Bob-Rae

شهروند آرش عزیزی: رهبر موقت سابق حزب لیبرال و نخست­وزیر نیودموکرات سابق انتاریو که مدتی قبل از سیاست کناره گرفت به دنیای آکادمیک می­رود. او اعلام کرد به همان دانشگاهی باز می­گردد که سال­ها پیش خود دانشجوی او بود.

باب ری، که ماه قبل اعلام کرد از نمایندگی «تورنتوی مرکز» در مجلس عوام، که از سال ۲۰۰۸ عهده­دار آن بوده، استعفا می­دهد اکنون به عنوان یکی از اساتید برجسته­ی دانشکده­ی سیاست­گذاری دولتی و دولت­داریِ دانشگاه تورنتو منصوب شده است.

ری سال­های پیش دوران لیسانس خود را در دانشگاه تورنتو گذرانده بود و مدرک حقوق خود را نیز از همین دانشگاه دریافت کرد. نقش او در دانشگاه فعلا پاره­وقت خواهد بود چرا که در عین حال رایزن ارشد ملل بومی در مذاکرات با دولت انتاریو در مورد توسعه­ی اقتصادی منطقه­ی «حلقه­ی آتش» در شمال استان است.

ری، که سمت جدید خود را رسما از ۱ ژوئیه آغاز کرده است، قرار است میزانی از تدریس و مشارکت در برنامه­های دانشگاه را انجام دهد، اما فعلا کورس­ِ دانشگاهی مجزایی تدریس نمی­کند.

این سیاستمدار ۶۴ ساله دقیقا همان راهی را طی می­کند که مایکل ایگناتیف، رهبر سابق حزب لیبرال، پیش از این طی کرد. ایگناتیف نیز پس از شکست انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۱ سمتی عالیرتبه در دانشگاه تورنتو را پذیرفت. ایگناتیف البته اخیرا سمتی در دانشگاه هاروارد را نیز پذیرفته است و نیمی از سال را در آمریکا سپری می­کند. شباهت­های ری و ایگناتیف به این ­جا ختم نمی­شود. آن­ها در زمان جوانی نیز در دانشگاه تورنتو هم­کلاسی و هم­اتاق بودند. ایگناتیف نیز دقیقا در همین سن ۶۴ سالگی بود که سیاست را به مقصد آکادمی رها کرد.