زندگی، بازتاب هویت یک انسان در دنیای بیرون اوست. زندگی جمله ای است که فعل آن به خود ما برمی گردد. دیوان شعری است که شاه بیت غزلش، ما هستیم.  


شهروند ۱۲۵۷  پنجشنبه  ۲۶ نوامبر ۲۰۰۹


 

زندگی، بازتاب هویت یک انسان در دنیای بیرون اوست. زندگی جمله ای است که فعل آن به خود ما برمی گردد. دیوان شعری است که شاه بیت غزلش، ما هستیم. نوازنده ای است که موسیقی دل انگیز هستی مان را می نوازد و خواننده ای است که تنها از ما می خواند.

زندگی هر انسان، بازتاب هویت اوست. چرا که هویت هر انسان نشأت گرفته از نظام باورهای اوست و این باورها ایده ها و عقاید هستند که اندیشه های او را در ذهن خلق کرده و شکل می دهند.

هر انسانی در برخورد با هر یک از رویدادهای زندگی خویش برای ارائه پاسخ و عکس العمل مناسب به درون خود یعنی به هویت و شخصیت خود رجوع می کند. برای خوب زیستن باید کلمه غیرممکن را از دایره المعارف هستی خط زد، چرا که این واژه در قاموس زندگی نمی گنجد. در عصر حاضر با پیشرفت علوم، بشر از امکانات مادی و رفاهی فراوانی برخوردار است، اما به لحاظ روحی و روانی بیش از گذشته مضطرب، افسرده و تنها به نظر می رسد. از هر ۵ زن یک نفر و از هر ۱۰ مرد یک نفر دچار استرس است. از همین رو برای رهایی به راههای گوناگون گریز از متن و واقعیت زندگی متوسل می شود. شاید بتوان گفت بهره مندی از امکانات مادی تمام نیازهای انسان امروز را برطرف نساخته، بلکه مشکلات روحی او را بیشتر و پیچیده تر کرده است. آمار طلاق روز به روز بالاتر می رود. حدس هایی در این رابطه زده می شود از جمله افت اخلاقی، خودخواهی فزاینده نسل جدید، جستجو برای تجارب عمیق و ناتوانی آدمیان در ایجاد روابط عمیق.

پس از طلاق مردان و زنان واکنش های متفاوتی نشان می دهند. مردان گرایش دارند که طلاق را به عنوان چیزی که به ناگهان رخ داده درک کنند و زنان احتمالا بیشتر آن را به عنوان نقطه پایانی بر یک فرآیند طولانی قلمداد  می کنند.

از اینجا سلامتی شخص از دو سو مورد مخاطره قرار می گیرد: اول اینکه آرامش روحی هر یک از طرفین دچار تغییراتی خواهد شد و از سوی دیگر، حامی زندگی اش  را که می توانست از جهت مالی نیز بر او تاثیر گذارد از دست داده. بهتر است بگوییم فرد متارکه شده و یا همسر از دست داده بیش از دیگران در معرض آسیب های مالی قرار دارد و احتمال افسردگی در او بالاتر است.

معمولا ۲۰ درصد از کسانی که طلاق گرفته اند بعد از مدتی دوباره ازدواج می کنند و در کل افراد همسر از دست داده یا متارکه شده با احتمال ۲۰ درصد بیشتر به بیماریهای مزمن مانند دیابت و بیماریهای قلبی دچار می شوند. کارشناسان سلامت معتقدند بعد از طلاق، دو طرف باید به  وضعیت روحی و جسمی خود توجه بیشتری داشته باشند.

از دیدگاه بیمه، این دسته از افراد باید نسبت به افراد عادی نگاه عمیق تری به آینده خود نمایند چرا که علاوه بر داشتن ریسک بالاتر در مواجهه با بیماری ها، به دلیل تنهایی، حامی خود را نیز از دست داده اند و در روز اتفاق شاید حتی زمان کوتاهی هم نتوانند مخارج زندگی را متقبل شوند. اگر فردی هستید که به هر دلیل همسرتان را از دست داده اید با پوشش بیمه قسمت خالی زندگیتان را از نظر مالی پر نمایید. اگر شغل ثابت و درآمد خوبی هم دارید باز باید از هزینه های سرسام آور پزشکی و بهداشتی و دارو غافل نمانید.

در حالی که در امروز زندگی می کنید از دیروز تجربه بگیرید و فردا را از یاد نبرید. برای تصمیم گیری صحیح در برخی امور مانند بیمه، سلامتی شما امری مهم محسوب می شود. توصیه ما به شما این است تکیه زدن به پشتوانه ی محکم بیمه را به آینده موکول نکنید شاید که فردا جایی برای آن نیابید. تنها پرداخت حق بیمه شرط اخذ بیمه نیست، بلکه واجد شرایط بودن را فراموش نکنیم. در دنیای امروز از بیمه های مختلف موجود می توانیم به خوبی جهت امروز و فردایمان به شرط انتخاب درست و مناسب و در حد توانمان بهره مند شویم.


 


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

moe@insufin.com