جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال روز پنجشنبه ۲۲ اگوست با نمایش فیلم “یک خانه دیگر” ساخته ی ماتیو روآ کارگردان کبکی آغاز به کار می‌کند و تا دوم سپتامبر  ادامه خواهد داشت. فیلم “یک خانه دیگر” اولین فیلم بلند این کارگردان است و در بخش مسابقات با ۱۹ فیلم دیگر رقابت دارد. امسال، در سی ‌و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم مونترال در مجموع ۴۳۲ فیلم به نمایش گذاشته می شود.

نمایی از زندگی مشترک خانم و آقای محمودی

نمایی از زندگی مشترک  آقای محمودی و بانو

در بخش مسابقه سی و هفتمین دوره این جشنواره بیست فیلم از کشورهای آمریکا، فرانسه، سوئد، روسیه، لهستان، نروژ، ژاپن، ایتالیا، دانمارک، کرواسی، چین، کانادا، بلژیک، آلمان و ایران شرکت دارند.

از ایران «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روح اله حجازی، با بازی حمید فرخ‌نژاد و ترانه علیدوستی، در بخش مسابقه به نمایش درمی‌آید.

logo--montreal-ff-H

در بخش مسابقه بین «فیلم‌های اول» کارگردان ها نیز بیست فیلم انتخاب شده که از ایران، در این بخش، «تاج محل» ساخته دانش اقبا شاوی شرکت دارد.

در بخش «نگاه به سینمای جهان» که مسابقه‌ای نیست، از ایران چهار فیلم شرکت می‌کند: «برگ‌ریزان» از علی جابرانصاری، «اینجا همه چیز خوب است»، ساخته پوریا آذربایجانی، «از تهران تا بهشت» به کارگردانی ابوالفضل صفاری و «بیشتر از دو ساعت» (فیلم کوتاه) ساخته علی عسگری که پیش از این در بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره کن هم به نمایش درآمده بود.

فیلم کوتاه «برای پرندگان» ساخته تارا آتشگاه هم از دیگر فیلم‌هایی است که در این جشنواره شرکت دارد.

در بخش «تمرکز بر سینمای جهان»، فیلم «۴۵ دقیقه تا رام الله» ساخته علی صمدی احدی از کشور آلمان، «برگ‌ریزان» ساخته علی جابرانصاری محصول ایران و انگلستان، «بهار در سرزمین عجایب» ساخته بهروز کرمی‌زاده از آلمان، «زندانی» ساخته محمود شولی‌زاده از آمریکا انتخاب شده‌اند و به نمایش درخواهند آمد.

در بخش «مستند‌های جهان» دو فیلم ایرانی به نمایش درمی‌آیند: «آخرین کوچ» اثری از فریدون نجفی و همچنین «عباس کیارستمی، یک گزارش» ساخته بهمن مقصودلو که در ستایش از عباس کیارستمی در آمریکا تهیه شده است.