واژه شکستگی‌ در واقع‌ وجود شکستگی‌ یا ترک‌ در استخوان‌ است‌. عموماً برای‌ شکسته‌ شدن‌ استخوان‌، نیروی‌ زیادی‌ لازم‌ است‌ مگر آنکه‌ استخوان‌ دچار بیماری‌ شده‌ 

 شهروند ۱۲۶۱ ـ پنجشنبه ۲۴ دسامبر ۲۰۰۹


 

واژه شکستگی‌ در واقع‌ وجود شکستگی‌ یا ترک‌ در استخوان‌ است‌. عموماً برای‌ شکسته‌ شدن‌ استخوان‌، نیروی‌ زیادی‌ لازم‌ است‌ مگر آنکه‌ استخوان‌ دچار بیماری‌ شده‌ یا پیر شده‌ باشد. با این‌ حال‌، استخوان‌های‌ در حال‌ رشد، انعطاف‌پذیر هستند و ممکن‌ است‌ دچار شکاف‌، خمش‌ یا ترک‌ شوند. هم‌ نیروی‌ مستقیم‌ و هم‌ نیروی‌ غیرمستقیم‌ می‌تواند سبب‌ شکستگی‌ استخوان‌ شود. امکان‌ دارد استخوان‌ در محل‌ وارد آمدن‌ یک‌ ضربه‌ سنگین‌ مثلاً در اثر تصادف‌ با ماشین‌ دچار شکستگی‌ شود. همچنین‌ ممکن‌ است‌ شکستگی‌ در اثر پیچ‌ خوردن‌ یا ضرب‌ دیدن‌ بروز کند.

مطابق آمار موجود، ۵۵ درصد آمریکایی ها بخصوص زنان، در معرض خطر شکستگی و پوکی استخوان هستند و حدود ۸ میلیون زن و ۲ میلیون مرد در امریکا پوکی استخوان دارند. در سراسر دنیا از هر ۳ زن، یک زن و از هر ۵ مرد ۱ مرد بالای ۵۰ سال دچار پوکی استخوان هستند. میزان پوکی استخوان در زنان ۴ برابر مردان گزارش شده و شکستگی ناشی از آن در زنان تقریبا ۲ برابر مردان است. بیشترین شکستگی در این بیماری در ناحیه ی مفصل  ران در محل اتصال به لگن و در ستون فقرات که معمولا وزن را تحمل می کند رخ می دهد.

آمارها می گوید ۵۰ درصد افراد مبتلا به پوکی استخوان، شکستگی ران داشته اند که پس از این اتفاق، ۲۰ درصد از نظر زندگی وابسته به دیگران شدند و ۲۰ درصد دیگر زندگیشان به خطر افتاد.


 

شکستگی های مختلف، عوارض گوناگون به جا می گذارند. برای مثال شکستگی های ستون فقرات ممکن است باعث ایجاد علایم ناراحت کننده شوند. وقتی چند مهره دچار این وضعیت می شود، ممکن است کوتاه شدن قد همراه با خمیدگی ستون فقرات را به دنبال داشته باشد که این امر باعث محدودیت در فعالیتهای فیزیکی و اجتماعی آنها می شود. از آنجا که ما در کشوری غالبا سرد زندگی میکنیم، امکان زمین خوردن و شکستگی اعضای بدنمان طبعا بالاتر خواهد بود و شاید شکستگی به گونه ای باشد که تا مدتی توان کار کردن را از ما سلب نماید.

در این زمان چه می کنید؟ پس انداز خوبی دارید و در طول درمان استراحت می کنید؟ با کردیت کارت زندگی خواهید کرد؟ راه دیگری دارید؟ ما امروز برای شما طرحی جدید هدیه آوردیم. شما می توانید از ۱۸ تا ۶۴ سال سن این بیمه را دریافت کرده و تا سن ۷۰ سال تحت پوشش بمانید. پول دریافتی معاف از مالیات است و نکته مهم دیگر اینکه هر سانحه و تصادفی که موجب شکستگی شود مشمول دریافت پوشش بیمه خواهد بود. این پوشش قید زمان و مکان نداشته و بلافاصله بدون وقفه زمانی پرداخت خواهد شد. این بیمه را میتوان به صورت فردی، زوج و یا خانوادگی تهیه کرد.  شما می توانید با پرداخت از ۲۰ دلار در ماه در صورت شکستگی عضوی از بدنتان، تا مبلغ ۲۴ هزار دلار دریافت کنید. نکته جالب دیگر اینکه برخلاف سالهای گذشته که شما باید بیمه ای را می گرفتید مثل ناتوانی جسمی و درضمن آن بیمه ای برای شکستگی گنجانده می شد، امروز شما میتوانید بیمه شکستگی را به تنهایی تقاضا نمایید و این بیمه هیچ ارتباطی با دریافتی های احتمالی شما از منابع دیگر ندارد.


 

* محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین امور مالی و سرمایه گذاری کانادا است.

moe@insufin.com