Mohammad-Rahimian

 BBQ

شاید بتوان گفت کباب در کنار آبگوشت از معروفترین غذاهای ایرانی است که از شهرت جهانی نیز برخوردار است. کباب گوشتی است که مستقیم با آتش تماس دارد و در مدت کوتاهی که معمولن ۷ الی ۸ دقیقه بیشتر نیست، پخته می شود، اما این روزها به دلیل گسترش آپارتمان‌نشینی به خصوص در شهرهای بزرگ، کباب‌های خانگی بیشتر در پیک‌نیک‌ها پیدایشان می‌شود و پخته ‌شدن روی آتش، جدا از اینکه باعث خوشمزه‌تر شدن کباب می‌شود که به یک نوستالژی دلنشین هم تبدیل شده است! البته مدتی است بحث سرطان‌زا بودن کباب زغالی مطرح شده و شاید برخی افراد را نگران کرده باشد که آیا پختن غذا روی آتش مستقیم زغال می‌تواند مشکل‌ساز باشد؟

کباب کردن، یک روش کم چربی برای طبخ غذا است اما اگر گوشت کبابی زیاد مصرف شود، خطر ابتلا به سرطان را در پی خواهد داشت، برگر‌ها و کباب‌های آب‌دار به ویژه در حالت نیم سوز و ذغالی شده حاوی مواد سرطان‌زا هستند.

موقع کباب کردن گوشت روی زغال، مقداری از چربی گوشت روی ذغال و خاکستر می‌ریزد و وقتی چربی با این حرارت بسیار زیاد برخورد می‌کند، ماده سرطان‌زا تولید می‌شود که این ماده به وسیله دود، دوباره به گوشت برمی‌گردد و برای بدن خطرناک است.

در ایران از دیرباز تا کنون در کنار کباب، لیمو خام با ریحان مصرف می کنند که با داشتن ویتامین سی به جذب بهتر آهن گوشت کمک می کنند و همینطور در گوجه پخته شده جذب لیکوپن بسیار بهتر و راحت تر صورت می گیرد. خوردن غذاهای زیاد سرخ شده و بریان می تواند خطرناک باشد. در واقع هر گوشتی که با دمای بالا پخته شود از جمله گوشت قرمز، مرغ یا ماهی می تواند ذراتی را در غذا تولید کند که خطر سرطان  را افزایش دهد. روش های گوناگونی می تواند از تشکیل این ذرات جلوگیری کند و یا میزان آنها را کاهش دهد: اول اینکه هنگام کباب کردن از قسمت لخم گوشت استفاده کنید. اگر گوشت را کباب می کنید از دمای ملایم یا حرارت غیر مستقیم استفاده شود. گوشت را بیش از حد نپزید و آن را روی حرارت جابجا کنید این کار بهتر است با کفگیر انجام شود و از به کار بردن چنگال برای پشت و رو کردن بپرهیزید چرا که زیر و رو کردن گوشت موجب خروج آب گوشت شده و روی حرارت شعله ور شده و دود ایجاد می کند. گوشت را به حالت استیک، آن هم به همراه تکه های سبزی جات مثل فلفل، پیاز و گوجه فرنگی کباب کنید. در ضمن، قبل از پختن گوشت، چربی های اضافی را از روی آن بردارید.

به بهانه روزهای همچنان در پیش تابستان بد نیست که دقت بیشتری به غذای باب میل اکثرمان داشته باشیم و در این میان توجه به بیمه های سلامتی را از چشم پنهان نکنیم. توصیه می شود قبل از هر نوع بیماری به فکر اخذ بیمه های مرتبط، و با توجه به توان مالی مان جهت پوشش بیشتر و آرامش خود و عزیزانمان باشیم.

پرسش های خود را در زمینه بیمه های مختلف از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید.

news@insufin.com

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh