در دنیای کنونی که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و هر لحظه بر اطلاعات انسان ها افزوده می شود، به نظر می رسد که 

 شهروند ۱۲۶۷ ـ پنجشنبه ۴ فوریه ۲۰۱۰

                        Triple- P (Positive Parenting Program)

در دنیای کنونی که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و هر لحظه بر اطلاعات انسان ها افزوده می شود، به نظر می رسد که این دانش افزایی در پاره ای از موارد باعث تنش هایی در زندگی بشر می شود. نمی توان به طور کلی از مشکلات دور شد، بلکه بایستی راه های مقابله با آن ها را آموخت.

امروزه خانواده ها در پرورش هوش و استعداد کودکانشان قدم های محکم تر و مؤثرتری نسبت به گذشته برمی دارند و انتظاراتشان در زمینه کارآمدی فرزندانشان نیز بالاتر رفته است. برای رسیدن به این هدف بهتر است چنین بیاندیشید که بایستی کودکان و نوجوانان را در برابر مشکلات و مسائل روانی واکسینه نماییم و این کار با آموزش مهارت های زندگی و تربیت آن ها عملی می شود.

اعتماد به نفس، انگیزه، تلاش، خلاقیت، پشتکار، توجه به دیگران، کار گروهی و عقل سلیم، حل مشکلات و تمرکز، مهارت های اساسی و مهمی هستند که در موفقیت کودکان و نوجوانان نقش به سزایی دارند که در برنامه های آموزشی تریپل پی (Triple-P) به آن پرداخته می شود.

کارگاه های آموزشی تریپل پی(Triple-P) راجع به روش های مثبت و صحیح تربیت کودکان و نوجوانان صحبت می کند. این برنامه نخستین بار در استرالیا در دانشگاه کوئینزلند (University Of Queens Land) توسط دکتر روانشناس ماتیو ساندرز (Matthew Sanders) و همکارانش طراحی شد و سپس به صورت جهانی در سراسر دنیا از جمله کانادا به اجرا درآمد.

کارگاههای آموزشی تریپل پی سرشار از ایده هایی است که به شما در مورد مسایل روزمره ارتباطتان با فرزند خود کمک می کند. محتوای این برنامه ها شامل راه حلهای کاربردی و منطقی است که زندگی شما را راحت تر می کند. شما می توانید راه حلها و تکنیکهای ارتباطی ارائه شده را به گونه ای استفاده کنید که بهترین تناسب را با شرایط و وضعیت خانواده شما داشته باشند.

سری ها و سطوح مختلف این کارگاهها علیرغم ارتباط موضوعی هرکدام از نظر مطلب مستقل هستند. برنامه تریپل پی علاوه بر پشتوانه علمی و معتبر خود از زبانی ساده برای توضیح مطالب و انتقال آن به شنونده استفاده می کند و برای عموم پدران و مادران قابل استفاده است.

 کارگاههای آموزشی تریپل پی در هر مورد ابتدا به بررسی علل و ریشه های مسئله از نگاه والدین و همچنین کودک پرداخته و سپس با ارایه راه حلهای متعدد به والدین این امکان را می دهد که متناسب با شرایط خود و فرزندان خود بهترین راه حل را به کار ببرند.

در یک نگاه، برنامه تریپل پی در پنج سطح مختلف در دنیا اجرا می شود:

۱- سطح اول این برنامه آموزش رسانی جهانی (Universal)است که از طریق تلویزیون، روزنامه و رادیو صورت می گیرد.

۲- سطح دوم تریپل شامل سه سری سمینار ۲ ساعته می باشد که به بررسی مشکلات رفتاری کوچک بچه ها می پردازد و به صورت گروهی اجرا می شود. موضوعات مورد بحث سمینار اول شامل پرورش نوجوانانی مسئول، مقید و قابل اعتماد در خانه می باشد. در سمینار دوم راجع به  تشویق نوجوانان به برقراری ارتباط مسئولانه با محیط خود، پرورش مهارت های اجتماعی در آنها، و تشویق به اهمیت دادن به دیگران و جامعه صحبت می شود و سمینار آخر به موضوع تربیت نوجوانانی با صلاحیت از طریق تقویت حس مسئولیت و کنترل شخصی و با پایبندی و احترام به قوانین مدرسه اختصاص دارد. در صورت تمایل به استفاده از این کارگاههای آموزشی بهتر است که از این  مرحله شروع کنید.

۳ـ سطح سوم این مدل شامل ۴ جلسه ۱ تا ۲ ساعته (مبنی بر نیاز مراجع) می باشد که به روی تصحیح یک رفتار نادرست تمرکز می کند. این مرحله به صورت انفرادی صورت می گیرد.

۴ـ سطح چهارم تریپل پی به صورت گروهی است و شامل هشت جلسه ۲ ساعته می باشد. تمرکز این سطح به روی یک سری تغییرات رفتاری است که از نظر والدین جدی تلقی می شود.

۵ ـ بالاخره سطح پنجم شامل ده تا یازده جلسه اختصاصی است که بر روی مشکلات رفتاری خیلی جدی کودک و نوجوان تمرکز دارد. مداخلات درمانی به صورت فردی و خانوادگی توسط مشاور ارائه می شود.

در صورت تمایل به شرکت در برنامه های تریپل به صورت رایگان  می توانید به اطلاعیه ها و اخبار روزنامه های کثیرالانتشار  به زبان انگلیسی و یا فارسی مراجعه بفرمایید.

در صورت داشتن سئوال می توانید با شراره قاسمی  در مرکز The York Centre for Children, Youth and Families

شماره تلفن  ۹۰۵-۸۸۷-۵۸۹۶   X: 230 تماس حاصل فرمایید. لازم به توضیح است که در صورت احتیاج و یا علاقه به شرکت در سطوح بالاتر ارجاع به مراکز خدمات اجتماعی کانادایی دیگر نیز صورت می گیرد.