۱۱جولای تا ۱۸جولای ۲۰۱۳

انتقاد از دستور حذف آثار مخملباف از موزه سینما

بی بی سی: در واکنش به سفر محسن مخملباف به اسرائیل، رئیس سازمان سینمایی دستور داد “ساحت موزه سینمای ایران از لوث یادگاری‌های این فیلم‌ساز” پاک شود. فریدون جیرانی، کارگردان، می‌گوید، تاریخ سینما را قاطی سیاست نکنید.

فریدون جیرانی در نامه‌ای خطاب به جواد شمقدری، در واکنش به دستور جمع ‌آوری آثار محسن مخملباف از موزه سینما، از او خواسته “آنی و احساساتی” تصمیم نگیرد.

جوایز خانواده مخملباف در موزه سینمای ایران

جوایز خانواده مخملباف در موزه سینمای ایران

در این نامه که متن آن دوشنبه (۲۴ تیر/ ۱۵ ژوئیه) توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شد آمده است: «آقای شمقدری تاریخ سینمای ایران را قاطی سیاست نکنید. آنی و احساساتی تصمیم نگیرید. موزه سینما یعنی موزه تاریخ و تاریخ یعنی گذشته و گذشته ربطی به امروز ندارد.»

 

محسن مخملباف روز پنج‌شنبه (۲۰ تیر/ ۱۱ ژوئیه) برای نمایش تازه‌ترین ساخته‌ی خود در جشنواره فیلم اورشلیم (بیت‌المقدس) به اسرائیل سفر کرد.

فیلم “باغبان” مخملباف در باغ‌های معروف مرکز جهانی بهائیان در شهر حیفا، واقع در شمال اسرائیل و در عکا تصویربرداری شده است. این فیلم روایتی از سفر یک فیلم‌ساز و پسرش به اسرائیل برای تحقیق درباره آیین بهاییت را به تصویر می‌کشد.

شمقدری، روز یکشنبه (۲۳ تیر / ۱۴ ژوئیه) در نامه‌ای به مدیرعامل موزه سینما نوشت: «جا دارد در ماهی که جمعه آخر آن با فریادهای بلند و تظاهرات میلیونی ملت بزرگ اسلام بر علیه صهیونیست‌ها رقم می‌خورد، ساحت موزه سینمای ایران از لوث یادگاری‌های این فیلمساز تا زمانی که در این وادی ضلالت می‌لغزد پاک و منزه شود.»

جیرانی در انتقاد از این دستور شمقدری می‌نویسد: «ما یک گذشته سینمایی داریم که این گذشته در سال‌های پس از انقلاب، گذشته‌ی ارزشمند و خوبی است. این گذشته را که با عمل امروز یک فرد پاک نمی‌کنند. آن گذشته که فقط متعلق به آن فرد نیست‌، تاریخ سینمای ایران است و متعلق به همه. متاسفانه این نگاه سطحی سیاسی به دوران مدیریت شما لطمه فراوانی زده است.»

مخملباف فعالیت سینمایی خود را پس از انقلاب در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز کرد و در سال‌های نخست از فیلم‌سازان مورد حمایت حکومت جمهوری اسلامی محسوب می‌شد.

رئیس سازمان سینمایی در نامه به مدیر موزه سینما مخملباف را فیلم‌سازی می‌خواند که “با حمایت و پول نهادهای انقلابی و سازمان‌های دولت ایران ده فیلم اول خود را ساخته است تا مشق سینمایی کند.”

جواد شمقدری مخملباف را از “معدود افراد خود باخته و بی‌ریشه” معرفی می‌کند که به زعم او “در مقابل عظمت ملت بزرگ ایران به دنبال کسب افتخارات رذیلانه هستند و حاضرند همه هویت و داشته‌های تاریخی و اسلامی خود را به تاراج بگذارند.”

پیش‌بینی مخملباف درباره اتهام جاسوسی

از زمان مهاجرت مخملباف به خارج از کشور نمایش و انتشار تمام آثار سینمایی و کتاب‌های او در ایران ممنوع اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه او در یک نشست خبری در اورشلیم (بیت‌المقدس) گفته است: «بعد از بازدیدم از اسرائیل احتمالا من با کمپینی از اتهام ‌به این که جاسوس موساد و سیا هستم روبرو خواهم شد.»

فریدون جیرانی در نامه به شمقدری نوشت: «فردی تا زمانی در ایران بوده برای سینمای ایران ‌فیلمنامه نوشته‌، مجوز می‌گرفته‌، فیلم ساخته‌، فیلم‌هایش در جشنواره‌ها به نمایش در می‌آمدند و جایزه می‌گرفتند بنابراین تا تاریخی که آن فرد در ایران بود،‌ فیلم‌هایش‌، جوایزش‌، نوشته‌ها و مصاحبه‌هایش جزو تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود.»

جیرانی می‌افزاید: «از زمانی که این فرد مهاجرت کرده و در مهاجرت فیلم ساخته‌، همه آن فیلم‌ها بعدا خارج از تاریخ سینمای ایران در بخش سینمای مهاجرین بررسی خواهند شد.»

روایتی از یک سوءقصد ناکام

جواد شمقدری پیش از سال ۱۳۸۸ که به معاونت سینمایی وزارت ارشاد و ریاست سازمان سینمایی کشور منصوب شود، چهار سال معاون هنری محمود احمدی‌نژاد بود.

او در آغاز فعالیتش در این سمت مدعی شد که قطار سینمای ایران در سه دهه گذشته از مسیر درست منحرف شده و نیازمند “ریل‌گذاری جدید” است.

یکی از فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز دوران شمقدری اعلام انحلال “خانه سینما” است که در برگیرنده ۲۹ تشکل صنفی سینماگران و فعال‌ترین نهاد غیردولتی در این حوزه به شمار می‌رود.

در بخش دیگری از نامه جیرانی خطاب به رئیس سازمان سینمایی تاکید شده: «نامه‌های که در این چهار سال نوشتید،‌ سال‌های بعد وارد تاریخ سینما خواهد شد. نسل بعدی با خواندن این نامه‌ها، قضاوت درستی نخواهند داشت. یک مدیر فرهنگی در لحظه و تحت تاثیر جو سیاسی تصمیم نمی‌گیرد. فکر می‌کند‌، جوانب تصمیم‌اش را می‌سنجد‌، بعد آن تصمیم را عملی می کند.»

محسن مخملباف از مشهورترین سینماگران ایران در خارج از کشور است و تاکنون از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی بیش از سی جایزه دریافت کرده.  او پیش از اقامت در اروپا سال‌ها ساکن افغانستان و تاجیکستان بود.

مخملباف می‌گوید، جمهوری اسلامی ایران “قاتلانی” برای پیگرد او به خارج از کشور فرستاده و در زمان اقامتش در افغانستان نیز از حمله‌ای که با پرتاب نارنجک انجام شد، جان سالم به در برده است.

بریتانیا به ایران و سوریه اسلحه می‌فروشد

 

رادیو آلمان: پارلمان بریتانیا گزارشی از خریداران تجهیزات نظامی این کشور تهیه کرده که نام سوریه و ایران نیز در آن به چشم می‌خورد. در این گزارش آمده که حجم صادرات ۳۰۰۰ افزار جنگی دولت بریتانیا حدود ۲۰ میلیارد دلار است.

 یک هیئت پارلمانی بریتانیا روز چهارشنبه (۱۷ ژوییه / ۲۶ تیر) گزارشی در مورد میزان صادرات تسلیحاتی این کشور و دولت‌های سرکوبگر دریافت‌کننده‌ی این جنگ‌افزارها ارائه کرده است. سرپرست این هیئت، جان استنلی، وزیر دفاع پیشین بریتانیاست.

از ۲۳ کشوری که در فهرست دولت‌های سرکوب‌گر و ناقض حقوق بشر بریتانیا قرار دارند، تنها کره شمالی و سودان جنوبی در شمار واردکنندگان سلاح‌های انگلیسی نیستند.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه که از ارسال‌کنندگان سلاح به سوریه هستند، از خریداران عمده تجهیزات نظامی بریتانیایی هستند. جمهوری اسلامی ایران با ۶۲ شرکت اسلحه‌سازی بریتانیایی قرارداد خرید دارد و بیش از هر چیز به دنبال تکنولوژی رمزگذاری است.

روسیه خریدار تفنگ، سلاح‌های لیزری، بیولوژیک و هواپیماهای بدون سرنشین است و ۲۷ پروانه واردات از بریتانیا دارد. سوریه به تنهایی، سه جواز خرید سلاح و نفربرهای زمینی از شرکت‌های بریتانیایی را دارد.

چین با ۱۱۶۳ پروانه صادرات به ارزش ۸ /۱ میلیارد پوند، بیش از سایر واردکنندگان مجوز خرید اسلحه از بریتانیا دارد، اما مشتری بزرگ تجهیزات نظامی بریتانیا، اسراییل است که به تنهایی ۷ / ۷ میلیارد پوند، حدود ۱۲ میلیارد دلار، به بنگاه‌های اسلحه‌سازی این کشور می‌پردازد. اسراییل نیز مانند جمهوری اسلامی، عمدتا خریدار سلاح‌هایی با تکنولوژی رمزگذاری است.

در گزارش هیئت پارلمانی بریتانیا، ابراز شگفتی شده که کشوری مانند آرژانتین که در سال ۱۹۸۲ با بریتانیا درگیر جنگ فالکلند شد، ۵۲ مجوز واردات سلاح انگلیسی دارد.

به نظر نمایندگان دولت بریتانیا، جان استنلی، در ارزیابی حجم صادرات تسلیحاتی بریتانیا با اغراق فراوان سخن گفته است.

دولت بریتانیا می‌گوید که در بین صادرات یاد شده کالایی وجود ندارد که در سرکوب‌های داخلی یا تداوم و گسترش منازعات بین‌المللی کاربرد داشته باشد.

جان استنلی خواستار شده که دولت بریتانیا، در صادرات خود به دولت‌های خودکامه دقت بیشتری به خرج دهد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز از دولت بریتانیا به دلیل نقض تعهدات خود مبنی بر عدم فروش سلاح به کشورهای تهدیدکننده حقوق بشر، انتقاد کرده است.

هویت کاربران اینترنت در طرح جدید فیلترینگ ایران باید احراز شود

 

رادیو فردا: مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی، روز چهارشنبه، ۲۶ تیر، از بررسی طرحی خبر داد که بر اساس آن کاربران ایرانی ناچار شوند قبل از استفاده از اینترنت، هویت و مشخصات خود را اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی اخوان بهابادی در نشستی خبری گفت که هدف از این طرح، «اعمال متفاوت فیلترینگ برای گروه‌های مختلف مردم از لحاظ سن و شغل است.»

وی این‌گونه توضیح داد که «برای مثال سطح دسترسی به اینترنت برای یک پژوهشگر و یک بازرگان باید با یک نوجوان و دانش‌آموز متفاوت باشد در این راستا ابعاد اجرایی این پیشنهاد در مرکز ملی فضای مجازی در دست بررسی است.»

رییس مرکز ملی فضای مجازی در مورد لزوم تفاوت میان سطح مسدود بودن وب‌سایت‌ها بر روی اقشار مختلف مردم توضیح بیشتری نداد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی اخوان بهابادی، روز چهارشنبه در نشست خبری خود به ارائه توضیحاتی درباره آزادی فیس‌بوک نیز پرداخت.

وی در این باره گفت: «عضویت در شبکه‌های اجتماعی طبق قانون جرم محسوب نمی‌شود و در این میان شبکه‌ای هم به طور ویژه از این قاعده مستثنی نشده است، اما با وجود این اکنون در کشور نظام پالایش و فیلترینگ را داریم که دور زدن آن بر طبق قانون جرم محسوب می‌شود. حال دیگر قضاوت بقیه موارد بر عهده خود شما قرار دارد.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که از روز ۲۴ بهمن ۹۱ در ایران بند تازه‌ای به قانون «جرایم» رایانه‌ای افزوده شد که بر اساس آن درج پیوند (لینک دادن) به فیس‌بوک و توئیتر و دیگر وب‌سایت‌های فیلترشده «جرم» به شمار رفته و «با مرتکبان آن برخورد می شود.»

جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه پس از انتخابات بحث‌انگیز سال ۱۳۸۸ که به سانسور گسترده در کشور انجامید همواره به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دشمنان اینترنت در جهان معرفی شده است.

در ایران طرح‌های مختلفی برای محدود کردن اینترنت یا جداسازی خدمات از خدمات اینترنتی بین‌المللی مطرح شده که نام‌هایی چون «اینترنت پاک»، «گوگل‌ارث اسلامی»، و«یوتیوپ ایرانی، «مهر نماد» و ایمیل ملی بر خود دارند.

اواخر خردادماه گروهی از وبلاگنویسان و فعالان سایبری ایرانی با نوشتن نامه‌ای سرگشاده در جهان مجازی خطاب به حسن روحانی، رییس‌جمهوری منتخب ایران، با ذکر این‌که «سازوکار ساختار اینترنت باید شفاف بوده و در دسترس شهروندان باشد» از او درخواست کرده‌اند که به وضع اینترنت در ایران رسیدگی کند.

اشتون: امیدواریم گفت‌وگوها با تهران هر چه زودتر از سر گرفته شود

رادیو فردا: کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی در اتحادیه اروپا، ۲۵ تیر ماه گفت کشورهای طرف مذاکره با ایران، امیدوارند گفت‌وگوهای اتمی به زودی از سر گرفته شوند.

این گفته‌ها اندکی پس از دیدار مقام‌های سیاسی کشورهای ۵+۱ در بروکسل، بلژیک، بیان شده است.

خانم اشتون میزبان مقام‌های سیاسی اعضای شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا به اضافه آلمان بود؛ کشورهایی که طرف مذاکرات اتمی با ایران به شمار می‌روند.

این نخستین دیدار مقام‌های گروه ۵+۱ پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۴ خرداد ماه است.

تاریخی برای دور تازه گفت‌وگوها تعیین نشده است. خانم اشتون گفته است «ما البته منتظریم تا تیم جدید مذاکره‌کننده از سوی ایران تعیین شود. خیلی امیدواریم که هر چه زودتر با آنها دیدار و گفت‌وگو کنیم.»

کاترین اشتون درباره دیدار سه‌شنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت «ملاقات ما برای آشنا شدن با موقعیت فعلی مان بود و نیز برای آن که بدانیم بهترین‌ راه برای پیشرفت در تلاش‌هایمان جهت پیدا کردن راه‌حلی دیپلماتیک برای برنامه اتمی ایران چیست.»

سعید جلیلی، مسئول ارشد مذاکرات اتمی ایران، و کاترین اشتون آخرین بار دو ماه پیش در استانبول ترکیه دیدار کرده بودند.

پس از آن و در پی کارزار انتخاباتی در ایران، دیدار دیگری بین مقام‌های ایرانی و کاترین اشتون، که نماینده گروه ۵+۱ به شمار می‌رود، صورت نگرفت.

خود سعید جلیلی نیز در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری نماینده گروهی از اصول‌گرایان بود؛ اما در نهایت با کسب ۱۱ درصد از آرا از در کنار دیگر نامزدها از حسن روحانی شکست خورد.

حسن روحانی، تنها نامزد انتخابات ۲۴ خرداد ماه که حمایت اصلاح‌طلبان ایران و نیز گروهی از منتقدان و معترضان به دولت را با خود داشت و از جمله با شعار تعامل در عرصه سیاست خارجی به پیروزی رسید.

مقام‌های آمریکایی از جمله کسانی بودند که به این انتخابات واکنش نشان داده‌اند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مورد پیروزی روحانی، «محتاطانه» ابراز «خوشبینی» کرده است.

با این همه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برخلاف دیگران حسن روحانی را «گرگی در لباس بره» نامیده و از کشورهای دیگر خواسته است تا بر فشار بر ایران بیافزایند.

اما روز گذشته گروهی از سیاست‌مداران پیشین، کارشناسان، دیپلمات‌ها و نیز نمایندگان کنگره آمریکا، در نامه‌هایی جداگانه از باراک اوباما خواستند تا از «موقعیت پیش‌آمده» در پی انتخابات ایران، برای تعامل با دولت استفاده کند.

در یکی از این نامه‌ها آمده است که مشوق‌هایی برای ایران در نظر گرفته شود و از شدت تحریم‌ها کاسته شود.

برنامه اتمی ایران که از جمله جنجال‌برانگیزترین و مهم‌ترین موضوع تنش‌ها میان ایران و غرب به شمار می‌رود، طی دوران محمود احمدی‌نژاد تحریم‌های بین‌المللی را برای ایران همراه داشت.

محمود احمدی‌نژاد از حمایت آیت‌الله خامنه‌ای برخوردار بود که معمولا مواضع او را در برابر کشورهای دیگر تحسین می‌کرد. آیت‌الله خامنه‌ای بارها «خوشبین نبودن» خود را در مورد مذاکرات با آمریکا اعلام کرده و از تحریم‌ها به عنوان «فرصتی» برای ایران نام برده است.

از جمله در فرودین ماه سال جاری در سخنانی گفت «در این صحنه پرچالش، ملت ایران توانسته است با هوشمندی و ظرفیت و قدرت بالا، تهدیدها را تبدیل به فرصت کند و همانند قهرمانی ورزشی، از یک هماوردی سخت و همراه با زحمت و تلاش و خستگی، پیروز خارج شود و تحسین همگان را نیز برانگیزد.»

طی سال‌های گذشته اقتصاد ایران در پی تحریم‌ها با بحران‌های کم‌سابقه گوناگونی روبه‌رو بود که افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی، کاهش صادرات نفت و افزایش بهای کالاهای اساسی بخشی از آن است.

اعتراض دراویش به احکام سنگین فایده ندارد

رادیو آلمان: مدیر سایت “مجذوبان نور” به دویچه وله می‌گوید: «دراویش گنابادی به احکام سنگین صادر شده اعتراض نمی‌کنند چون همه چیز در دست اداره اطلاعات است و اعتراض تاثیری ندارد». ۷ درویش جمعا به بیش از ۵۶ سال زندان محکوم شده‌اند.

بنا به گزارش‌ها ۷ درویش گنابادی، از جمله مدیران سایت “مجذوبان نور” و وکلای دراویش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به صورت غیابی محاکمه شده، روی هم به بیش از ۵۶ سال زندان محکوم شده‌اند.

به گزارش سایت “مجذوبان نور”، حمید رضا مرادی سروستانی (از مدیران سایت مجذوبان نور و از فعالان حقوق دراویش) به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، رضا انتصاری (عکاس خبری و فعال حقوق دراویش و از مدیران سایت) به ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و آقایان مصطفی دانشجو (وکیل دراویش و از مدیران سایت)، فرشید یداللهی فارسی (وکیل دادگستری و از مدیران سایت)، امیر اسلامی (وکیل دادگستری و از مدیران سایت)، امید بهروزی (وکیل دراویش و از مدیران سایت)، افشین کرم‌پور (حقوقدان و از مدیران سایت) هر کدام به ۷ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

این دراویش که از شهریور سال ۱۳۹۰ در زندان هستند در اعتراض به ناعادلانه بودن روند دادرسی در هیچ کدام از دادگاه‌هایی که از سوی عوامل قضایی معرفی شد، شرکت نکردند.

فرهاد نوری، مدیر سایت “مجذوبان نور، پایگاه خبری دراویش گنابادی” به دویچه وله می‌گوید دارویشی که در زندان اوین هستند و این حکم‌ها را گرفته‌اند، “اعتراضی به این حکم نخواهند کرد، چون مطمئنا تاثیری نخواهد داشت”.

مدیر سایت “مجذوبان نور؛ پایگاه خبری دراویش گنابادی” ادامه می‌دهد: «وقتی خود اداره‌ اطلاعات شاکی این دارویش است و ضابط قضایی یا کسی که مسئول جمع‌آوری اطلاعات و رسیدگی به پرونده‌شان است، باز از خود اداره اطلاعات است، مشخص است که همه چیز در دست خود اداره اطلاعات است و قاضی دادگاه و قوه قضاییه کلا تنها یک جنیه فرمالیته دارد و هر چیزی که اداره اطلاعات بگوید، قاضی به آن عمل می‌کند. برای همین این وکلا و دارویشی که در زندان اوین هستند و این حکم‌ها را گرفته‌اند، اعتراضی به این حکم نخواهند کرد، چون مطمئنا تاثیری نخواهد داشت.»

در همین زمینه و به گزارش سایت “جرس”، حمیدرضا مرادی از فعالان زندانی حقوق دراویش سه‌شنبه، ۲۵ تیرماه، باید جهت پیگیری امور درمانی به بیمارستان مراجعه می‌کرده، ولی به دستور قاضی صلواتی از اعزام او به بیمارستان جلوگیری شده است.

مدیر سایت “مجذوبان نور” در این‌باره می‌گوید که قاضی صلواتی بدون نظر وزارت اطلاعات اجازه روند درمانی دراویش را در بیمارستان نمی‌دهد.

او می‌گوید: «وضعیت جسمی ۳ نفر از این دراویش واقعا وخیم است. آقای حمید مرادی ۷۰ درصد گرفتگی رگ پا و مشکل قلبی دارند. آقای مصطفی دانشجو ۴۰ درصد از ریه‌شان از کار افتاده و باید مرتب زیرنظر پزشکان متخصص و مراکز تخصصی باشند. همچنین آقای امیر اسلامی که ایشان هم مشکل قلبی دارند که با نامه‌ای که پزشک قانونی داده و تاییدی که خود بهداری زندان اوین کرده، این‌ها باید تحت نظر مراکز و دکترهای متخصص باشند. در مقابل پیگیری‌هایی که خانواده و وکلای این افراد انجام داده‌اند، قاضی صلواتی با صراحت کامل به آن‌ها گفته که انتقال این افراد به بیمارستان تنها با رضایت وزارت اطلاعات انجام می‌شود و تا آن‌ها رضایت ندهند، من هیچ دستوری نمی‌توانم بدهم و نمی‌دهم.»

پیش از این مسئول حقوق بشر وزارت امور خارجه آلمان نسبت به سلامت برخی از دراویش گنابادی ابراز نگرانی کرده بود.

وزارت امور خارجه آلمان روز پنجشنبه (۲۸ مارس/ ۸ فروردین) با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «گزارش‌های حاکی از سرکوبی اعضای اقلیت درویش در ایران، از طریق دستگیری، تخریب عبادتگاه‌ها و محل‌های تجمع، ممانعت از پرداختن آزادانه به مناسک مذهبی و تبعیض قائل‌شدن نسبت به آنان، موجب نگرانی شدید است.»

روحانی: راه آنهایی را که آماده بازگشت هستند تسهیل کنیم

رادیو فردا: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران، سه‌شنبه ۲۵ تیرماه در سخنانی گفت «باید کمک کنیم از مشکلات و اختلافات عبور کنیم و مشکل را افزون نکنیم؛ یعنی آنها که آماده بازگشت هستند راهشان را تسهیل کنیم، چون توبه برای همه است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، روحانی در این سخنان که در مراسمی به نام «محفل انس پیشکسوتان جهاد و شهادت» انجام می‌شد، با اشاره به رفتار پیامبر اسلام گفته است «باید گذشت داشته باشیم و به فکر اهداف بلند آینده باشیم.»
او در این سخنان به نام کسی اشاره نکرده است.

آقای روحانی با اشاره به اینکه «ممکن است از همه ما خطایی سر زده باشد» گفته است «گاهی شاهدیم که وقتی فردی می‌گوید طرفدار نظام و ولایت فقیه است عده‌ای به زور می‌گویند که تو این‌طور نیستی اما چرا این کار اتفاق می‌افتد در حالی که باید زمینه را برای اتحاد و وحدت آماده کنیم.»

طی هفته‌های گذشته و پس از پیروزی حسن روحانی، گروه‌ها و برخی چهره‌های سیاسی از او خواسته‌اند تا برای پایان دادن به حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و زندانیان سیاسی اقدام کند.

شورای مشورتی اصلاح‌طلبان سه روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران از رهبر  ایران و دیگر مقام های نظام  جمهوری اسلامی خواست به رئیس جمهوری منتخب  کمک کنند تا «ضمن دلجویی از آسیب دیدگان حوادث سال ۱۳۸۸،‌ زمینه رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد فراهم شود.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز یک روز پس از آن در بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را فرصتی تازه برای حل مسئله نقض حقوق بشر در ایران دانست و از او خواست که در گام نخست برای آزادی زندانیان سیاسی، از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی، اقدام کند.

این خواست‌ها در حالی‌ست که حصر خانگی چهره‌های معترض به انتخابات سال ۱۳۸۸ که به اعتراضات گسترده‌ای انجامید، به گفته برخی مقام‌های بلندپایه ایرانی، به دستور آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده است. طی سال‌های گذشته بسیاری نیز در پی اعتراض‌ها بازداشت شدند.

برخی چهره‌های سیاسی نیز می‌گویند نباید از حسن روحانی انتظار داشت تا در کوتاه مدت در این مورد به موفقیتی دست یابد.

از جمله مصطفی تاجزاده عضو ارشد دو تشکل اصلاح طلب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین که در زندان اوین تهران به سر می‌برد، در یادداشتی در یازدهم تیرماه نوشته بود که آزادی زندانیان سیاسی در اختیار حسن روحانی رئیس جمهور منتخب، نیست. او از خانواده زندانیان خواسته بود «صبر پیشه کنند.»

حسن روحانی تنها نامزد انتخابات خرداد ماه بود که از پشتیبانی گروه‌های اصلاح‌طلب و نیز برخی چهره‌های معترض به دولت روبه‌رو شد. محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی از جمله این افراد بودند. روحانی پس از پیروزی در پیامی تلویزیونی از این هر دو سپاسگذاری کرد.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در روز سه‌شنبه گفته است پیام انتخابات ریاست جمهوری در ایران «سیاست خارجی پویا و فعال با جهان بود که البته همراه با احترام، منافع و حفظ حقوق متقابل است که در آن جای تردید نیست.»

او در عین حال گفته است «می‌توانیم با دنیا تعامل منطقی داشته باشیم و قدم به قدم جلو برویم و توقعات جامعه حتما باید منطبق با امکانات، توان و ظرفیت ملی باشد و مردم ما این توجه را دارند چون دولت به تنهایی نمی‌تواند موفق شود.»

تعامل با جهان از جمله شعارهای حسن روحانی بود که پس از هشت سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد مطرح شده بود. این شعارها پس از پیروزی او، واکنش خوشبینانه بسیاری از کشورها را همراه آورد.

در دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ایران به دلیل برنامه اتمیش با تحریم‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا روبه‌رو شد و روابط سیاسی تهران و برخی کشورها نیز به پایین‌تر حد خود تنزل پیدا کرد.

آماده باش پلیس لس آنجلس به خاطر پرونده زیمرمن

بی بی سی:  پلیس لس آنجلس آمریکا علیه هرگونه اقدام خشونت بار معترضانی که از تبرئه شدن جورج زیمرمن، متهم پرونده قتل ترایوون مارتین، نوجوان سیاه پوست خشمگین هستند، هشدار داده است.

پلیس در لس آنجلس اعلام کرده است که تا به حال ۱۴ نفر را به خاطر حمله و خراب کاری در اعتراضات روز دوشنبه بازداشت کرده است و در قبال ناآرامی‌های بیشتر، قاطع‌تر عمل خواهد کرد.

چارلی بک، رئیس پلیس لس آنجلس، گفته است: «ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که گروه کوچکی نه فقط به جامعه صدمه بزنند و در دل مردم هراس ایجاد کنند، بلکه پیام بسیاری از مردم در این جامعه را تحریف کنند.»

در آمریکا بسیاری از بیگناه شناخته شدن جورج زیمرمن ۲۶ساله در ماجرای ترایوون مارتین، نوجوان ۱۷ ساله در فلوریدا، خشمگین هستند.

با این حال، تاکنون بیشتر تجمعات اعتراض آمیز مسالمت آمیز بوده است.

اعتراضات روز سه شنبه نیز در شهرهای مختلف ادامه خواهد داشت.

ال شارپتون، فعال پرسابقه حقوق مدنی سیاه‌پوستان در آمریکا، خواهان برگزاری تجمعات اعتراض آمیز گسترده‌ای در روز شنبه آینده در دست کم ۱۰۰ شهر شده است.

آقای شابرپتون می‌گوید: «این وضعیت به خاطر قوانین ماست که اجازه می‌دهد کسی بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشد، از سوی یک شهروند دیگر تعقیب شود و آن‌ها می‌‌توانند روی یکدیگر اسلحه بکشند و بعد بگویند این دفاع از خود بوده. این ترسناک است و نمی‌‌توانیم اجازه دهیم در جامعه ما باقی بماند.»

این فعال مدنی در عین حال تاکید کرد که این اعتراض‌ها باید مسالمت‌آمیز بماند زیرا به گفته او، نمی‌توان از طریق خشونت با خشونت جنگید.

روز شنبه، هیات منصفه، آقای زیمرمن را بی‌گناه شناخت. معترضان می‌گویند اقدام جورج زیمرمن و رای دادگاه، به خاطر تبعیض نژادی بوده است.

اما متهم و وکیل مدافع با رد اتهام نژادی، در جریان محاکمه به قانون دفاع شخصی استدلال کرده بودند.

به گفته آن‌ها، جورج زیمرمن پس از آنکه مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود، در دفاع از خودش مجبور به شلیک شد.

یک روز پس از اعلام رای هیات منصفه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در بیانیه‌ای گفت همه آمریکایی‌ها باید به درخواست خانواده مارتین برای حفظ آرامش احترام بگذارند.

وزارت دادگستری آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا جورج زیمرمن حقوق مدنی نوجوان ۱۷ساله سیاه‌پوست را نقض کرده یا نه.

برای تشکیل چنین پرونده‌ای، باید شواهدی وجود داشته باشد از اینکه رنگ پوست ترایوون، تاثیری در اقدام آقای زیمرمن به شلیک کرده است. این تحقیقات می‌تواند ماه‌ها طول بکشد.

 —

یک فرمانده طالبان پاکستان به ملاله یوسف‌زی نامه نوشت

رادیو فردا: عدنان رشید، از اعضای ارشد شبه‌نظامیان طالبان پاکستان، به ملاله یوسف‌زی، دختر پاکستانی که در ۱۴ سالگی به دلیل اصرار بر حق تحصیل دختران هدف گلوله قرار گرفت، نامه‌ای نوشت، در مورد انگیزه حمله به او توضیحاتی داد و از او خواست به پاکستان باز گردد.

عدنان رشید در این نامه سرگشاده که روز ۲۶ تیر ماه منتشر شد نوشته است که از شنیدن خبر تیراندازی به ملاله شوکه شده است و آرزو می‌کرد این اتفاق نمی‌افتاد.

او می‌گوید اصرار ملاله بر حق تحصیل دختران دلیل تیراندازی به او نبوده است؛ بلکه تبلیغ سوء علیه طالبان دلیل این اقدام بود.

رشید در نامه خود تاکید کرده است که گفته‌هایش نظر شخصی اوست و از سوی گروه طالبان پاکستان ارسال نمی‌شود.

این نامه پس از آن منتشر می‌شود که ملاله یوسف‌زی، روز جمعه گذشته در گردهمایی همگانی سازمان ملل سخنرانی کرد و گفت «آنها خیال می‌کردند با گلوله‌ها می‌توانند ما را ساکت کنند. ولی شکست خوردند.»

او از یازده سالگی، و پس از تسلط طالبان بر منطقه سوات پاکستان و منع تحصیل دختران در آن، یادداشت‌هایی روزانه می‌نوشت، وضعیت خود را بازگو و از حق تحصیل دختران دفاع می‌کرد. حمله به او با واکنش‌های گسترده‌ای در پاکستان و دیگر کشورهای جهان روبه‌رو شد.

دختر نوجوان پاکستانی در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت: «تروریست‌ها خیال می‌کردند می‌توانند اهداف و آروزهای مرا تغییر دهند، اما تنها چیزی که در زندگی‌ام تغییر کرده است: مرگ ضعف،‌ ترس و ناامیدی و تولد شهامت و قدرت است.»

ملاله از رهبران جهان خواست برای همه کودکان زمینه آموزش اجباری و رایگان را فراهم کنند.

بحران آوارگان سوریه از زمان نسل‌کشی رواندا بی‌سابقه است

 

رادیو فردا: با گذشت بیش از دو سال از جنگ داخلی سوریه، سازمان ملل اعلام کرده است که به طور میانگین پنج هزار نفر هر ماه جان خود را در آن از دست می‌دهند.

در عین حال مقام‌های سازمان ملل می‌گویند شمار پناهندگان و آوارگان این جنگ به اندازه‌ای می‌رسد که از زمان نسل‌کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ دیده نشده است.

در نسل‌کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون از توتسی‌تبارها و هوتو‌تبارهای میانه‌رو به دست افراطیون هوتو کشته شدند و صدها هزار نفر آواره شدند. در آن زمان بحران ناشی از آوارگی به خاطر جنگ داخلی از بدترین‌ها طی دوران معاصر به شمار می‌رفت.

سازمان ملل می‌گوید یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان سوری در پی جنگ داخلی آن کشور آواره و پناهنده شده‌اند.

ایوان سیمونویچ، دستیار دبیر کل سازمان ملل در امور حقوق بشر، ۲۵ تیرماه به خبرنگاران گفت «جنایت جنگی، تجاوز جدی به حقوق بشر و جنایت علیه بشریت در سوریه امروز به قاعده تبدیل شده است.»

به گزارش آسوشیتدپرس، والری اموس، مسئول امور انسانی در سازمان ملل نیز می‌گوید دست کم ۶.۸ میلیون نفر از شهروندان سوری در حال حاضر به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز دارند.

سوریه ۲۲ میلیون نفر جمعیت دارد که بنا بر آنچه سازمان ملل ارائه داده است، ۳۰ درصد از آنها به کمک نیاز دارند و نزدیک به هشت درصد از آنها نیز آواره و پناهنده شده‌اند.

روسیه و آمریکا طی هفته‌های گذشته تلاش‌هایی را آغاز کردند که در پی آن کنفرانسی بین‌المللی برای پیدا کردن راه‌ حلی سیاسی برای سوریه برپا شود. اما این کنفرانس هنوز فرجامی نیافته است.

بر اساس آمار سازمان ملل بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جنگ داخلی سوریه جان خود را از دست داده اند.

بازداشت خواننده “نئونازی” نروژی به ظن تلاش برای حمله تروریستی

بی بی سی: کریستین ویکرنز، خواننده گروه هوی متال در سال ۱۹۹۳ پس از این که یک گیتاریست گروه موسیقی “میهم” را با چاقو کشت، مدتی را در زندان سپری کرد

یک نئونازی نروژی که با آندرس برویک، عامل کشتار هفتاد و هفت نفر در بمب گذاری و حمله به یک اردوگاه جوانان در پایتخت نروژ ارتباط داشت، توسط پلیس فرانسه به ظن تلاش برای انجام حمله تروریستی بازداشت شده است.

سخنگوی وزارت کشور فرانسه گفت شک نسبت به این موضوع زمانی شکل گرفت که همسر کریستین ویکرنز چهار قبضه سلاح خرید.

همسر او نیز توسط پلیس بازداشت شده است. نیروهای امنیتی به بازرسی از خانه آقای ویکرنز پرداخته‌اند.

آقای ویکرنز در فهرست ای‌میل‌های آقای برویک قرار داشت و پیش از اقدام او برای کشتار ۷۷ نفر در سال ۲۰۱۱، مانیفست او را دریافت کرده بود.

کریستین ویکرنز یک خواننده گروه هوی متال با نام هنری وارگ است. او در سال ۱۹۹۳ پس از این که یک گیتاریست گروه موسیقی “میهم” را با چاقو کشت، مدتی را در زندان سپری کرد. او همچنین کلیسایی را در اسلو، پایتخت نروژ به آتش کشیده بود.

او پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۰۹ به کورز در مرکز فرانسه نقل مکان کرده بود.

در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۱، انفجار بمب در یکی از محله های اداری پایتخت نروژ، هشت نفر را کشت و ساعاتی پس از آن، شرکت کنندگان در اردوگاه جوانان حزب کارگر نروژ در جزیره یوتویا، در نزدیکی پایتخت، هدف تیراندازی قرار گرفتند و شصت و نه نفر جان خود را از دست دادند.

در پی این حملات، آندرس برویک در ارتباط با هر دو حمله بازداشت شد و پس از بازجویی، به اتهام قتل و اخلال در نظم عمومی جامعه، که در قوانین نروژ مصداق اقدامات تروریستی است، تحت پیگیرد قرار گرفت.

کریستین ویکرنز در سایت خود مانیفست آندرس برویک را مورد بررسی قرار داده اما از او به خاطر کشتن نروژی‌های بی‌گناه انتقاد کرده بود.

آندرس برویک علت اقدام خود را مخالفت با سیاست مهاجرت دولت نروژ و مقابله با آنچه که نفوذ مهاجران مسلمان در این کشور می دانست عنوان کرد و گفت که ماموریت حفاظت از فرهنگ و تمدن اروپا در برابر “تهاجم مسلمانان” را برعهده داشته است.