از خوانندگان

چندی پیش شاهزاده رضا پهلوی سخنگوی منتخب شورای ملی ایران سفری به تورنتو داشتند و در این سفر مصاحبه ای با آقای فرامرز پورطاهری انجام دادند. ویدیو کلیپ این مصاحبه در وب سایت یوتیوپ موجود است.

logo-shoray-meli

بعد از مشاهده این ویدیو فکر کردم که بد نباشد که قسمتی از پیام های این شورا و اهداف آن را برای خوانندگان شهروند و آن دسته از ایرانی هایی که کمتر از اینترنت استفاده می کنند بیان کنم و در انتهای این نوشته چند پرسش را از آقای رضا پهلوی و شورای ملی ایران مطرح می کنم و امیدوارم که ایشان فرصت جوابگویی داشته باشند. البته اگر شاهزاده رضا پهلوی اشتباهی از اینجانب در بیان صحیح پیام های شورای ملی ملاحظه فرمودند بسیار خوشحال می شوم که رفع اشتباه بفرمایند.

در اوایل این مصاحبه آقای رضا پهلوی تاکید می کنند که انگیزه به وجود آمدن این شورا و هدف آن ایجاد یک کمپین یا فعالیت سیاسی است که درخواست و هدف اصلی آن ایجاد شرایط سالم برای انتخابات آزاد در کشور ایران است. به معنای دیگر این شورا بنا به دلایلی که در این مصاحبه نیز بیان می شود انتخابات را در ایران آزاد نمی داند و برگزاری انتخابات آزاد و تعیین سرنوشت را یک حق انسانی و حقوقی برای هر ایرانی می داند. همچنین این سازمان مدعی است که به دنبال بازگشت رژیم سلطنتی، کودتا، انقلاب، جنگ مسلحانه و اعمال خشونت نیست. با توجه به اظهارات سخنگوی شورا، آنهایی که از این شورا انتظار دارند که به دنبال ادامه سلطنت باشد و یا آنهایی که امیدوار به کودتا هستند، آنهایی که امید به یک انقلاب و سقوط چند هفته ای این رژیم دارند، آنهایی که به دنبال عملیات تروریستی و جنگ مسلحانه با رژیم هستند، این افراد از شورای ملی انتظار این نوع فعالیت ها را نباید داشته باشند. البته می توانند عضو این سازمان باشند و به این سازمان جهت رسیدن به اهدافش کمک کنند.

این قسمتی از پیام هایی است که من در این مصاحبه شنیدم. به نظر من این سازمان با ادعای عدم آزادی در انتخابات خواسته و یا ناخواسته ایرانیان را به دو گروه کلی تقسیم کرده است.

گروه اول: گروهی که با نحوه برگزاری انتخابات در ایران مشکلی ندارند، یا به واسطه اینکه بی تفاوت و یا بی اطلاع هستند و یا آن عده که معتقد هستند که انتخابات در ایران کاملا سالم، بدون تبعیض، عادلانه و بدون تقلب است و یا عده ای که به خوبی از عدم سلامت و بی عدالتی و تبعیض در انتخابات اطلاع دارند، ولی به واسطه مصلحت طلبی و منافع شخصی مخالفتی به نحوه برگزاری انتخابات ندارند. متاسفانه حتی دولت ایران هم نمی تواند آمار دقیقی از این گروه ارائه بدهد ولی می توان گفت بسیاری از تابعین مطلق ولایت فقیه، وابستگان و هواداران رژیم و عده ای از افرادی که آزادانه به پای صندوق های رای می روند جزو این افراد هستند. بدیهی است آنهایی که با نحوه برگزاری انتخابات در ایران مشکلی ندارند در صف موافقان شورای ملی نخواهند بود و در صف مخالفان و یا بی تفاوت خواهند بود.

گروه دوم: گروهی که علاقمند به تعیین سرنوشت خود هستند، تابع مطلق ولایت فقیه نیستند و اصولاً معتقد هستند که انتخابات در ایران آزاد نیست، بلکه نوعی انتصابات است. در آن تبعیض، حذف مخالفان، بی عدالتی و تقلب وجود دارد. می توان گفت بسیاری از مخالفان رژیم در داخل و در خارج کشور، بسیاری از افرادی که با اعتقاد به بی عدالتی در هیچ انتخاباتی شرکت نمی کنند شامل این گروه هستند و شورای ملی درصدد جذب این افراد است. متاسفانه دولت ایران و شورای ملی نمی تواند آمار دقیقی از این افراد ارائه بدهند، ولی می توان حدس و گمان زد که با توجه به آمار رسمی آخرین انتخابات ریاست جمهوری و احتساب ایرانی هایی که رای نداده اند و یا رای باطله داده اند که برطبق آمار رژیم حدود ١۵ میلیون نفر می باشند. گویا شورای ملی با اتکا به ١۵ میلیون ایرانی داخل کشور و چند میلیون ایرانی که فقط به واسطه زدن مهری بر روی شناسنامه هایشان رای داده اند و با اتکا به بیش از چند میلیون ایرانی خارج از کشور (احتمالاً ۵ میلیون) پا به میدان گذاشته اند، در جمع می توان گفت تعداد این گروه شاید حدود بیست الی بیست و پنج میلیون نفر و یا بیشتر می باشد.

در ادامه این مصاحبه آقای رضا پهلوی به اهمیت، قدرت، امکانات و ارتباطات ایرانیان خارج از کشور و آزادی بیشتر آنها  اشاره می کنند و به اهمیت همکاری آنها تاکید می کنند.

پرسش های اینجانب از سخنگوی شورا آقای رضا پهلوی بیشتر در ارتباط با شورای ملی و ایرانیان خارج از کشور است.

آقای رضا پهلوی شما در طی این مصاحبه به حق تعیین سرنوشت برای هر ایرانی اشاره فرمودید و نیاز به دموکراسی و مفهوم و فوائد دموکراسی را به خوبی بیان کردید. بیانات شما در این مصاحبه پیرامون دموکراسی نشان از آگاهی کامل شما از واژه دموکراسی و اهداف آن دارد ولی آیا شورای ملی نیز پایبند دموکراسی است؟ آیا شورای ملی حق تعیین سرنوشت را برای ایرانیان خارج از کشور نیز در نظر می گیرد؟ رسیدن به دموکراسی برای ایرانیان خارج از کشور تا چه حد مد نظر این سازمان است و تا چه حد برای این سازمان مهم است؟ یکی از پرسش های من از شورای ملی این است که شورای ملی به عنوان سازمانی نوپا که در مدت زمانی کوتاه بیشترین تعداد اعضاء را درخارج از کشور به دست آورده (حدود ١۶٫۵٠٠ نفر)، برای تعیین سرنوشت ایرانیان خارج از کشور و اجرا و برقراری دموکراسی برای آنها چه برنامه و اهدافی را در نظر دارد. به طور مثال در همین ایالت انتاریو و شهر تورنتو، هیچ سازمان ایرانی وجود ندارد که بتواند مدعی شود که نماینده واقعی اکثریت ایرانیان کاناداست و به طور کاملاً دموکراتیک به این جایگاه رسیده است و ایرانیان کانادا بتوانند سرنوشت خود و امور مربوط به ایرانی ها را به آنها بسپارند. هر چند گاه فرد و یا افرادی و یا عده ای با مسئولان دولت کانادا و یا احزاب مختلف تماس می گیرند و یا برای آنها ایمیل ارسال می کنند و نظرهای شخصی و یا گروهی خود را با آنها در میان می گذارند که می توان گفت الزاماً نظر و خواسته اکثریت ایرانیان کانادا نیست و متاسفانه چهره واقعی اکثریت ایرانیان ساکن کانادا را به دولت ها معرفی نمی کند. آیا شورای ملی برای حل این مشکل ایرانیان ساکن کانادا و یا احتمالاً آمریکا راه حل و برنامه ای در نظر دارد؟ آیا شورای ملی در کانادا شعبه و یا دفتر و یا نماینده ای دارد؟ و آیا قصد دارد در آینده نزدیک نماینده و یا هیئت نمایندگی خود را در تورنتو به ایرانیان معرفی کند؟ آیا شورا آماری تقریبی در دست دارد که چند درصد ایرانیان کانادا و یا آمریکا در گروه اول (موافقین نحوه انتخابات) هستند و چند درصد در گروه دوم (مخالفان نحوه انتخابات) هستند؟

امیدوارم که شورای ملی جوابی برای این سئوالها داشته باشد.

در پایان این نوشته لینک اینترنتی یوتیوب (مصاحبه شاهراده رضا پهلوی) را قرار داده ام. خواننده محترم بد نیست از خود سئوال کنید که شما جزو کدام گروه هستید، مخالف و یا موافق! و از خود سئوال کنید که موافق و یا مخالف بودن شما چه تاثیری در آینده شما، فرزندان، عزیزان شما، کشور ایران و ایرانیان دارد؟ و چه موافق و چه مخالف، این ویدیو کلیپ ارزش تماشای آن را دارد و بد نیست تماشای آن را به دوستان خود نیز توصیه بفرمائید.