شهروند آرش عزیزی: هامون اختیاری مهاجری ایرانی که در زمینه­ ی گشایش شرکت­های اجتماعی فعالیت می­کند جایزه­ای کلان از بنیاد تریلیومِ انتاریو دریافت کرده است تا پروژه­های خود را پیش ببرد. اختیاری به همین بهانه هفته­ ی پیش موضوع گفتگو و گزارش مفصلی در ­تورنتو استار بود.

هومن اختیاری

هومن اختیاری

صندوقِ آینده­ ی «بنیاد تریلیومِ انتاریو» ماه گذشته به هفت شرکت «اجتماعیِ» جوان­محور ۲/۴ میلیون دلار اهدا کرد که یکی از این­ها «کاتالیستز اکس» (CatalystsX)، شرکتی با هدف همکاری اینترنتی بین جوانانی که شرکت­های اقتصادی با اهداف اجتماعی بنیان می­گذارند.

اختیاری فارغ­ التحصیل اولین دوره ­ی «مدرسه ­ی کارآفرینی اجتماعیِ انتاریو» است که در ریجنت پارکِ تورنتو برگزار می­شود. او در گفتگوها این مدرسه را آن جرقه ­ای دانست که باعث شد او وارد دنیای «کارآفرینی اجتماعی» شود. منظور از این اصطلاح، گشایش فعالیت­های اقتصادی است که هدف­شان علاوه بر ایجاد سود میسر کردن بعضی اهداف اجتماعی خاص است.

خبرنگار تورنتو استار اختیاری را به عنوان جوانی خبره­ی ریاضی و حسابداری حرفه­ای معرفی کرد که پیش از این هفت­سال با شرکت بزرگ دلوآیت کار کرده است.

پروژه­ای که اختیاری آغاز کرده است در طول سه سال ۸۳۴۶۰۰ دلار از این بنیاد دولتی دریافت می­کند. هدف این شرکت ساختن وب­سایتی است که بیش از ۴۰۰ علاقمند جوان به گشودن شرکت­های اجتماعی را با یکدیگر و با منابع موجود آشنا می­کند.

اختیاری در ضمن مدیر برنامه­ ی جدیدی در «مرکز مارس» است که هدف از آن ارائه ­ی مشورت به جوانانی است که قصد ورود به دنیای گشایش شرکت را دارند.