شهروند- علی شریفیان: به گزارش تورنتو استار روز دوشنبه ۱۹ آگوست، واحد تحقیقات ویژه، SIU سازمان مستقلی که مسئول نظارت بر عمللکرد پلیس تورنتو است، جیمز فورسیلو، مامور پلیسی را که با شلیک نه گلوله، سامی یتیم، جوان ۱۸ ساله را در تورنتو کشت، متهم به ارتکاب قتل عمد درجه دو کرد. این واحد ویژه رسیدگی به شکایت های مردم از بدرفتاری و یا خشونت پلیس، اعلام کرد با انجام تحقیقات لازم و بر اساس شواهدی که در دست دارد، این افسر پلیس را خلافکار شناخته است.

سامی یتیم  (راست) نوجوانی که به دست جیمز فورسیلیو افسر پلیس کشته شد

سامی یتیم (راست) نوجوانی که به دست جیمز فورسیلو افسر پلیس کشته شد

جیمز فورسیلو روز سه شنبه ۲۰ آگوست خود را برای رفتن به زندان به مقامات پلیس معرفی کرد و بعد از ظهر همین روز برای نخستین بار در دادگاه حاضر شد. شماری از حضار در این دادگاه با تی شرت هایی که صورت سامی یتیم بر آنها نقش بسته بود، شرکت کردند.  بنا به تقاضای  وکیل متهم  بعد از آن در دادگاه عالی انتاریو با گذاشتن وثیقه ای ۵۰۰ هزار دلاری و با شرط این که متهم حق خروج از انتاریو را نخواهد داشت، آزاد شد. وکیل فورسیلو به رسانه ها گفت متهم کردن موکلش به قتل عمد نادرست است. او تاکید کرد نباید تنها با تکیه بر ویدئو این حادثه را قضاوت کرد. وی توضیح داد قتل عمد زمانی است که کسی از پیش قصد کشتن کسی را داشته باشد. از سوی دیگر وکیلی که خانواده قربانی را نمایندگی می کند، می گوید اتهام قتل عمد با توجه به ویدئویی که از تیراندازی فورسیلو به سامی یتیم در دست است کاملا عادلانه است. این ویدئو به روشنی حادثه را نمایش می دهد. این مامور پلیس پس از شلیک سه گلوله، بعد از حدود ۴ ثانیه مکث، شش گلوله دیگر شلیک کرده است. در سال های اخیر این دومین بار است که یک مامور پلیس متهم به قتل عمد می شود. مایک مک کورماک، دبیرکل انجمن پلیس های تورنتو در رابطه با اتهامی که به فورسیلو نسبت داده شده، گفته است که فورسیلو از شنیدن اتهام شگفت زده و عصبانی شده است. مک کورماک خاطرنشان کرده این مامور پلیس هیچ سوء سابقه جنایی نداشته و کارنامه خدماتی درخشانی دارد. روز ۳۰ سپتامبر قرار است رسیدگی به پرونده جیمز فورسیلو آغاز شود.

سامی یتیم کمی پس از نیمه شب ۲۷ ژوئیه گذشته در اتوبوس شهری خط ۵۰۵ تورنتو در حالیکه همه مسافران از اتوبوس خارج شده بودند و او چاقویی در دست داشت با هجوم و در محاصره بیش از بیست مامور پلیس قرار گرفت. در جریان این حادثه بدون اینکه بین پلیس و این نوجوان درگیری به وجود آید، بعد از اینکه از او خواسته شد چاقویش را بیندازد و او امتناع کرد، نوجوان با نه گلوله جیمز فورسیلو کشته شد.

این حادثه در رسانه های تورنتو، کانادا و جهان بازتاب چشمگیری پیدا کرد. تیراندازی  جیمز فورسیلو به سامی یتیم و مرگ او سبب خشم و عصبانیت گسترده گروه زیادی از مردم تورنتو و انتقادات و اعتراضات زیادی به عملکرد پلیس شد. به دنبال این حادثه، معترضان تاکنون چند بارتظاهراتی برای عدالت خواهی و مجازات پلیس و جیمز فورسیلو، برپا کرده اند. آخرین این تظاهرات هفته پیش برگزار شد. این مامور پلیس بلافاصله با حقوق از خدمت منفصل شد.

سامی یتیم سوری تبار پنج سال پیش همراه با خانواده خود به کانادا مهاجرت کرده بود. او به تازگی تحصیلات دوره دبیرستان خود را تمام کرده بود و قصد داشت پائیز امسال برای ادامه تحصیل به کالج برود.