در آستانه­ ی تغییرات عمده­ ی هارپر در کابینه

Vic

ویک توز

شهروند آرش عزیزی: ویک توز، وزیر امنیت عمومی دولت محافظه­ کار کانادا، این هفته اعلام کرد از سیاست کناره­گیری می­کند. او از روز سه­شنبه‌ی همین هفته هم از کابینه کنار می­رود و هم از نمایندگی حوزه ­ی «پراونشرِ» مانیتوبا در مجلس عوام. استعفای این یکی از عالیرتبه ­ترین وزرای دولت هارپر درست در آستانه­ی تغییرات عمده­ای صورت می­گیرد که انتظار می­رود هارپر در کابینه­ ی خود ایجاد کند.

استفن هارپر، نخست­وزیر، در توئیتر خود از «تشکر صمیمانه» برای توز و «بهترین آرزوها برای آینده­ ی او» نوشت.

توز گفت اکنون می­خواهد در بخش خصوصی فعالیت کند و در ضمن به خانواده­اش بپردازد. او به شبکه­ی رادیویی استین­بک، منطقه­ ی روستایی منونایت­مذهب­ها که از آن می­آید، گفت به همسرش وعده داده که وقتی پسرش وارد دبستان شود، سیاست را کنار می­گذارد.

اما بسیاری می­گویند هارپر احتمالا در کناره­گیری توز نقش داشته است. گرگ وستون از سی بی سی جمعه­ی هفته­ ی پیش گفته بود دیدگاه­های توز در مورد مسائل جنایی و حملات تند و تیزی که به مخالفان سیاسی می­کرد او را زیادی جنجالی ساخته بود. به نظر می­رسد در حالی که هارپر می­کوشد در آخرین دو سال دولتش، پیش از انتخابات، چهره­ای جوان­تر از حزبش ارائه دهد، افرادی مثل توز خیلی به درد او نخورند.

توز پیش از این بعضی از عالیرتبه­ترین سمت­ها در دولت محافظه­کار را به عهده داشته است. او در سال ۲۰۰۰ به مجلس انتخاب شد و از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ رئیس اداره­ی خزانه­داری و پیش از آن یکسال وزیر دادگستری بود.

بعضی از مهمترین تغییراتی که دولت هارپر در کانادا انجام داده است زیر نظر توز اعمال شد از جمله بالا بردن سن قانونی از ۱۴ به ۱۶، آزادتر کردن حق حمل سلاح و اعطای قدرت بیشتر به پلیس فدرال.

تغییر در کابینه

تاریخ دقیق تغییر کابینه توسط هارپر مشخص نیست، اما هر لحظه انتظار آن می­رود. ترکیبی که هارپر در کابینه­ی جدید مشخص کند باید تا دو سال دیگر بر صدر دولت بنشیند و آن­را تا انتخابات فدرال ۲۰۱۵ رهبری کند.  انتظار می­رود که نخست­وزیر همیشه تاکتیسین این­بار چهره­های جوان­تری را پیش بکشد که هم رنگ جنجال­های سابق دولت را بر خود نداشته باشند و هم در مقابل رهبر جوانی مثل جاستین ترودوی لیبرال موفق­تر ظاهر شوند.

جان برد، وزیر امور خارجه، زودتر از آن­چه انتظار می­رفت از سفر خود به چین بازگشت و بعضی­ها می­گویند این به علت مشورت با نخست­وزیر در مورد تغییرات کابینه بوده است.

در هفته­ی پیش شاهد چند استعفای دیگر نیز بودیم.

سناتور مارجری له­برتون، رهبر دولت در مجلس سنا، استعفا داد. دو نماینده­ی آلبرتا، دایان ابلونچی و تد منزیس، اعلام کردند در سال ۲۰۱۵ نامزد نخواهند شد. (ابلونچی و منزیس به ترتیب معاون وزرای امور خارجه و دارایی در کابینه بودند).

پیتر کنت، وزیر محیط زیست، گفت در انتخابات بعدی همچنان نامزد می­شود، اما اگر او را از کابینه بیرون بگذارند «با شور و شوق» از این اقدام استقبال می­کند.

کیت اشفیلد، وزیر شیلات، در نبرد با سرطان است و پیش از این خواسته بود از کابینه کنار رود.

از چهره­های جوانی که احتمال ورودشان به کابینه هست، گزتِ مونترال از میشل رمپل، کریس الکساندر، کلی لیچ و پیر پولیور نام برد که همگی در حال حاضر سمت دبیر پارلمانی دارند.

هارپر در سخنرانی سالیانه­ی خود در فستیوال استمپیدِ کالگری اشاره­ای به تغییر کابینه نکرد و فقط به احزاب اپوزیسیون حمله کرد. نخست­وزیر گفت برنامه­ی سیاسی این احزاب باعث تضعیف کانادا در سطح جهانی می­شود و آلبرتا را به زوال می­کشاند.

تام مولکر، رهبر ان دی پی، حزب اپوزیسیون رسمی، تغییر کابینه­ی پیش رو توسط هارپر را به «بر زدن صندلی­ها روی عرشه­ی کشتی تایتانیک» تشبیه کرده است.