تغذیه و بهداشت خانواده

Taking-Pills-with-Water

اخیراً گزارش شده که داروهای تهیه شده با کافئین امکان بروز سکته مغزی را افزایش می دهند ولی در این میان خود کافئین نقشی نخواهد داشت. پژوهشگران کره جنوبی و پزشکان بیمارستان های آن کشور مدت ها بود که شاهد بالا رفتن میزان سکته مغزی در مردم مخصوصاً در افراد میانسال و جوانان بودند ولی علت آن را نمی دانستند. گروهی از این پژوهشگران تحقیقات دقیقی را در این مورد شروع نمودند و تعداد ۹۴۰ نفر از بیماران میانسال را که ناگهان به خونزیزی مغزی دچار شده بودند زیر پوشش این بررسی قرار دادند. پس از تجزیه و تحلیل و پیگیری این افراد متوجه شدند که افرادی که داروهای مسکن بدون نسخه پزشک به خاطر تسکین دردهای مختلف استفاده می کردند که حاوی مقدار زیادی کافئین بودند در معرض بروز سکته مغزی قرار دارند. البته در این بررسی دو دسته دیگر از بیمارانی که برای درمان بیماری ها و جلوگیری یا تسکین درد در بیمارستان ها بستری بودند در گروه دیگری که داروهای بدون کافئین مصرف می کردند نیز بررسی گردیده اند. جالب این که داروهای مسکنی که حاوی کافئین هستند و می توان بدون نسخه آنها را خریداری کرد ۲۵۰ درصد یا به عبارتی حدود ۵/۲ برابر بقیه سبب سکته مغزی می شدند. در این بررسی بسیار جالب همچنین ثابت گردیده که خوردن مسکن های شیمیایی به همراه نوشیدن قهوه یا نوشابه های کافئین دار هم می تواند امکان بروز سکته مغزی را در انسان سالم چند برابر کند. به همین جهت شدیداً توصیه می گردد که داروها باید فقط با آب خورده شوند نه با الکل و چای و قهوه و نوشیدنی های دیگر که ممکن است کافئین داشته باشند. کسانی که داروهای مسکن و داروهای شیمایی دیگر را مصرف می کنند بهتر است تا چند ساعت پس از مصرف دارو از نوشیدنی های کافئین دار دوری کنند و یا غذاهای کافیئن دار مانند شکلات را نخورند. بارها در اینجا اشاره کرده ام که اکثر قهوه هایی که به شما به عنوان بدون کافئین می فروشند کافئین دارند. در یک بررسی در چند سال گذشته ۱۰ نمونه قهوه بدون کافئین از ۱۰ کمپانی معروف به دقت تجزیه شدند، غیر از  یک یا دو مورد بقیه این قهوه های به اصطلاح بدون کافئین بر عکس ادعای کمپانی ها و رستوران ها کافئین داشتند زیرا قهوه بدون کافئین باید گران تر باشد برای این که جدا کردن کافئین از قهوه دردسرهای زیادی دارد و حتی مقدار زیادی از مواد شیمیایی به کار رفته در این نوع قهوه ها، خطرناک هستند. پس بیائید از امروز داروها را با مقداری آب مصرف کنیم و از نوشابه کافئین دار استفاده نکنیم.

فوائد دارویی و غذایی دارچین:

دارچین به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی اش معروف است و در بدن می تواند عوامل بیماری زا یا رادیکال های آزاد را بی اثر نماید. در ضمن دارچین حاوی مقدار زیادی کلسیم، منگنز، آهن و فیبر است. نقش دارچین در پائین آوردن قند خون شناخته شده است و دوست قلب و عروق بوده، در تقویت سلول های مغزی مؤثر است. در عین حال گزارش شده است که ترکیبات دارچین می توانند از بروز و پیشرفت سرطان روده بزرگ جلوگیری کنند و یکی از بهترین داروهای آرتروز یا درد مفاصل و تخفیف التهاب بدن می باشد.

در مورد بیماری قند باید اشاره نمود که دارچین سبب فعال شدن انسولین طبیعی بدن می شود و به سوخت و ساز مواد قندی و نشاسته در بدن کمک می کند. دارچین به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی خود بار زیادی را از دوش قلب و عروق بر می دارد و در سلامت گردش خون مخصوصاً سلامتی بافت های عروق و جلوگیری از بسته شدن آنها کمک می کند، زیرا قادر است کلسترول بد خون را تقلیل دهد که به طور کلی در سلامتی بدن و قلب و عروق مهم می باشد.

مطالعات علمی نشان می دهند افرادی که در رژیم غذایی خود مقداری دارچین منظور می دارند کمتر به عارضه فراموشی دچار می شوند زیرا بعضی از ترکیبات دارچین در سلامتی سلول های مغز و اعصاب  نقش مهمی دارند. پژوهشگران دانشگاهی در اروپا ثابت کرده اند که دارچین درد مفاصل را تخفیف می دهد و دانشمندان استرالیایی ثابت نموده اند که مصرف نصف قاشق چایخوری از پودر دارچین در روز میزان قند خون را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

داروی قند Metformin از بروز فراموشی جلوگیری می کند:

داروهای خوراکی مختلفی در تقلیل قند خون مصرف می شوند. در میان این داروها متفورمین (Metformin) از قرار معلوم قادر است تا حدود ۲۰ درصد از بروز عارضه فراموشی جلوگیری کند. این گزارشی است که دانشمندان Oakland در کالیفرنیا منتشر نموده اند. اصولاً در افراد مبتلا به بیماری قند نوع دو به تدریج سلول های مغزی قدرت حافظه را از دست می دهند و به هر صورتی عارضه فراموشی کم و بیش در آن ها بوجود می آید. در یک بررسی بزرگ چهار داروی پائین آورنده قند خون در ۱۵ هزار نفر از افرادی که حداقل ۱۰ سال سابقه بیماری قند داشتند، مطالعه گردیده که مصرف کنندگان این داروی مخصوص که در حال حاضر مصرف کننده زیادی دارد، نسبت به مصرف کنندگان داروهای دیگر که تا ۱۰درصد بر میزان فراموشی آنها افزایش گردیده، ۲۰ درصد کمتر به عارضه فراموشی دچار شده اند.

بهترین و قوی ترین مسکن های طبیعی:

دردهای مزمن بدن و مفاصل یکی از بیماری های مدرنی است که چند دهه ای ست اپیدمی و همه گیر شده است. بیشتر از ۵/۱ بیلیون نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا می باشند و همه ساله بیلیون ها دلار به اقتصاد دنیا به خاطر عدم توانایی در تولید و مخارج درمان آن ضرر وارد می گردد. میزان درگیری مردم به دردهای مورد بحث به صورتی نمایان گردیده که در صدر جدول بیماری ها قرار گرفته و بیماری سرطان و بیماری قند در ردیف دوم این لیست قرار دارند.

پزشکان به علت عدم وجود مسکن های مؤثر برای دردها هر روز نسخه های بیماران را عوض می کنند و هر زمان داروی شیمیایی جدیدی را تجویز می نمایند که غیر از ضرر و زیان جبران ناپذیر نتیجه ای ندارد.

تومریک موجود در زردچوبه و زنجبیل به طور معجزه آسایی التهاب بدن را کاهش می دهد و به علت داشتن آنتی اکسیدانهای قوی سبب تقویت سیستم دفاعی بدن می گردد تا با درد مبارزه شود. اسیدهای چرب امگا ۳ یکی از اسیدهای چربی است که در تقلیل التهاب بدن که نشانه و سبب دردهای مختلف می باشد، شناخته شده است و آن را می توان در ماهی پرچرب، دانه های روغنی و تخم کتان یافت. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سولفور هستند مانند سیر، پیاز و کلم های دلمه ای  که حاوی مقدار زیادی از اسیدهای امینه ضروری هم می باشند، قرن ها است که به بشر در تسکین دردها مخصوصاً درد مفاصل کمک می کنند. منیزیوم از نوع املاحی است که در کنار ویتامین های B سبب فعال شدن سیستم دفاعی و ضد درد طبیعی در بدن می گردد که می توان آن را در سبزیجات سبز تیره رنگ و غذاهای حیوانی به دست آورد. در گیلاس ماده ای را شناسایی کرده اند که یکی از قوی ترین مسکن های طبیعی بدن است. به عبارت دیگر طبیعت بدن به صورتی تنظیم گردیده که اگر به وسیله داروهای شیمیایی مسموم و زیانبار فلج نشود خود بخود می تواند با کمک تغذیه خوب و روش زندگی سالم در تسکین دردها اقدام نماید. به همین دلیل افراد روستایی که دور از دنیای به اصطلاح متمدن زندگی می کنند خیلی کمتر به دردهای مفاصل و التهاب بدن و غیره دچار هستند زیرا مواد شیمیایی موجود در داروهای مدرن طبیعت بدن آنها را ویران نکرده است.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com