Mohammad-Rahimian

اغلب گونه‌های “ای کولای” بی ‌ضرر هستند، اما برخی از انواع آن باعث مسمومیت وخیم غذایی در انسان‌ها می‌شوند و گاهگاهی شیوع بیماری ناشی از آن ها به جمع آوری مواد غذایی مشکوک به آلودگی به آنها می‌انجامد.

ایکولای یک جزء عمده در مدفوع است و انتقال مدفوعی- دهانی عمده ترین راه انتقال گونه‌های آسیب‌رسان این باکتری است و سم‌های بالقوه کشنده‌ای را تولید می‌کند که می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

مسمومیت غذایی ناشی از ای کولای از خوردن سبزی‌های نشسته یا گوشت کاملا پخته نشده به وجود می آید.

گونه O157-H7 با  نام “ای کولای آنتروهموراژیک” (EHEC) به خاطر ایجاد عوارض وخیم و حتی مرگبار مانند “سندروم همولیتیک یورمیک” ممکن است به نارسایی کلیه بینجامد.

بهداشت عمومی بدن، نظافت خانه، حصول اطمینان از شستن کامل و دقیق سبزیجات و میوه پیش از مصرف، پختن کامل گوشت و نوشیدن شیر پاستوریزه از جمله اقدامات مهم برای جلوگیری از آلودگی است که بیشتر عوارض عمده این بیماری اسهال شدید با تب بالا و دردهای شکمی و به دنبال آن اختلال عمومی اعضای بدن بویژه کلیه ها است که می تواند مرگ را به دنبال داشته باشد.

بررسی‌های به عمل آمده نشان داده است که باکتری مزبور از طریق سبزیجات سالادی مثل خیار و گوجه و کاهو منتقل می‌شود.

ای کولای مسری است و چنانچه شخص آلوده، بهداشت فردی را رعایت نکند، می‌تواند آن را به افرادی که در تماس با آنهاست، منتقل کند.

در  سال ۱۹۹۶، ۱۲ هزار ژاپنی مبتلا به آلودگی شدند که ۱۲ نفر آنها در اثر این بیماری از بین رفتند. در سال ۲۰۰۰ در جریان یک همه‌گیری دیگر در کانادا، هفت نفر فوت شدند. بیماری‌ای که بیشتر زنان را مبتلا می‌کند: از میان ۱۶۰۰ نفر فرد مبتلا، ۶۰ درصد آنها زن بوده‌اند و ۱۳ تن از ۱۸ تن فوت شده هم زن بودند.

دلیل این تفاوت جنسی چیست؟ حدس زده می‌شود که به خاطر علاقه بیشتر زن‌ها برای لاغر ماندن و رعایت رژیم‌های غذایی کم‌کالری. آنها بیشتر سبزیجات مصرف می‌کنند و بنابراین بیشتر در معرض آلودگی قرار می‌گیرند.

البته دانشمندان در حال تحقیق روی این مسئله هستند که آیا زنان از لحاظ ژنتیکی نیز بیشتر مستعد این بیماری هستند یا نه؟

به تازگی در ونکوور کارشناسان پس از انجام آزمایشهایی به این نتیجه رسیدند که سطح باکتری ای کولای در سواحل ونکوور بالا رفته و ممکن است تهدیدی جدی علیه سلامت کسانی باشد که وارد آب می شوند. کارشناسان مواردی نظیر راه یافتن فاضلاب به آب و همین طور سوخت مصرف شده قایق ها، گرم شدن آب و بی حرکت بودن  آن را موثر دانسته اند، لذا به طور موقت سواحل مورد تهدید را بستند.

از آنجا که عفونت ایکولای از طریق بیمه ی بیماری های سخت مورد پوشش قرار می گیرد، دارندگان بیمه بیماری های سخت می توانند از پوشش بیمه استفاده کنند.

و در این حالت شما دریافت کننده ۱۰% از پوشش بیمه تان تا سقف ۲۵۰۰۰ دلار خواهید بود. و همینطور ۹۰% از سهم باقی مانده بیمه تان برای دیگر بیماری ها محفوظ خواهد بود.

پرسش های خود را در زمینه بیمه های مختلف از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید.

news@insufin.com

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh