شهروند- علی شریفیان: به گزارش گلوب اند میل اجلاس سالانه کنفدراسیون کانادا که هرساله با شرکت نخست وزیران استانها با نمایندگان دولت، برگزار می شود، آغاز شد. اجلاس امسال در شهر دریاچه نیاگارا در انتاریو با میهمانداری خانم کاتلین وین، نخست وزیر انتاریو برگزار می شود. جان ابیتسون مفسر سیاسی گلوب اند میل در تفسیر ویژه خود درباره این اجلاس در شماره روز دوشنبه ۲۲ جولای این روزنامه معتبر و سراسری کانادا نوشته است، اتاوا برنامه دارد مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در اختیار دولت های استانی بگذارد تا طرح و برنامه ای که کابینه اش در نظر دارد، بوسیله نخست وزیران استان ها اجرا شود. استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال تاکید دارد که این بودجه باید خرج به روز کردن مهارت ها و آموزش آن گروهی از بیکاران بشود که واجد شرایط گرفتن بیمه بیکاری نیستند. این برنامه های آموزشی باید آن ها را آماده ی اشتغال به مشاغلی کند که در بازار کار کشور برایشان تقاضای عاجل وجود دارد. قسمتی از این کمک مالی هم می تواند در اختیار صاحبان مشاغل گذاشته شود تا در همین چارچوب کارکنان خود را در زمینه هایی که به کار آن ها نیاز هست، آموزش بدهند و توانایی های کارکردی آن ها را به روز کنند. اما نتیجه بررسی ها و مطالعات «انستیتوی سیاست های اجتماعی کالدون و مرکز مووات»  The Caledon Institute of Social Policy and The Mowat Centre   این برنامه ی دولت فدرال را ناکارآمد خوانده و می گوید باید کنار گذاشته شود.

Wynne-Cathleen

خانم کاتلین وین، نخست وزیر انتاریو هم در مصاحبه ای درباره این طرح گفته است:«ما به درستی معتقدیم دولت های استانی در موقعیتی قرار دارند که بهتر (از دولت فدرال ) می دانند که این دلارها (برای آموزش، برای مشاغل) کجا باید خرج شوند.»

علاوه بر ۳۰۰ میلیون دلاری که دولت فدرال به این کار اختصاص داده، اتاوا خواستار آن است که دولت های استانی هم مجموعا از خزانه های خود ۳۰۰ میلیون دلار برای ایجاد اشتغال به این بودجه کمکی اضافه کنند.

تحلیلگر سیاسی گلوب اند میل سپس اشاره می کند که جیسون کنی که در ترمیم اخیر کابینه، به مقام صدارت وزارت امور استخدامی و برنامه های توسعه رفاهی اجتماعی منصوب شده، در همین اولین قدم با چالش جدی روبرو شده و خیلی سخت بتواند نخست وزیران را متقاعد کند که طرح و برنامه دولت فدرال را عملی سازند.

اکنون نخست باید منتظر نتیجه ی همایش نخست وزیران، جیسون کنی و نمایندگان دولت فدرال در نیاگارا بشویم، و بعد از آن جا که قرار است این برنامه از اول اپریل ۲۰۱۴ به اجرا گذاشته شود، ببینیم تا آن زمان جیسون کنی موفق خواهد شد نخست وزیران استان ها را متقاعد کند که برنامه دولت را عملی کنند؟ بنا به نوشته جان ابیتستون، جیسون کنی برای اظهار نظر درباره این موضوع در دسترس نبوده است.