مردم برای اینکه آینده مطمئن تری داشته باشند، مازاد درآمد خود را پس انداز می کنند. پس انداز به طور قطع در بالابردن انگیزه زندگی 

 شهروند ۱۲۶۵ ـ پنجشنبه ۲۱ ژانویه۲۰۱۰


 

مردم برای اینکه آینده مطمئن تری داشته باشند، مازاد درآمد خود را پس انداز می کنند. پس انداز به طور قطع در بالابردن انگیزه زندگی و امید به آینده تاثیرگذار خواهد بود. درست است که سی سال پیش می توانستید با هزار تومان کلی چیز بخرید، اما در زمان های قدیم اقلام مصرفی یک زندگی به دور از تشریفات و تجملات فعلی  بود، ولی امروزه با در نظر گرفتن مشکلاتی که همه ما بنوعی درگیر آن هستیم که منشاء اصلی آن به یکسری نابسامانی های اقتصادی و مسایل کاری معطوف می باشد، لازم است که حتی المقدور سرمایه اندکی که به زحمت به دست می آوریم به آسانی خرج نشود و حداقل اندوخته ای از آن برایمان بماند. روشی که پدرها و پدربزرگهای ما برای رسیدن به زندگی بهتر از آن استفاده می کرده اند. پس انداز و میزان آن یکی از عوامل نشان دهنده میزان توسعه یافتگی جوامع است. جوامع کم توسعه یافته، پس انداز کمتری دارند. این اصل را می توان به خانواده ها نیز تعمیم داد. به این معنا که خانواده های مرفه، پس انداز بیشتری دارند و هر چه وضعیت اقتصادی خانواده ضعیفتر باشد، پس انداز کمتری نیز دارد. شاید دیگر به نوشتن این اصول نیازی نباشد، زیرا  همگان نسبت به آن آگاهی دارند و هر عقل سلیمی آن را درک می کند، اما نکته مهم اینجاست که میزان شناخت و آشنایی با انواع پس انداز و آثار و نتایج آن برای فرد و خانواده به گفتگو نیاز دارد. از آن جایی که خانواده، در فرایند حیات خود به شکل های گوناگون با مسائل و مشکلات متعددی مواجه می شود، پس انداز کردن یکی از راه‌ حل های این مشکلات خواهد بود، از این رو، خانواده هایی که پس انداز دارند، امنیت خاطر بیشتری داشته و در زندگی احساس ثبات و پایداری بیشتری می کنند.

اکثر والدین معمولاً از اینکه توانسته اند شرایط تحصیلات مناسب را برای فرزندانشان فراهم کنند، به خود می بالند، اما متاسفانه آنها فراموش می کنند تا راه و روش پس انداز کردن پول را هم به فرزندانشان آموزش دهند. در اینجا مایلیم برایتان سناریویی ترسیم کنیم از پس انداز بازنشستگی در سنین مختلف، تا شما تفاوتها را بهتر لمس کنید: فرد ۲۵ ساله ای  حساب پس انداز بازنشستگی افتتاح می کند، او هر ماه ۱۰۰ دلار پس انداز و تا سن ۶۵ سالگی ۴۹ هزار دلار در این حساب خواهد گذاشت. عدد دریافتی او در سن ۶۵ سالگی ۶۰۰ هزار و ۲۹۴ دلار خواهد بود، به بیانی دیگر او ۵۵۱ هزار و ۲۹۴ دلار سود خواهد کرد. آیا این مطلب را فرزند شما می داند؟ شاید شنیده باشید انگلیسی ها می گویند: «پس انداز یک پنی یعنی به دست آوردن یک پنی» مکزیکی ها می گویند: «یا حالا پس انداز کن یا هیچوقت» ما می گوییم: «قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود». اگر نگران آینده فرزندانمان هستیم بهتر است که از همین امروز آنها را با مفاهیم ساده مالی، چگونگی پس انداز و … آشنا کنیم تا یاد بگیرند که پول بیشتری را برای خود نگه دارند و کمتر خرج کنند. ولخرجی های امروز کودکان می تواند اثرات منفی و ناخوشایندی را در آینده به همراه داشته باشد. یک برنامه منظم برای تصمیمات مالی خانواده ترتیب دهید. این عملکرد شما برای آموزش به کودکان بسیار مفید است. با کودکان بزرگتر و نوجوانان خود درباره اقتصاد ملی و منطقه ای صحبت کنید و می توانید در زمینه چک، پول نقد، عادات صحیح خرج کردن، صرفه جویی و … نکات مثبتی را که خود از آن بهره می جویید عنوان کنید. راههای سرمایه گذاری را بررسی کنید و آن را به فرزندانتان بیاموزید. شما در هر سنی و با پرداخت هر عددی در ماه می توانید این حساب را افتتاح کنید و طبیعتا هر چه از سنین پایینتری اقدام کنید عدد دریافتی شما بالاتر خواهد بود.  شما هیچ وقت نمی دانید که در آینده چه اتفاقی می افتد و کی به مقداری پول ضروری احتیاج پیدا می کنید. به خاطر همین است که پس انداز کردن پول به یکی از مهمترین مسائل زندگی تبدیل می شود. چون هیچکس نمی داند روز مبادا کی است و چه اتفاقی برایش می افتد! برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.


 

*  محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین امور مالی و سرمایه گذاری کانادا است.   

moe@insufin.com