اول جولای تا ۸ جولای ۲۰۱۳

 

روحانی خواستار لغو تحریم‌ها شد

ارائه فهرست وزیران پیشنهادی روحانی به مجلس

صدای آمریکا: مراسم تحلیف حسن روحانی، به عنوان هفتمین رئیس جمهوری جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ١٣ مرداد (۴ اوت) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

آقای روحانی در سخنانی که در این مراسم ایراد کرد گفت:”به صراحت می ‎ گویم که اگر پاسخ مناسب می‌خواهید، نه با زبان تحریم، که با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.”

آقای روحانی تنها راه تعامل با ایران را “گفت‌وگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی دوجانبه، احترام متقابل و کاستن از خصومت ها” دانست.

رئیس جمهوری جدید جمهوری اسلامی گفت تعامل سازنده بر اساس “احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر” مبنای روابط ایران و کشورهای دیگر خواهد بود.

آقای روحانی درباره تاثیر تحریم‌ها بر معیشت مردم ایران گفت:”ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می کند، نمی توان با تحریم به تسلیم واداشت یا به جنگ تهدید کرد.”

حسن روحانی در مراسم تحلیف خود تلویحا گفت که ایران در پی تغییر مرزها و دولت ها نیست و نظام سیاسی هر کشور به خواست و اراده عمومی مردم آن بستگی دارد.

اخیرا برخی خبرگزاری‌ها اظهارات آقای روحانی  را نقل کرده و از قول او گفتند که اسرائیل باید محو شود. این سوءتعبیر خبری، واکنش نخست وزیر اسرائیل را برانگیخت. بنیامین نتانیاهو در واکنش گفته بود:”چهره حقیقی روحانی زودتر از آنچه تصور می شد افشا شد. حتی اگر آنها فورا اظهارات وی را تکذیب کنند، این چیزی است که این فرد به آن اعتقاد دارد و این برنامه رژیم ایران است.”

حسن روحانی، در مراسم تحلیف پس از ادای سوگند ریاست جمهوری، فهرست وزیران پیشنهادی خود را به مجلس ایران ارائه کرد. اسامی وزیران پیشنهادی دولت یازدهم به این ترتیب است:

۱ -اقتصاد و امور دارایی: علی طیب‌نیا

۲ -اطلاعات: سیدمحمود علوی

۳ -امور خارجه: محمدجواد ظریف

۴ -ارتباطات: محمود واعظی

۵ -آموزش و پرورش: محمدعلی نجفی

۶ -بهداشت و درمان: حسن قاضی‌زاده هاشمی

۷ -کار، تعاون و رفاه اجتماعی: علی ربیعی

۸ -جهاد کشاورزی: محمودحجتی

۹ -دفاع: حسین دهقان

۱۰ -دادگستری: مصطفی پورمحمدی

۱۱ -راه و شهرسازی: عباس آخوندی

۱۲ -صنعت و تجارت: محمدرضا نعمت‌زاده

۱۳ -علوم، تحقیقات و فن‌آوری: جعفر میلی‌منفرد

۱۴ -فرهنگ و ارشاد اسلامی: علی جنتی

۱۵ -کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی

۱۶ -نفت: بیژن نامدار زنگنه

۱۷ -نیرو: حمید چیت‌چیان

۱۸ -ورزش و جوانان: مسعود سلطانی‌فر

کاخ سفید آغاز ریاست جمهوری روحانی را تبریک گفت

کاخ سفید، با صدور بیانیه‌ای به مناسبت برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی، به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران نوشت:”ما یک بار دیگر به ملت ایران برای رساندن صدای خود در انتخابات ایران تبریک می گوییم.”

کاخ سفید ضمن اشاره به اظهارات آقای روحانی مبنی بر این که پیروزی‌اش در انتخابات نشانه خواست مردم برای تغییر است، ابراز امیدواری کرد که”دولت جدید برای توجه به خواست و اراده مردم ایران تصمیماتی بگیرد که به بهتر شدن زندگی مردم ایران بیانجامد.”

بیانیه کاخ سفید تحلیف حسن روحانی را” فرصتی” برای ایران توصیف کرد که تهران می تواند با استفاده از آن “با اقدامات فوری نگرانی های عمیق جامعه جهانی درمورد برنامه هسته ای ایران را برطرف کند.”

کاخ سفید گفت درصورتی که دولت جدید ایران تصمیم به “تعامل اساسی و جدی” برای اجرای مسئولیت‌های بین المللی و یافتن راه حل مسالمت آمیز برای حل این مسئله بگیرد، شریکی حاضر در ایالات متحده خواهد یافت.

روحانی در نشست خبری:

منطقی، مودبانه و حکمت آمیز با دنیا حرف می زنیم

رادیو امریکا: نخستین نشست خبری حسن روحانی در مقام یازدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر روز سه شنبه ۱۵ مرداد در ساختمان نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

حسن روحانی، در اولین کنفرانس رسمی خود در مقام ریاست جمهوری بارها بر اراده جدی ایران به حل مناقشه هسته ای تهران با جامعه بین الملل اشاره کرد.

او گفت «مسیر دوگانه»ای که آمریکا انتخاب کرده آنان را به جایی نمی رساند و صداقت مسئولان امریکایی را زیر سئوال می برد. آقای روحانی گفت گفتار و عمل آمریکا با هم نمی خواند: «نمی گویم بین کنگره و دولت آمریکا تقسیم پنهانی صورت گرفته اما آنچه برای ما مهم است سیاست عملی آمریکا است.» رئیس جمهوری جدید ایران گفت رفتار آمریکا باید  بر اساس «احترام متقابل از موضع برابر و بدون دستور کار پنهانی» باشد.

حسن روحانی مبارزه با فقر و فساد در کشور را مقدمه رونق خواند و گفت: «باید فضای اقتصادی رقابتی و شفاف شود، انحصارات شکسته شود و رانتها از بین برود. حذف رقیب در دنیای سیاست یعنی ایجاد فساد. استفاده گروهی خاص از رسانه ها یعنی فساد. شرایط فعلی بی تردید موجب فساد است”.

درباره تکمیل نیروگاه بوشهر و ایجاد نیروگاه های هسته ای دیگر در ایران، حسن روحانی به دو مسیر اشاره کرد: «یک مسیر ساخت نیروگاه توسط ایران و اداره آن با سوخت تولید داخل است و راه دوم خرید نیروگاه از کشورهای دیگر است که روسیه برای آن اعلام آمادگی کرده و مذاکرات اولیه صورت گرفته و دولت آن را ادامه خواهد داد چه در بوشهر و چه جاهای دیگر.”

رئیس جمهوری جدید ایران گفت در صد روز اول کارش در مقام ریاست جمهوری، همکارانش «وضعیت واقعی» کشور را مورد رسیدگی و تحقیق قرار می دهند تا زمانبندی لازم برای برنامه های دولت انجام شود. او گفت برای تعیین هیات وزیران پیشنهادی اش به مجلس از سوی هیچ گروهی تحت فشار نبوده و کابینه خود را بر اساس شایستگی افراد در نظر گرفته و «مبنا فشار گروه ها و سهم خواهی آنان نبوده، بلکه شایسته سالاری و اعتدال مبنای انتخاب آنان بوده است.”

آقای روحانی در جواب به سئوالی درباره این که در سفر آینده اش به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آیا با باراک اوباما دیدار مستقیم خواهد داشت یا نه گفت سفرش در دست بررسی است و هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده. آقای روحانی گفت: «منافع ملی از همه چیز مهم تر است و بقیه مسائل فرعی است. اگر حسن نیت را ببینیم و دوگانگی زبان و عمل حذف شود و نگرانی های مشترک مطرح باشد، موضع برابر باشد و احساس نکنیم دستور کار پنهانی وجود دارد، در زمان مقتضی آنچه که لازم باشد به عمل خواهد آمد.”

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه ایران گفت «هدف اصلی تحریم فشار بر زندگی مردم است و نه آنطور که می گویند دولت ایران.» آقای روحانی گفت ایران باید با سیاست های درست با تحریم مقابله کند: «یکی از راه ها مذاکره با اراده جدی سیاسی است و ما مذاکره با طرف خارجی را شروع خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که جدی هستیم. در عین حال دست روی دست نمی گذاریم تا جواب مثبت یا منفی آنان را دریافت کنیم و برنامه خودمان در اقتصاد مقاومتی را دنبال می کنیم.» آقای روحانی تاکید کرد «اگر احساس کنیم آمریکا جدی است، ایران آماده همکاری است.»

حسن روحانی درباره مسئله سوریه گفت، حل مشکلات سوریه به دست مردم این کشور است. او گفت بازیگران در مسئله سوریه باید دخالت ها را متوقف کنند و ارسال اسلحه را متوقف کنند.

دانشگاه تورنتو «روحانی سنج» راه انداخت

رادیو امریکا: همزمان با مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید ایران دانشگاه تورنتو پروژه «روحانی سنج» را راه اندازی کرده است که بر اساس آن عملکرد اجرایی دولت جدید ایران در صد روز اول ریاست جمهوری آقای روحانی و پس از آن مورد ارزیابی قرار خواهد کرد.

دانشکده امور جهانی مانک دانشگاه تورنتو که ابتکار «روحانی سنج» را با تارنمای  ویژه این پروژه معرفی کرده، آن را یک تلاش آکادمیک با همکاری «ASL19»، مرکز پژوهشی مستقر در این دانشگاه خوانده است که با بهره گیری از منابع معتبر، عملکرد و پیشبرد امور دولت هفتم جمهوری اسلامی ایران را زیر نظر خواهد داشت.

این پروژه جدید بخشی از ابتکار «گفتگوی جهانی برای آینده ایران» است که در این دانشکده آغاز شد و قول ها و وعده های آقای روحانی در دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری و روند پیشرفت اجرای این وعده ها در زمینه سیاست خارجی، اقتصاد، سیاست داخلی و مسائل اجتماعی و فرهنگی  را پیگیری می کند.

در بیانیه ای که به منظور معرفی پروژه «روحانی سنج» منتشر شده، یادآوری شده است که این طرح از پروژه «مرسی سنج» مصر الهام گرفته شده است.

براساس برنامه گردانندگان این پروژه، تمرکز «روحانی سنج» حول محور مشارکت جهانی و ساخت یک گفتگوی سازنده در مورد موضوعات مهم برای ایرانیان فعالیت خواهد کرد.

واکنش آمریکا به مواضع هسته‌ای روحانی:

توپ در زمین ایران است

رادیو فردا: جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد به سخنان رئیس‌جمهور تازه ایران در ارتباط با مناقشه هسته‌ای واکنش نشان داده و گفت که نوبت ایران است تا برای پیشبرد مذاکرات قدمی بردارد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران، روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری خود در این منصب، در پیوند با مسئله هسته‌ای گفت: «من به عنوان رئیس‌جمهور ایران اعلام می‌کنم که نظام جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی و جدی برای حل این مسئله با حفظ حقوق مردم ایران را دارد و همزمان حاضر است که رفع نگرانی‌های طرف مقابل را مدنظر قرار دهد.”

به گزارش خبرگزاری رویترز، جن پساکی در واکنش به این سخنان گفت که تحلیف حسن روحانی «فرصتی برای ایران به‌دست می‌دهد تا سریعاً برای رفع نگرانی‌های عمیق جامعه بین‌الملل نسبت به برنامه هسته‌ای آنها اقدام کند.»

وی در عین حال افزود که «برای عمل کردن به تعهدات بین‌المللی و یافتن چاره‌ای صلح‌آمیز برای این مسئله، ایران لازم است گام‌هایی را بردارد و توپ هم‌اینک در زمین ایران است.»

خانم پساکی تأکید کرد که در زمینه رفع نگرانی‌های هسته‌ای «باید ببینیم که ایران اقداماتی باورپذیر انجام می‌دهد.»

روز سه‌شنبه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، نیز در نامه‌ای به حسن روحانی از او خواست گفت‌وگوهای هسته‌ای هرچه زودتر از سر گرفته شود.

در همین حال لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، نیز در پاریس با سفیر ایران دیدار کرد و ابراز امیدواری کرد فصل تازه‌ای در روابط دو کشور آغاز شود.

پس از برگزاری نخستین نشست خبری حسن روحانی در منصب رئیس جمهور، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، حمایت کشورش از مواضع آقای روحانی درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای را اعلام کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین مخالفت خود را با تصمیم قانونگذاران آمریکایی برای هر چه سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد.

تنها یک روز پس از تحلیف روحانی، ۷۶ سناتور آمریکایی در نامه‌ای از باراک اوباما خواستند که بر ایران تحریم‌های سخت‌تری اعمال کند.

هدف از این تحریم‌ها وادار کردن ایران به کنار گذاشتن برنامه غنی‌سازی بیشتر اورانیوم است که به گفته قدرت‌های غربی ممکن است در ساخت بمب اتم هم استفاده شود؛ ایران این نگرانی را بی‌اساس می‌داند.

بازداشت ایرانی مظنون به جعل گذرنامه برای متهمان بمب‌گذاری تایلند در مالزی

رادیو فردا: پلیس مالزی روز چهارشنبه اعلام کرد که یک «جاعل حرفه‌ای» ایرانی را که گفته می‌شود پاسپورت تقلبی در اختیار «تروریست‌ها و قاچاقچیان انسان» قرار می‌داده، بازداشت کرده است. به گفته پلیس این فرد احتمالاً برای متهمان بمب‌گذاری بهمن‌ماه ۱۳۹۱ در تایلند نیز پاسپورت تقلبی تهیه کرده است.

ایوب خان پیچای، معاون رئیس پلیس ویژه مقابله با تروریسم در مالزی، روز چهارشنبه، ۱۶ مردادماه به خبرگزاری فرانسه گفت «سید رامین میرعزیز پاک‌نژاد» به همراه همسرش، ۱۲ مردادماه در کوالالامپور، پایتخت مالزی بازداشت شده است. به گفته پلیس آقای پاک‌نژاد ۴۵ ساله، تابستان سال جاری با پاسپورت تقلبی ترکیه‌ای وارد مالزی شده است.

ایوب خان پیچای آقای پاک‌نژاد را فردی «خطرناک» توصیف کرده که به گفته وی به «تروریست‌ها، قاچاقچیان مواد مخدر و انسان کمک می‌کرده است با مدارک تقلبی سفر کنند»

وی افزوده است که گفته می‌شود ایرانی بازداشت شده برای افراد مظنون به بمب‌گذاری بهمن‌ماه ۱۳۹۱ در تایلند نیز مدارک تقلبی صادر کرده است.

۲۵ بهمن‌ماه، یک رشته انفجار در تایلند در بانکوک در حالی به وقوع پیوست که یک روز پیش از آن، دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان هدف بمب‌گذاری قرار گرفته بودند.

اسرائیل، ایران را به دست ‌داشتن در این حملات متهم کرده و تأکید کرده است که در بانکوک نیز، این سه ایرانی قصد داشتند دیپلمات‌های اسرائیلی را هدف قرار دهند، ‌امری که تایلند نیز بر آن تأکید کرده است. ایران این اتهام را رد کرده است.

پنج ایرانی به دست داشتن در بمب‌گذاری بانکوک متهم شده‌اند که از این میان دو تن در تایلند مراحل دادگاه را سپری می‌کنند و سومین فرد نیز در مالزی به پرونده‌اش رسیدگی می‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه به نظر می‌رسد که دو متهم دیگر این توطئه به ایران متواری شده‌اند.

معاون رئیس پلیس ویژه مقابله با تروریسم در مالزی می‌گوید که گفته می‌شود رامین پاکنژاد در کنار صدور مدارک تقلبی برای تروریست‌ها قاچاقچیان، برای کسانی که قصد ورود غیرقانونی به کشورهایی چون استرالیا را داشتند نیز پاسپورت جعلی تهیه می‌کرده است.

ایوب خان پیچای بازداشت آقای پاکنژاد را یک «دستگیری بزرگ» خوانده و گفته است که وی یکی از افراد «کلیدی» متعلق به «گروه بزرگ» جاعلان جنوب شرقی آسیا است که به قاچاق غیرقانونی ایرانیان می‌پردازند.

به گفته این مقام مسئول رامین پاک‌نژاد در مالزی دادگاهی خواهد شد و امکان دارد تسلیم تایلند شود، کشوری که به گفته وی خواهان تحویل گرفتن آقای پاک‌نژاد است.

علیرضا کیانی، فعال دانشجویی:

روحانی، خامنه ای؛ چالشی بنیادین

دولت حسن روحانی با چه چالشهایی روبرو خواهد بود و توانایی دولت او برای برآوردن مطالبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حقوق بشری را چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ علیرضا کیانی ـ فعال جنبش دانشجویی ـ واشنگتن دی سی:

تصور کنید شما با یک بیمار سرطانی مواجه هستید. آیا برای درمان درصدد رفع غده ی سرطانی برمی آیید یا به او صرفا داروی تقویتی می خورانید؟ این مثالی است که من در جاهای دیگر هم درباره ی ساختار غیردموکراتیک جمهوری اسلامی به کار برده ام. من ساختار دیکتاتورپرور جمهوری اسلامی را ساختاری سرطانی می دانم که جز با اصلاحات ساختاری در حوزه ی حقیقی و حقوقی درمان نمی شود. برای آن که شفاف تر سخن بگویم منظور من از اصلاحات ساختاری، حذف اصول غیردموکراتیک قانون اساسی، خصوصا اصل مربوط به ولایت فقیه است که حق ویژه ی حکمرانی را برای روحانیون و آن هم روحانیون  صاحب صلاحیت از منظر حکومت، قائل شده است. می دانیم که ولی فقیه چه دست بازی در فشل کردن نهادهای انتخابی نظام دارد و از جمله ی این نهادها نهاد ریاست جمهوری است که با رای مستقیم مردم انتخاب می شود و البته نباید فراموش کنیم که تغییر این قانون غیردموکراتیک جز با اذن رهبری، از لحاظ حقوقی امکان پذیر نیست.

حال درباره ی دولت حسن روحانی هم مساله اینجاست که چالش هایی که الان جامعه ی ایران با آن رو به روست چالش هایی ست که مستقیم یا غیرمستقیم به رهبری نظام بر می گردد. من محمود احمدی نژاد را نماینده ی آقای خامنه ای برای اجرای منویات رهبری می دانم. البته نماینده ای که بعدا سر به نافرمانی گذاشت.

اما این در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نمی کند. چالش عظیم هسته ای که کشور را با بحران تحریم ها رو به رو کرده است، حمایت از حکومت سوریه و شخص بشار اسد که موجب بی اعتباری ایران در سطح منطقه و هدررفتن میلیون ها دلار سرمایه ی ملی کشور شده است، سرکوب معترضان و شدیدا دانشجویان و زندانی کردن و ستاره دار کردن و منع از تحصیل و تفکیک جنسیتی، ممیزی کتاب و تعطیلی روزنامه ها و بستن نهادهای صنفی، فعالیت های فاسد اقتصادی نهادهای نظامی چون سپاه و دیگر نهادهای زیرنظررهبری که پاسخگو هم نیستند، همه و همه از مسائل عمده ی کشور هستند که خامنه ای یا آن ها را اجرا می کند یا برایشان دست به گفتمان سازی می زند و از آن حمایت می کند.

پس حسن روحانی میراث احمدی نژاد را تحویل نمی گیرد. وی با عملکرد هشت سال اخیر خامنه ای رو به روست و در اینجا به بخش دوم سوال شما می رسیم که آیا روحانی توان حل این مشکلات و برآوردن مطالباتی که به دنبال آنها می آید را دارد؟ من به این قضیه مشکوکم. چون فکر می کنم خود حسن روحانی چندان همراه با مطالبات دموکراتیک گروه های منتقد نباشد. در سابقه ی حسن روحانی نقطه ی درخشانی در حمایت از مطالبات دموکراتیک دیده نمی شود که بماند در جهت عکس آن هم کوشیده است. همچنین من شک ندارم از روز شروع فعالیت روحانی به عنوان رییس جمهور، بلایی که سر خاتمی و دولت وی آمد، بر سر دولت روحانی نیز نازل می شود و آن هم شروع به کار دوباره ی نهادهای موازی ست که اصلی ترین کار ویژه شان خنثی سازی تلاش های احتمالی اصلاح طلبانه ی دولت است و البته از حمایت سفت و سخت خامنه ای هم برخوردارند.

من راهی که پیشنهاد می کنم این است که گروه های منتقد از تضاد احتمالی دوباره بین نهادهای انتخابی و نهادهای انتصابی نظام بهره بجویند و برای خود فضای تنفسی فراهم کنند تا بتوانند خیابان ها را دوباره فتح کنند و اصلی ترین لازمه ی این سخن، عدم استحاله در روحانی و دولت وی است.

تلاش های مربوط به حل بحران سیاسی مصر ناکام ماند

رادیو امریکا: روزنامه الاهرام به نقل از مقامات مصری گزارش داده است که دولت موقت این کشور به زودی در این زمینه بیانیه ای را منتشر خواهد کرد.

براساس گزارش های رسیده در این بیانیه همچنین به این موضوع که تظاهرات اخوان المسلمین علیه ارتش مسالمت آمیز نبوده اشاره خواهد شد، که این خود حاکی از «نیت» دولت موقت مبنی بر پایان دادن این تظاهرات با استفاده از قوه قهریه است.

و این درحالی است که دو سناتور آمریکایی که برای یک ماموریت میانجیگرانه به مصر سفر کرده اند، می گویند برکناری محمد مرسی از دیدگاه آنها چیزی بجز یک کودتای نظامی نبوده، کودتایی که در میان رسانه های مصری سروصدای زیادی به پا کرده است.

دو سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهام و جان مک کین، همچنین از ارتش مصر خواسته اند تا زندانیان سیاسی را آزاد کرده و با آغاز یک گفتگوی ملی، کشور را به روند و حاکمیت دموکراتیک اش بازگردانند.

عدلی منصور رییس جمهور موقت مصر نیز در واکنش به این اظهارات در تلویزیون دولتی گفت سخنان دو سناتور آمریکایی غیرقابل قبول و دخالت در امور داخلی کشور محسوب می شود.

نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا، قطر و امارات متحده عربی تلاش کرده اند به بحران سیاسی مصر پایان دهند تا از خونریزی بیشتر میان طرفداران مرسی و نیروهای امنیتی جلوگیری شود.