زیارت صدها نفر از قبر قدیسِ شفابخش                 

شهروند آرش عزیزی: اول خبر را که بشنوید شاید فکر کنید قضیه به زمان­های دور و یا سرزمین­های دوردست مربوط می­شود. اما بازار خرافه زنده است و هیچوقت خیلی دور نیست.

Rose

آخر هفته­ ی گذشته صدها نفر در لجاکِ بریتیش کلمبیا، در غرب کانادا، گرد آمدند تا در زیارت سالیانه­ بر سر مزار «رز پرینس» شرکت کنند.

پرینس زن جوان بومی­ای بود که در سال ۱۹۴۹ از جهان رفت، اما تا همین امروز هم صدها نفر از زوار، که بعضی­ها از هزاران کیلومتر دورتر، منجمله از انتاریو، آمده بودند، اعتقاد دارند در زمان حیاتش بیماران بسیاری را شفا داده و امروز نیز خاک گورش شفابخش است.

این است که این شمار بسیار، شنبه­ ی هفته ­ی گذشته، بر سر مزار او حاضر شدند و با کیسه پلاستیک­های کوچکی که آورده بودند خاک گور او را با خود همراه بردند و یا همان­جا بر زخم­ها و تنِ بیمار خود کشیدند.

ژان فلیکس از جمله زواری بود که با کندین پرس گفتگو کرد. او گفت به خاطر آرتروز دختر نوزادش چهار سال است که به لجاک می­آید و حال دختر هر سال بهتر می­شود.

اما خبر معجزه­های پرینس دارد کم کم به گوش مقامات عالیه­ نیز می­رسد.

پدر سنت جیمز، کشیش مسئول کاتولیک­های منطقه­ی «سنت آندروز» در فریزر لیک، در گفتگو با رسانه­ ها گفت از تاثیر واضحی که پرینس بر زوار می­گذارد آگاه است اما تاکید کرد که لقب رسمی «قدیس» هنوز از سوی کلیسای کاتولیک به او اهدا نشده است.

پرینس از مردمان ملت «داکله» بود که از بومیان بخش داخلی و مرکزی بی سی هستند. او در سال ۱۹۱۵ در فورت سنت جیمز به دنیا آمد که در ۱۰۰ کیلومتری شمال لجاک است. خانواده­ ی او کاتولیک­هایی معتقد بودند. در سال ۱۹۲۲ بود که او را در سن هفت سالگی به اجبار به «مدرسه ­ی شبانه ­روزی لجاک» فرستادند. یکی از همان سری مدارسی که دولت کانادا در سال­های اخیر به خاطرشان عذرخواهی کرده است و مرکز نابودی فرهنگی و زبانیِ بومیان بودند. رز در ۱۶ سالگی که درسش تمام شد به خواست خود به کار در این مدرسه ادامه داد تا این­که سل گرفت و در سال ۱۹۴۹ در سن ۳۴ سالگی درگذشت و مزارش هم امروز همان جایی است که روزگاری آن مدرسه ­ی منفور بود.

ده­ها سال بعد، در ۱۹۹۰، بود که پدر ژول گوله فراخوان به زیارت بر مزار او را داد. سال اول فقط ۲۰ نفر آمدند تا تعداد زوار به تدریج افزایش یافت و در سال ۱۹۹۵ به ۱۲۰۰ نفر رسید که از سراسر بی سی و حتی سایر استان­ها آمدند.

امید زوار این است که کلیسای کاتولیک روزی پرینس را رسما به عنوان قدیس بپذیرد و معجزه­ های او را تایید کند.