسئله خودکشی، عاملیت انسان و مسئله مثلث عشقی فیلم با در نظر گرفتن این دو مسئله تمرکز نمود.

او ادعا کرد که  لنارد، قهرمانِ داستان بعد از صحنه‌ اولیه خودکشی‌، برای استقرار و دوباره فعال کردن احساسِ عاملیت خود سعی‌ در ارتباط هم‌زمان با دو دختر متفاوت در مسیر زندگی‌ خود کرد و این تلاش در نهایت به صورت تراژیک به انتخاب اجباری دختر اول که از لحاظ خانواد‌گی، مذهبی‌ به او نزدیک بود انجامید.

film-nama

جوشقانی، با توضیحِ مفهوم رابطه علت و معلول و نقش نگاه و عقیده در رسیدن به اهداف انسانی‌، به تبیین مسئله خودکشی‌، انواع آن و توجیهات متفاوت دراین باره پرداخت و با آوردن مثال‌هایی به توضیح چگونگی تفکیک خود‌کشی سالم و غیر موجه در ارتباط با عاملیت انسان پرداخت. او با اشاره به اینکه نگاه قالب به خود‌کشی افراد بر این است که شرایط بر انسان آنقدر تحمیل شده که او شکسته، این نگاه را مشکل‌ساز و بی‌توجه به خواست انسان‌ها برای اعمال عاملیت خود در مورد پایان دادن به زندگی‌ خود دانست.

قسمت بحث و پرسش و پاسخ با توجه به نحوه‌ ارائه سیاوش بسیار گرم و با کیفیت بالا برگزار شد و موضوعات متفاوت فلسفی‌ و سینمایی در ارتباط با فیلم مطرح شد.

در این بخش، تعدادی با توجه به طرح موضوع خود‌کشی، به موافقت یا مخالفت با این موضوع و توضیح دلایل خود پرداختند. همچنین عده‌ای دیگر به توجه به پررنگ بودن مسئله عشق به توضیح دیدگاه خود از عشق، میزان و نحوه تصویر کشیدن آن‌ در فیلم، مخصوصا در ارتباط با عشق مادر به پسر و عشق‌های لغزان دو دختر به لنارد پرداختند.

همچنین شرکت کنندگان، فیلم را از لحاظ نقش فضا، نقش نیویورک در داستان، نحوه نورپردازی، بازیگری و نقش دوربین مورد تحلیل قرار دادند.

در شنبه هفته دیگر،۱۳ جولای، در هفته چهارم این فصل، نسیم نقوی، دانشجوی دکترای جغرافیای دانشگاه واترلو ـ لوریه، به تفسیر و توضیح فیلمی از سینمای معاصر انگلیس با عنوان “فیش تانگ” به کارگردانی آندره ا آرنولد خواهد پرداخت. جلسه فوق در ساعت ۱۸ تا ۲۲ در  دانشگاه تورنتو در اتاق ۵۱۵۰  ساختمان اویزی  برگزار خواهد شد.

*برنامه ی هفتگی “نه ما نه سینما” به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو، روزهای شنبه در این دانشگاه برگزار می شود.

namanacinema@gmail.com