به گزارش تورنتو استار کارخانه جنرال موتورز کانادا، برای احداث خط تولید قطعات اتوموبیل در شهرهای سنت کاترین و اشاوا بودجه ۲۹۰ میلیون دلاری تخصیص داده است.  


شهروند ۱۱۹۴ ـ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۸


 

به گزارش تورنتو استار کارخانه جنرال موتورز کانادا، برای احداث خط تولید قطعات اتوموبیل در شهرهای سنت کاترین و اشاوا بودجه ۲۹۰ میلیون دلاری تخصیص داده است. دولت فدرال و استانی اعلام کردند  این کارخانه به صورت مستقل عمل کرده و از هیچ کمک هزینه دولتی نیز استفاده نکرده است.

گفتنی است که وام اهدا شده به این کارخانه بدون بهره بوده و این کارخانه مبلغ قابل توجهی به دولت مقروض است. لیکن خبر این سرمایه گذاری در آستانه انتخابات شاید برگ برنده ای برای محافظه کاران باشد که از آن جهت جلب آرای عمومی استفاده می کنند. از سوی دیگر این سرمایه گذاری کمک زیادی به بازگشایی کارخانه ساخت موتور فورد در وینزور خواهد کرد.


 

از سوی دیگر در مناطق وینزور، سنت کاترین و اشاوا که به دلیل بسته شدن برخی صنایع تولیدی آمار بیکاری بالا رفته، احداث چنین واحد صنعتی در کاهش بیکاری بسیار موثر است، زیرا بسیاری از خانواده های کارگران در این مناطق به دلیل بیکاری در شرایط نامناسبی زندگی می کنند. لیکن برخی به احداث این کارخانه امیدی ندارند و این خبر را بیشتر شایعه ای می دانند که آخرین تیر ترکش دولت هارپر برای جمع آوری رای در انتخابات پارلمانی اخیر خواهد بود. به گونه ای که کن لئونزا رئیس اتحادیه کارگران خودروسازی می گوید:«به نظر من این بازی سیاسی است».


 

جیم پرنتیس وزیر صنایع به خبرنگاران گفت:«جنرال موتورز ۲۴۵ میلیون دلار برای راه اندازی یک تولید جدید در سنت کاترین سرمایه گذاری کرده و بهره برداری از این خط تولید به سال ۲۰۱۱ موکول می شود. در این میان ۳۰۰ موقعیت شغلی به وجود می آید». او افزود:« تولید یک خودروی هایبرید با سرمایه ۴۰ میلیون دلاری این کارخانه در اشاوا صورت خواهد گرفت و خط تولید این کارخانه تا سال ۲۰۱۰ قابل بهره برداری خواهد بود».

از سوی دیگر شایع است کارخانه جنرال موتورز، بخش ساخت ماشین های باری خود را در اشاوا به دلیل افزایش قیمت سوخت تا جولای آینده خواهد بست و از این رو حدود ۲۰۰۰ کارگر  بی کار می شوند.