روز دوشنبه ۱۳ اپریل رضا فاضلی درگذشت. او متولد دوازدهم تیر ماه ۱۳۱۴ در عودلاجان تهران بود. پس از پایان دوره متوسطه در شهریور  

شهروند ۱۲۲۵ ـ ۱۶ اپریل ۲۰۰۹


 

روز دوشنبه ۱۳ اپریل رضا فاضلی درگذشت. او متولد دوازدهم تیر ماه ۱۳۱۴ در عودلاجان تهران بود. پس از پایان دوره متوسطه در شهریور ۱۳۳۲ یک سال در نیروی هوایی آموزش دید و سپس تهران را به قصد نامعلومی ترک کرد و پس از گذراندن هشت سال در کشورهای حوزه خلیج پارس، مصر، و لبنان از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۹ در کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس، و آمریکا به کار و تحصیل مشغول گردید.

 پس از بازگشت به ایران به خاطر داشتن سوابق سیاسی به سوی شغل آزاد رفت و به زودی سر از سینمای ایران درآورد.

 با فیلم "خانم عوضی گرفتی" به سینمای ایران معرفی شد و تا سال ۱۳۵۴در کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، ایتالیا، مجارستان به عنوان هنرپیشه، کارگردان و تهیه کننده ایفای نقش نمود.

 آخرین فیلم او سفر سنگ به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۵۶ بود.

 پس از شورش ۵۷ دوباره مجبور به ترک وطن گشت. پس از فرار از ایران خود را به لندن رساند و به محض دریافت پناهندگی در لندن با همراهی دوستانش سازمان K.V.C. را در خیابان کنزینگتن Kensington دایر نمود و در طول سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۰ پنجاه و دو نوار ویدیوئی به بازار داد.

 این نوارها خشم آخوندهای حاکم را برانگیخت. روز ۲۸ مرداد ۱۳۶۵ برابر با ۱۹ آگوست ۱۹۸۶ انفجار بمبی در محل کار او پسر ۲۲ ساله اش بیژن را هلاک نمود.

 رضا فاضلی در واکنش به این وحشیگری گفت اسلحه من دوربین من است، فکر من است، و زبان من است، و در نوروز ۱۳۶۶ در کنسرتی سیاسی به گردانندگی فریدون فرخزاد گفت من با شعر و فرهنگ ایران به جنگ خرافات دینی خواهم رفت.

 در بهار ۱۹۹۲ به توصیه پلیس انگلیس خاک آن کشور را ترک و به آمریکا رفت و سال ۲۰۰۱ شهروندی آمریکا را به دست آورد.

 نوامبر ۲۰۰۲ با یاری دوستان و همکاران تلویزیون آزادی را به روی آنتن فرستاد که تا بیست و هفتم ژانویه ۲۰۰۵ به طور ۲۴ ساعته برنامه های آن در سراسر جهان پخش میشد. از جولای ۲۰۰۵ رضا فاضلی به دعوت امیر شجره به تلویزیون پارس دعوت شد و تا تاریخ دهم نوامبر ۲۰۰۸ همکاری خود را با پخش برنامه «نوید آزادی» که از تلویزیون آزادی شروع شده بود ادامه داد و از آن تاریخ به بعد از طریق کانال یک برنامه هایش ادامه یافت. 

رضا فاضلی به ورزش و خواندن و آموختن علاقه داشت.

 تحصیلات او در ادبیات پارسی، فلسفه، سینما، تاریخ و بویژه در فلسفه ادیان بود.

 سرگذشت رضا فاضلی از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا ۲۸ مرداد ۱۳۶۵ در کتابی به نام Survivor توسط شرکت First Book در سال ۲۰۰۱ در آمریکا به چاپ رسید. یادش گرامی باد.