Farhad-Farsadi

شاهد بودیم که چند ماه پیش با پیشنهاد یکی از نمایندگان محترم مجلس انتاریو از حزب نیو دموکرات و اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان محترم حزب لیبرال بالاخره همگی متفق القول شدند که بایستی در خصوص کاهش حق بیمه اتومبیل در انتاریو کاری کرد و طرح را به نظر کارشناسان و افراد خبره بیمه رساندند و همه با اساس آن کاهش موافقت نمودند. در خاتمه این بحث و عملیات کارشناسانه فقط یک چیز به حالت معلق باقی ماند و آن زمان اجراء بود البته  از آن مهمتر توافق بر سر این مطلب بود که آیا صلاح است که این ۱۵ درصد در یک مرحله به اجراء گذاشته شود یا طی یک سال و در ۳ مرحله عملی گردد؟

گروهی از انجمن بیمه گران کانادا در نشستی به این موضوع پرداختند که اگر این ۱۵ درصد رقم درستی نباشد در سال بعد از نظر اقتصادی و اجتماعی امکان افزایش نرخ وجود ندارد و جامعه انتظاراتش روی رقم حق بیمه جدید تنظیم می شود و تغییر الگوی مصرف بسیار مشکل خواهد شد لذا ۲ راه حل در جلوی پای مسئولان اجرایی گذاشتند:

۱-کاهش مورد نظر را در ۳ مرحله عملی نماییم و در هر برهه کنترل های لازم را انجام دهیم که اگر از حاشیه مطمئن عملیات بیمه گری در حال خارج شدن بودیم، نسبت به تصحیح محاسبات اقدام شود.

۲-بطور همزمان ستاد اجرایی مبارزه با تقلبات بیمه ای را تشکیل دهیم تا هم متقلبین دستگیر و به سزای اعمال خود برسند و هم از درآمد حاصل از صرفه جویی در خسارات پرداخت نشده به متقلبین بتوانیم به کاهش حق بیمه کمک کنیم.

در این رابطه وزیر محترم فاینس آقای چارلز سوسا با پشتیبانی از طرح فوق عنوان نمودند که ۱۵ درصد میانگینی است که مطرح شده و این میزان برای همه یکسان نیست بلکه ممکن است شامل حال گروهی شود که از سابقه خوب رانندگی و بیمه ای برخوردارند و با توجه به جداول محاسباتی بیمه بقیه از درصدهای منطبق با وضیعت های متفاوت منتفع خواهند شد که می تواند کمتر یا بیشتر از رقم اعلام شده باشد. در ادامه وزیر محترم آقای سوسا فرمودند که انتاریو بر اساس آمار پرداختی از نظر خسارت و غرامت اولین ایالت آمریکای شمالی است و این درصد حدود ۱۰ برابر جاهای کم خطر است.

در ادامه بحث مجدد به این نکته فنی اشاره شد که رقم کاهش یافته بایستی با سیاست های درستی به نحوی برنامه ریزی شده و هدفمند گردد که افراد دیگری در این میان منتفع نشوند بلکه همه ی این کاهش از حساب شرکت بیمه به حساب مصرف کننده یا خریدار بیمه واریز شود. در محاسباتی که انستیتو بروکرهای خبره کانادا در انتاریو انجام داده به این نتیجه رسیده که رقم حاصله چیزی معادل ۲۲۵ دلار در سال است که همانطور که بیان شد می تواند برای گروهی کمتر یا بیشتر باشد.

در ادامه این بحث همه متفق القول بودند که چگونگی شروع عملیات اجرایی بایستی بسیار روشن و واضح باشد بطوری که همگان قابلیت درکش را داشته و این امکان را بیابند  تا بتوانند وجه قیاس داشته باشند و به قول خودمان طرح ساده- سلیس و روان باشد تا یک دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی هم بتواند آن را تجزیه و تحلیل کند .

انجمن سندیکایی بیمه گران انتاریو(شرکتهای بیمه) عنوان نمودند که اولا به نظرات کارشناسانه و فنی احترام می گذارند و با هر طرحی که قابلیت اجرایی داشته باشد موافقند. در ادامه با آمار نشان دادند که تا به حال قربانی حدود ۱ بیلیون دلار خسارت تقلبی کشف شده هستند و تخمین می زنند که به همین میزان هم خسارت غیر واقعی پرداخت کردند که امکان کشف نداشتند لذا اگر این ۲ بیلیون دلار از صندوقهای ایشان به نااهلان و متقلبین پرداخت نشود قطعا حاضرند آن را به مصرف کنندگان واقعی بیمه برگردانند.

این تغییرات در سال ۲۰۰۴ نیز انجام گردید و نرخها با کاهشی حدود ۱۰ درصد مواجه شد و اکثریت قزیب به اتفاق شرکتهای بیمه این کاهش را برای سالهای بعدی هم تا سال ۲۰۰۸ ادامه دادند ولی همانطور که گفته شد بار خسارات غیرواقعی به نحوی بود که امکان ادامه مسیر کاهش حق بیمه را از شرکتهای بیمه سلب نمود و سیر صعودی طی شد.

حال سئوال این است که زمان شروع طرح کاهش حق بیمه چه موقع می باشد چون این مسئله در طرح بودجه مسکوت مانده است و سئوال بعدی آن که در یک مرحله عملی می شود یا خیر؟

مستحضر باشید که فقط شما خوانندگان محترم نیستید که منتظر عملی شدن این طرح هستید، بلکه اکثریت قریب به اتفاق بروکرها و نمایندگان بیمه نیز بی صبرانه در انتظار دیدن بخشنامه های شرکتهای بیمه هستند تا این خبر را ببینند و به مشتریان بیمه ای خود اعلام نمایند.

*فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاهها

farsadi@insurefar.com