مروری بر سینمای معاصر مستقل انگلیس

گزارش گروه سینمایی “نه ما نه سینما”

 در چهارمین هفته از فصل سینمای معاصرِ مستقل، شنبه شب فیلم “آکواریوم” ساخته آندریا آرنولد کارگردان انگلیسی با سخنرانی نسیم نقوی به نمایش درآمد. وی با اشاره به اینکه به نظر او این فیلم داستان زندگی خود کارگردان است، سخنرانی خود را با مروری بر زندگی کارگردان شروع کرد. آندریا آرنولد متولد شهر دارتفورد در انگلستان است. فرزند ارشد مادر و پدری که در زمان تولد او ۱۶ و ۱۷ ساله بودند. مادرش او و سه خواهر و برادرش را بدون حضور پدر بزرگ می‌کند. مانند “میا”، دخترک فیلم آکواریوم، در ۱۸ سالگی خانه را ترک کرده و به لندن می‌رود. بعد از ده سال کار تلویزیونی برای کودکان به لوس آنجلس می‌رود تا بیاموزد که چگونه متن‌هایی که در این ده سال نوشته بوده را به فیلمنامه تبدیل کند. آندریا آرنولد سه فیلم کوتاه و سه فیلم بلند در کارنامه خود دارد. سومین فیلم کوتاهش زنبور (Wasp) در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه اسکار شد. اولین فیلم بلندش جاده قرمز (Red Road) را در سال ۲۰۰۶ ساخت که برنده هیات داوران جشنواره کن  و همینطور بفتا شد. آکواریوم (Fish Tank) دومین ساخته وی است که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹ به نمایش درآمد. این فیلم برنده جوایز متفاوتی از جمله هیات داوران کن، بفتا و جشنواره فیلم‌های مستقل بریتانیا شده است. سومین و جدیدترین اثر آندریا آرنولد، “بلندی‌های بادگیر” بر اساس رمان مشهور “امیلی برونته” است که در سال ۲۰۱۱ به نمایش درآمد و در همان سال برنده جایزه‌ای در فستیوال فیلم وین شد.

NaMaNa

نقوی با اشاره به اینکه این کارگردان به موج جدیدی از فیلمسازان اروپایی که به “اکستریمیست”ها معروفند تعلق دارد، اشاره کرد که این فیلمسازان سعی دارند که خیلی واقعی فیلم بسازند و یکی از مهمترین مشخصه‌های این فیلم‌ها نمایش “سکس” و “خشونت” واقعی است. وی با رد نظر برخی از حاضران جلسه در مورد نگاه طبقاتی فیلمساز به ناهنجاری‌های اجتماعی نمایش داده شده در فیلم، سعی کرد با دیدگاهی متفاوت به بررسی این فیلم بپردازد.

یکی از ویژگی‌های مهم فیلم آکواریوم، موقعیت دوربین است که سعی دارد وقایع را از نگاه “میا” دخترکی که داستان حول محور زندگی او می‌چرخد به بیننده ارائه کند. دوربین که معمولا نزدیک بازیگر قرار داده شده با ارائه شات‌هایی که آرام عوض می‌شوند، حس بازیگر را به خوبی به بیننده انتقال می‌دهد.

نقوی که در سخنرانی‌اش ضمن اینکه از قرار دادن این فیلم در قالب‌های معمول فیلمسازی خودداری کرد، تلاش داشت که تحلیلی مبتنی بر واقعیت‌های اجتماعی از این فیلم ارائه کند.

در ادامه شرکت کنندگان، فیلم را از دیدگاه طبقاتی، نمادگرایی و بازیگری مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

شنبه هفته آینده، ۲۰ جولای به مناسبت برگزاری جشنواره تیرگان در تورنتو، “نه ما نه سینما” برنامه نخواهد داشت. جلسه بعدی در  ۲۸ جولای برگزار خواهد شد. در این جلسه بابک کریمی منتقد حرفه ای سینما از ایران با اسکایپ سخنرانی خواهد کرد.

*برنامه ی هفتگی “نه ما نه سینما” به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو، روزهای شنبه در این دانشگاه برگزار می شود.