احمدلو هنوز در مدرسه ابتدایی بود که موفق شد الکی الکترومکانیکی درست کند که می توانست برنج و لوبیا و عدس و دانه­های دیگر را از هم جدا کند. 

 شهروند ۱۲۶۴ – پنجشنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰

چگونه یک مخترع می­تواند درسی برای همه باشد


 

انسان موجودی است با قابلیت­های بی­همتا. تمام تاریخ بشری اثباتی است بر این مدعا که قابلیت­های این موجود به راستی حد و مرزی ندارد و هر کدام از ما زندگی خود را وقف این می­کنیم که مطمئن شویم این قابلیت­ها را به بهترین نحو آن­ مورد استفاده قرار داده­ایم.

از جمله مهمترین جنبه­های چنین راهی جستجو برای بالفعل ساختن قابلیت­ها و تلاش برای دنبال کردن آن حرفه و آن راهی است که در پی­اش هستیم، اما موفقیت در بعضی حرفه­ها دشوارتر است و به صبر و بردباری بیشتری نیاز دارد.

محسن احمدلو این ­را خوب می­داند و از کودکی تصمیم گرفته قدم در راهی بگذارد که همیشه می­دانسته آسان نیست: اختراع.

بسیاری از چیزهایی که در اطراف خود می­بینیم و در اولین نگاه شاید بسیار ساده به نظر برسند محصول سال­ها تلاش مخترعانی هستند که به این سئوال فکر می­کنند که چگونه می توانند قابلیت­های بشری را در زمینه­ای بهبود بخشند.

احمدلو هنوز در مدرسه ابتدایی بود که موفق شد الکی الکترومکانیکی درست کند که می توانست برنج و لوبیا و عدس و دانه­های دیگر را از هم جدا کند. این الک تا سال­ها مورد استفاده دانش­آموزان مدرسه­ی او بود و بسیاری می­دانستند که هم­کلاسی­شان به آرزویش برای مخترع شدن جامه عمل خواهد پوشاند.

او از آن وقت تا به حال روی آن­ها را زمین نگذاشته است و آرزویش را دنبال کرده تا جایی که امروز چندین اختراع ثبت­­شده در ایران دارد.

احمدلو توضیح می­دهد که چگونه روند رفتنش به سوی اختراع می­تواند حاصل الهام گرفتن از هر چیزی باشد.

مثلا وقتی او فیلمی راجع به زمین­لرزه در شهری بزرگ دید مثل بسیاری از ما به فکر این بود که انسان چگونه می­تواند با پدیده­های دلخراش زمینی مثل این بهتر مقابله کند. اما بر خلاف بسیاری از ما او به زودی دست به کار شد و به راه­حلی عملی دست یافت. او می­خواست هلیکوپتری اختراع کند که بتواند روی هر زمینی بنشیند و این گونه کمک به مردم و نجات آن­ها بسیار آسان­تر شود. او نه تنها موفق شد طرحی برای این هلیکوپتر اختراع و آن ­را به تایید "موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی" برساند که مدتی بعد طرح هلیکوپتر دیگری را هم ریخت که می­تواند از مجراهای باریک گذر کند.

اختراعات او البته محدود به وسایل امدادی و نظامی نشد و بعدها وسیله­ای کاملا متفاوت برای افرادی طراحی کرد که از زانو و مچ پا آسیب دیده­اند. طرح او به قدری نو بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور اعلام کند: "تولید چنین وسیله­ای تاکنون در این اداره کل ثبت نگردیده است".

 

اما این موفقیت­ها برای او به معنی درو کردن نتایج و پیشروی نبوده است، چرا که به گفته­ی خودش اختراعاتش فرجام مناسبی نیافته­اند و پیش از تبدیل شدن به طرح­های صنعتی در کشور به خارج رفته و فروخته شده­اند و به سودآوری اندکی و البته ساختن طرح صنعتی در کشورهای دیگر منجر شده­اند. او پس از مدتی متوجه شد که یکی از طرح­هایش از راهی مشکوک به ژاپن رسیده است و در آن کشور مورد استفاده قرار می­گیرد. پی­گیری­های او در این زمینه بی­نتیجه بوده است چرا که هیچ نهادی در ایران حاضر به قبول هزینه­های سنگین حقوقی برای به چالش کشیدن ژاپنی­ها در این زمینه نیست. گمان احمدلو این است که بعضی افراد درون انجمن مخترعان در ایران اختراعات او را به یغما برده و به ژاپنی­ها فروخته­اند.

 

احمدلو امروز دیگر فهمیده که کسی حاضر به دنبال کردن شکایت حقوقی­اش از این به سرقت بردن طرح نیست. بسیاری در چنین موقعیتی از کل کار دلسرد می­شدند و دست از کار می کشیدند. اما احمدلو این راه را برنگزیده است.

او همچنان به اختراعات و به پی­گیری فکرهای جدیدی که هر از چند گاهی پیدا می­کند ادامه می­دهد و تصمیم دارد به رویای خود برای تبدیل شدن به مخترعی بزرگ ادامه دهد. او البته این­بار به فکر این چالش است که چگونه هم به صنایع کشورش خدمت کند و هم از افتادن اختراعاتش به دست افرادی که این­جا و آن­جای دستگاه­ها پیدا می­شوند و نتایج زحمات چندین ساله را با "چند مشت دلار" که مستقیماً به جیب خودشان می­رود تاق می­زنند.

او امروز سعی می­کند ماجرای ژاپنی­ها را پشت سر بگذارد و به اختراعات و دستاوردهای جدید بیاندیشد.

 

محسن احمدلو، مخترع است اما می­تواند نمونه خوبی برای هر کسی که می­خواهد در کار خود موفق باشد، به حساب بیاید چرا که دو کیفیت مهم را در کنار هم دارد: شور و شوق برای ابتکارات جدید؛ و حس پیگیری و مقاومت برای به ثمر رساندن آن­ها. این آن روحیه­ای است که امروز خیلی به آن نیاز داریم و عملکردن به آن به گذشتن از هر سد داخلی و خارجی می انجامد. احمدلو این­را خوب می­داند و با پشتکار و دقت انتظار روزهای موفقیت بیشتر را می کشد.