Farhad-Farsadi

شنبه ششم جولای ۲۰۱۳ قطار باری حامل محموله سوخت متاسفانه  در مسیر عبوری خود از شهر کبک در مونترال دچار حادثه وحشتناکی شد و منفجر گردید. در این سانحه تا به حال ۵ نفر کشته و حدود ۴۰ نفر مفقود اعلام شدند. میزان خسارات مالی بسیار بالا تخمین زده می شود. صلیب سرخ با اولویت خود را به محل حادثه رسانده و مشغول کمک رسانی است. شدت حادثه فاجعه آمیز است. در روز بعد آقای هارپر نخست وزیر کانادا، برای مشاهده شخصا در محل حضور به هم رساندند و از مسئولان مربوطه گزارشات لازم را خواستار شدند.

مهمترین مساله کشف علت اصلی حادثه است و تا این تاریخ مسئولان از ارائه نظر مشخصی امتناع نمودند ولی تحقیقات ادامه دارد. ۳۰ ساختمان اداری و بازرگانی و چندین منزل مسکونی در این حادثه کاملا از بین رفتند و آن قسمت شهر به مثابه منطقه جنگی است چون شدت انفجار و آتش سوزی بعدی چیزی از شهر باقی نگذاشته است.

در حوادث قطارهای باری چندین خطر از نظر بیمه گران خبره مد نظر قرار می گیرد که عبارتند از:

۱ ـ جان و سلامتی کارکنان خطوط ریلی

۲ ـ آلودگی محیط زیست بر اثر نشت حاصل از حمل بار از قبیل سوخت و مواد شیمیایی

۳ ـ مسئولیت صاحبان خطوط راه آهن در مقابل اشخاص ثالث (مالی و جانی)

۴ ـ مسئولیت خطوط راه آهن در مورد کالا که در این مورد سوخت و مواد نفتی بوده است.

برای همه موارد فوق شرکت های بیمه پوشش های مناسب ارائه می کنند ، البته ریسک دیگری هم وجود دارد که رأسا توسط دولت تامین می شود و آن مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان خطوط ریلی است که اگر بر اثر کار یا در حین انجام وظایف دچار جرح یا حادثه شوند این مورد توسط دولت تامین می گردد.

اگر بخواهیم به آمار مراجعه کنیم خواهیم دید که بجز این حادثه و حادثه قطار برلینگتون که حدودا دو سال قبل رخ داد حمل و نقل ریلی بسیار کم خطر است و مزیت دیگرش کم هزینه بودنش می باشد.

از نظر شرکت بیمه اینگونه ریسک ها یا فعالیت حمل و نقل ریلی اگر کم  خطر است و  تواتر تحقق ریسک بسیار کم است ولی در مقابل در زمره خطراتی طبقه بندی می شوند که اگر تحقق یابد از شدت  خسارت بالایی برخوردارند.

این خسارت و بار غرامت انسانی شاید در آمار کانادا اولین مورد باشد و نظر مسئولان را بسیار به خود جلب کرده است که شاید بهتر باشد که خطوط راه آهن باری از مسیر شهرها خارج شوند و در حومه جایگزین گردند تا در صورت بروز حادثه ای اقلا بار غرامات انسانی کاهش یابد و مثل این مورد فاجعه آمیز نباشد.

تاکنون که هنوز اطلاع خاصی در خصوص پوشش بیمه ای قطار مزبور منتشر نشده ولی برای نمونه می توان از میزان بیمه مسئولیت اینگونه قطارها که از ۱۰۰ میلیون الی یک بیلیون دلار است نام برد.

بروکرهای خبره بیمه که در زمینه بیمه ریلی فعالیت دارند بایستی به  قراردادها و پیمان نامه های بین المللی ریلی نیز توجه کنند. شرکت های بروکری با توجه به دسترسی شان به شبکه اطلاعات جهانی قادر هستند هر لحظه موارد را کنترل کنند و از امنیت کالا و طول مسیر طرفین درگیر را مطلع نمایند. کسانی که دارای نفع قراردادی هستند عبارتند از:

 صاحب کالا ـ حمل کننده ریلی ـ سازمان های نظارت کننده ـ شرکت های کنترل کننده کیفیت و مسئولان امنیتی .

در حال حاضر تمامی تلاش و کوشش مسئولان نجات جان و حفظ  حقوق زیان دیدگان و صدمه دیدگان در این حادثه است که البته تمامی هزینه های تحقق یافته از طرف شرکت های بیمه قابل پرداخت است.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com