سامی یتیم

سامی یتیم

تظاهرات کم سابقه علیه پلیس تورنتو

شهروند- علی شریفیان: سامی تیم مسافر جوان تراموای (اتوبوس) خط ۵۵۵ بود که در خیابان Dundas نزدیک خیابان Grace  در مسیر خود، توقف کرده بود. چند دقیقه از نیم شب جمعه گذشته بود.

Samm-1این جوان ۱۸ ساله با شلیک دست کم نه گلوله ی یک افسر پلیس تورنتو به قتل رسید. بنا به شهادت شاهدان عینی و و ویدئویی که تقریبا به طور روشن از حادثه فیلم گرفته است، او چاقویی در تراموا (اتوبوس) در دست داشته، قبل از رسیدن نیروهای پلیس از همه سرنشینان این اتوبوس می خواهد که پیاده شوند. او نزدیک به در جلویی ورود و خروج اتوبوس ایستاده بود. بر اساس گزارش اولیه پلیس معلوم نیست سامی یتیم به چه دلیل و منظوری با خود چاقو حمل می کرده است.  آن گونه که در ویدئو دیده می شود، دقیقا ۲۲ مامور پلیس در صحنه حاضر بوده اند و یکی از آنها از او می خواهد چاقو را بیندازد. به نظر می رسد که او دستور پلیس را اجرا نکرده است.پلیس دیگری به او هشدار می دهد که جلو نیاید و بعد چند گلوله به او شلیک می کند و به دنبال آن چند گلوله دیگر، نیروهای امدادگر خدمات پزشکی به سرعت او را برای معالجات فوری به بیمارستان رسانده اند. اما معالجات موثر واقع نشده و اعلام می شود که سامی یتیم مرده است. نام پلیسی که به سامی یتیم تیراندازی کرده جیمز فورسیلوJames Forcillo اعلام شده و شش سال سابقه کار دارد.

سی بی سی تورنتو: ویدئوی دیگری از تیراندازی در دست است

روز سه شنبه بخش خبری ساعت شش بعد ازظهر سی بی سی تورنتو در گزارش خود خبر از ویدئوی دیگری داد که شخصی بنام هارون لی هیل Aaron li-Hill از حادثه گرفته است. سی بی سی قسمتی از این ویدئو را نمایش داد. این ویدئو توقف تراموای (اتوبوس) خط ۵۵۵ را در ایستگاه دانداس و بعد  پیاده شدن شتابزده مسافران و همینطور دو پلیسی که ابتدا به آنجا می رسند را نشان می دهد و مصاحبه ای هم با گیرنده ویدئو انجام داده بود که آن را هم پخش کرد. در همین بخش خبری ویژه تورنتو گفت و گویی هم با خانم  Sahar Bahadi سحر باحادی، مادر سامی پخش شد. بنا به گفته مادر قربانی، پسرش آن شب به دیدار دوستش رفته بود و داشته به خانه برمی گشته است.گزارشگر سی بی سی  در این بخش خبری توضیح داد سامی یتیم پنج سال پیش به همراه خانواده اش از سوریه به کانادا مهاجرت کرده و در تورنتو اقامت داشت. او به تازگی دوره دبیرستان خود را به پایان رسانده و برنامه داشت که پائیز امسال تحصیل خود را در کالج ادامه دهد.

مرگ این جوان از اولین ساعات بامداد شنبه تاکنون، جنجال بزرگی در تورنتو و کانادا ایجاد کرده است. بیل بیلر  رئیس پلیس تورنتو روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری کوتاه ضمن ابراز تاسف از مرگ این نوجوان اعلام کرد من هم مثل شما به دنبال پیدا کردن پاسخ برای پرسش های زیادی هستم. بیل بیلر خبر داد افسری که به سامی یتیم تیراندازی کرد با پرداخت حقوق از خدمت منفصل شده است و وعده داد که جزئیات و دلایل رخداد این حادثه را روشن کند.

روز دوشنبه تظاهراتی با شرکت صدها نفر که به شدت عصبانی بودند و علیه پلیس شعار می دادند در میدان دانداس – یانگ و در ادامه مسیر شان در طول خیابان دانداس برگزار شد. تظاهرکنندگان پلاکارد هایی با خودشان حمل می کردند که روی آنها نوشته شده بود “پلیس هم تابع قانون است” ، “ما را از محافظانمان حفظ کنید” ، “عدالت برای سامی یتیم” و … مادر و خواهر قربانی هم در میان تظاهرکنندگان بودند. در فیس بوک صفحه ای راه اندازی شده و از همگان دعوت شده تا در روز ۱۳ آگوست در تظاهراتی در راستای عدالت جویی برای قربانی جوان تیراندازی پلیس شرکت کنند.

 سحر باحادی مادر سامی تیم

سحر باحادی مادر سامی تیم

 

خانم کاتلین وین، نخست وزیر انتاریو مرگ سامی یتیم را یک “حادثه تراژیک” خواند و ضمن اظهار تاسف و همدردی با خانواده قربانی خاطر نشان کرد چون هنوز حادثه در دست تحقیق است نمی تواند درباره آن اظهار نظر کند. واحد ویژه تحقیق درباره عملکرد پلیس SIU تحقیقات خود را درباره این حادثه که از لحظه رخداد بازتابی وسیع در رسانه ها پیدا کرده، آغاز نموده است. یک افسر ارشد پلیس گفته است که نباید زود قضاوت کرد و ویدئوی موجود تنها یکی از اسناد تیراندازی به سامی یتیم است. هم پلیس تورنتو و هم پلیس استانی انتاریو تحقیقات خود را درباره این حادثه که مردم تورنتو را به شدت از شیوه رفتار پلیس عصبانی کرده، شروع کرده اند. تا  به اینجا  ۲۲ پلیس حاضر در صحنه در زمان وقوع تیراندازی شاهدان رسمی حادثه اعلام شده اند.

روایت ویدئویی مارکوس کروپز از ماجرای قتل سامی یتیم

این مرد ۳۰ ساله روز جمعه زمانی که همره با برادرش و دوست دختر او عازم خانه بوده است ناگهان خود را در قلب حادثه ای غیر عادی، رخداد تیراندازی  مرگ سامی یتیم می بیند. مارکوس کمی مانده به نیمه شب، بر حسب تصادف در نزدیکی ایستگاه تراموای خط ۵۵۵ در خیابان دانداس غربی بوده است. وی در گفت گویی به تورنتو استار  درباره چگونگی رخداد ماجرا توضیح داده و  گفته است که او دقیقا ساعت ۱۲ و سه دقیقه شروع به فیلمبرداری از رویداد کرده است. این ویدئو که بوسیله رسانه ها و همینطور در رسانه های عمومی منتشر شده، یکی از اسناد مهم چگونگی قتل سامی یتیم است.