تغذیه و بهداشت خانواده

 

یکی از خصوصیات بیماری فراموشی یا آلزایمر جمع شدن آمیلوئید در اطراف تارهای عصبی است که مانع انتقال پیام های الکتریکی و شیمیایی از سلول های مغز و اعصاب می شود و در نتیجه سبب بیماری فراموشی می گردد. میلیون ها نفر فقط در آمریکای شمالی در میانسالی و دوران پیری به این عارضه دچار هستند که در ابتدای ابتلا به آن علائم آن زیاد مشخص نیست ولی به تدریج پیشرفت کرده و شخص هیچ چیزی را به خاطر نمی آورد و در دنیایی تاریک زمین گیر می شود. متاسفانه در این نطقه از دنیا از هر ۴۵ نفر مسن تر از ۵۰ سال، یک نفر به این بیماری مبتلا است.

green-tea

در یکی دو دهه گذشته پژوهشگران تحقیقات زیادی را بر روی تغذیه و گیاهان دارویی و نقش آنها در بروز و پیشرفت بیماری آلزایمر به عمل آورده اند. دانشمندان دانشگاه لیدز در انگلستان در مورد عملکرد ترکیبات مخصوصی در چای سبز و جلوگیری از حرکت و پیشرفت این بیماری اخیراً بررسی انجام داده اند که نتایج آن بسیار جالب است. این گروه معتقد است که ترکیبات چای سبز از به وجود آمدن و جمع شدن آمیلوئید که در حقیقت نوعی پروتئین است و خاصیت چسبندگی دارد و سبب اختلال عملکرد سلول های بدن می شود، می تواند جلوگیری کند. این یافته مهم در بررسی که بر روی سلول های بدن انسان و حیوان در آزمایشگاه ها حاصل گردیده و برای اولین بار به وضوح ثابت می کند که چطور ترکیبات چای سبز در به وجود آمدن و تجمع آمیلوئید چسبنده و مختل کننده بسیاری از اعضاء بدن مخصوصاً مغز و اعصاب جلوگیری می کند.

سیر: آنتی بیوتیک طبیعی که فراموش شده است

از سیر برای درمان عوامل عفونت زای میکروبی و ویروسی استفاده می شده و بشر این غذای طبیعی را که حاوی مقدار زیادی آنتی بیوتیک است و یا به عبارت دیگر خاصیت آنتی بیوتیکی دارد از صدها سال قبل می شناخته و برای درمان بسیاری از بیماری های مزمن مانند آرتروز و مخصوصاً بیماری های عفونی از آن بهره می گرفتند. می گویند در جنگ جهانی اول اگر سیر وجود نداشت تعداد تلفات سربازان که در اثر گلوله و غیره زخمی شده و زخم ها به عفونت کشیده می شد خیلی بیشتر از رقمی بود که گزارش کرده اند. تا قبل از سال ۱۹۲۸ که پنی سیلین کشف شد، سیر که یکی از بهترین و قوی ترین آنتی بیوتیک ها بود، به تدریج فراموش گردید و به خاطر خواص زیاد آن در تغذیه مورد استفاده قرار گرفت.

garlic

فرق مهم و مسلم بین آنتی بیوتیک موجود در سیر و آنتی بیوتیک شیمیایی در این است که آنتی بیوتیک های شیمیایی تمام باکتری های خوش خیم داخل دستگاه گوارش را هم که در هضم و جذب غذا نقش دارند و از بروز عوارضی مانند اسهال و یبوست و غیره جلوگیری می کنند از بین می برند و شخص پس از یکی دو دوره از مصرف آن دچار مشکلات پیچیده ای خواهد شد ولی مطالعات علمی ثابت کرده اند که آنتی بیوتیک طبیعی موجود در سیر تنها عوامل عفونت زا و بیماری موجود در روده را از بین برده و در سلامتی دستگاه گوارش نقش دارد.

دانشمندان معتقدند که قدرت آنتی بیوتیکی و دفاعی موجود در آلیین است که به سیر چنین شناسائی را داده. اخیراً در بعضی از مراکز تحقیقات پزشکی از سیر و آلیین موجود در آن برای درمان عفونت های مزمن مانند بیماری ایدز و غیره استفاده می شود. سیر تازه در موقع جویدن منجر به تغییرات شیمیایی مهمی می گردد و قدرت عملکرد آلیین افزایش می یابد. به عبارت دیگر پودر و کپسول سیر و یا خرد کردن آن قبل از مصرف به هیچ عنوان خاصیت سیر تازه را ندارد و بهترین روش مصرف آن برای درمان بیماری ها جویدن سیر تازه و بلعیدن آن است. سولفور موجود در سیر تازه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. اگر بخواهیم در مورد خواص دارویی و غذایی سیر صحبت کنیم زمان زیادی مورد نیاز است و ما بارها درباره بعضی از این خواص گفته ایم. به همین جهت سخن را کوتاه کرده و می گویم بوی بد سیر خیلی بهتر از درد و رنج های بیماری های مختلف است. از سیر دوری نکنید و آن را در رژیم غذایی خود استفاده نمائید.

کودکانتان را با نوشابه های گازدار آشنا نکنید

پژوهشگران چند کشور دنیا با همکاری دانشگاه هاروارد ۳ هزار کودک ۵ ساله را زیر پوشش تحقیقات عملی در رابطه با ضرر و زیان مصرف سوداها (نوشابه های گازدار) قرار داده و از مادرانشان سئوالات مخصوصی به عمل آوردند که مهمترین آن میزان مصرف سوداها و انواع آنها در دو ماه گذشته بوده است. حدود ۴۰ درصد از این کودکان حداقل روزی یک لیوان و ۴ درصد دیگر بیشتر از ۴ لیوان از نوشابه های مورد بحث مصرف می کردند. نتایج بررسی نشان می دهد که کودکانی که به مصرف زیاد سوداها گرایش داشتند سرکش و غیرقابل کنترل بودند مانند درگیر شدن با دیگران، ایجاد مزاحمت کردن و جنگ و دعوا با والدین و نزدیکان و کودکان. درباره روشن کردن امکان رابطه بین مصرف نوشابه های گازدار و تغییر رفتار و اخلاق کودکان تا به حال صدها بررسی علمی انجام گرفته و همگی ثابت کرده اند که این دسته از نوشابه ها به علت داشتن رنگ ها و افزاینده های شیمیایی سبب بروز ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری درکودکان می گردد.

پیشگیری بروز بیماری قند به وسیله رژیم غذایی مدیترانه

پژوهشگران ایتالیایی طی بررسی بزرگی بر روی بیشتر از ۲۲هزار نفر که حدود ۱۱ سال به طول انجامیده ثابت کرده اند که رژیم غذایی مدیترانه ای که مقدار کمی شکر و نشاسته ـ در آن منظور گردیده می تواند از بروز بیماری قند نوع دو جلوگیری کند. این پژوهشگران با پیگیری ۲۲ هزار نفر توانستند ۲۳۳۰ نفر را که به بیماری قند دچار بودند شناسایی نمایند. در ابتدای شروع این پروژه تحقیقاتی تمام افراد از نظر عادات غذایی به دقت بررسی گردیدند.

در اینجا قابل ذکر است که همه افراد مطالعه شده در کشور یونان زندگی می کردند و به مصرف رژیم غذایی مدیترانه عادت داشتند. افرادی که به طور کلی پیرو رژیم مدیترانه بودند ۱۲ درصد کمتر از دیگران که مخلوطی از رژیم غذایی مدیترانه و معمولی را پیروی می کردند به بیماری قند نوع دو دچار گردیدند. در ضمن معلوم گردیده که افرادی که در کنار رژیم غذایی خود مقدار زیادی قند و مواد نشاسته ای مصرف می کردند نه تنها اثر رژیم مدیترانه را در پیشگیری بیماری قند نوع دو از بین می بردند بلکه امکان بروز بیماری قند در آنها ۲۱ درصد بیشتر از افرادی بود که فقط رژیم غذایی مدیترانه را رعایت می کردند. اصولاً رژیم غذایی مدیترانه مصرف زیتون و روغن زیتون، لبنیات، انواع دانه های روغنی مانند پسته و بادام و غیره، مصرف غذاهای دریایی و سبزیجات و میوه جات می باشد.

بهتر از باور کنید

ـ هر روز حدود ۲ میلیون لیتر هوا وارد ریه های یک فرد معمولی شده و از آن خارج می شود.

ـ ترشح بذاق دهان یک شخص معمولی حدود یک لیتر در روز است.

ـ فلزات و املاح موجود در بدن انسان عبارتند از مس، روی، کبالت، نیکل، کلسیم، منگنز و فسفر.

ـ از سن ۳۰ سالگی قد انسان به تدریج کوتاه تر می شود.

ـ بالا رفتن سن رابطه مستقیم با ضعیف شدن حس چشایی دارد. به عبارت دیگر یک شخص در ۶۰ سالگی حدود ۵۰ درصد از حساسیت حس چشایی خود را از دست می دهد و از مزه غذاها کمتر لذت می برد.

*دکتر پرویز قدیریان استادی دانشگاه مونتریال در تغذیه، استادی دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناسی سازمان بهداشت جهانی را در کارنامه ی پر بار خود دارد. از همکاری او با شهروند بیش از یک دهه می گذرد.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com