Farhad-Farsadi

تصادف اتومبیل به واقع یکی از تجربیات بسیار تلخی است که همیشه به یاد می ماند شاید فقط از این نظر مفید به فایده باشد که اگر در آینده تکرار شود انسان دیگر سورپرایز نمی شود چون می داند که طرفین درگیر در هر حادثه چه وظایف قانونی را بر عهده دارند. طرفین هر حادثه را اقلا می توان در ۴ گروه خلاصه کرد البته شاید در بعضی مواقع تعدادشان بیشتر هم بشود.

۱ ـ راننده مقصر ، ۲ ـ راننده زیان دیده، ۳ ـ پلیس راهنمایی و رانندگی،   ۴ ـ شرکت بیمه

بجز گروه های یاد شده می توان از گروه های امدادی، بروکر بیمه،  مصدومین، اشخاص ثالث، دادگاه و وکلای مدافع هم یاد کرد.

اجازه می خواهد تصادف را ابتدا به دو گروه صدمات بدنی و جرح و خسارات مالی بدون جرح تقسیم نمود. بدون توجه به مبلغ خسارت اگر طرفین حادثه دچار صدمات بدنی و جرح شدند حتما می بایستی به پلیس و گروه های امدادی اطلاع داد تا خودشان را به محل حادثه برسانند و به وظایف قانونی خود عمل نمایند.

 

خسارات زیر مبلغ ۱۰۰۰ دلار: 

از نظر پلیس اگر جمع کل خسارت طرفین حادثه زیر مبلغ ۱۰۰۰ دلار است لازم نیست که به پلیس اطلاع داده شود و طرفین حادثه در صورت داشتن توافق و مصالحه می توانند صحنه حادثه را ترک کنند، ولی از نظر شرکت بیمه هر حادثه ای می بایستی به برآورد کننده خسارت اطلاع داده شود و در سابقه رانندگی طرفی که در حادثه مقصر است ثبت گردد حتی اگر مقصر تمام و کمال خسارت را بپردازد باز این حکم همواره پا برجا است. شرکت های بیمه انتظار دارند که اگر با در گاراژ یا گارد کنار جاده تصادفی بشود که فقط خط کوچکی هم روی اتومبیل وارد شود به ایشان اطلاع داده شود چون این را حق قانونی خود می دانند که هر سهل انگاری را ثبت کنند.  نکته مهم دیگر آن است که در صورت توافق با راننده طرف مقابل حتما نوشته ای حاوی مشخصات طرفین را رد و بدل کنید که اگر روزی مطلع شدید که طرف مقابل علیرغم گرفتن مبلغی باز هم به شرکت بیمه اش گزارش کرده که شما مقصر بودید در آن صورت شما مدرکی را در دست دارید که پلیس شما را برای ترک صحنه حادثه مجرم نشناسد و شرکت بیمه شما از حقوقتان دفاع می نماید.

 

خسارت بالای مبلغ ۱۰۰۰ دلار: 

 برای مبلغ بالای ۱۰۰۰ دلار قطعا بایستی همه طرفین حادثه پلیس- شرکت های بیمه از موضوع باخبر شوند چون در غیر این صورت ممکن است اگر شما شرکت بیمه خود را مطلع نفرمایید طرف مقابل این کار را انجام دهد و طبیعتا شرکت بیمه ایشان با شرکت بیمه شما تماس می گیرد و اولین شکی که به وجود می آید این است که شما به دلیل قبول تقصیر از مطلع کردن شرکت بیمه خود امتناع فرمودید که این مطلب اصلا به صلاح شما نیست. در ثانی کارشناسان بررسی کننده خسارت در دو شرکت بیمه بعد از مطالعه وضعیت اتومبیل های خسارت دیده و محل حادثه از میزان تقصیر به خوبی مطلع می شوند لذا از قبول تقصیر در صحنه حادثه اجتناب کنید چون این یک مساله بسیار تخصصی است و نیاز به مطالعه و بررسی دارد.

 

اگر حادثه در محل اصطلاحا خصوصی رخ دهد مثل پارکینگ پلازاها:

اگر در جریان یک تصادف سپر به سپر در پارکینگ پلازاها یا اماکن مشابه بودید بدانید که پلیس مراجعه نخواهد کرد و شما ملزم هستید اتومبیل ها را به مرکز پلیس یا مرکز برآورد خسارت منتقل نمایید. در اکثر قریب به اتفاق میزان تقصیر۵۰ /۵۰ است.  این درصد برای شرکت بیمه مهم نیست چرا که حتی اگر ۲۵ درصد هم مقصر باشید به مثابه آن است که ۱۰۰ درصد مقصرید و در مبنای بررسی حق بیمه آتی  یکسان عمل می شود.

 

اگر یکی از رانندگانی که در زیر اسم شما بیمه شده در حادثه مقصر باشد؟

بارها دیده شده که زن و شوهر و فرزندان که تعدادشان مثلا ۴ نفر است در ۲ ماشین بیمه شده شریک هستند و اسامیشان در بیمه نامه ذکر شده است. در این صورت چنانچه هر یک از رانندگان در تصادفی مقصر شناخته شوند بیمه نامه فرد اصلی هم به دلیل این حادثه افزایش می یابد. به قول معروف همه خانواده مسئول هستند تا در رانندگی کمال احتیاط را بنمایند تا اتفاق بدی رخ ندهد چون در غیر این صورت سال بعد در زمان تمدید بیمه حق بیمه افزایش چشمگیری خواهد داشت و این سابقه تا ۶ سال باقی خواهد ماند. حتی اگر با رضایت شما شخصی از اقوام یا دوستان اتومبیل شما را قرض کند و دچار حادثه شود این رکورد هم برای شما باقی خواهد ماند و مجبورید تا ۶ سال تاوان آن را پس بدهید. پس همیشه بدون رودربایستی در اینگونه موارد خود و خانواده خود را مصون کنید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com