شهروند علی شریفیان: هفته پیش جاستین ترودو، نماینده مجلس عوام از حوزه پاپینوی مونترال و رهبر جوان و کاریزماتیک حزب لیبرال کانادا، در مصاحبه خود با خانم آتیا راج، از نویسندگان هافینگتون پست، روزنامه بین المللی چاپ کانادا صادقانه و بی پرده اعلام کرد پنج، شش بار و هر بار یکی دو پک ماری جوانا کشیده است. این اعتراف ترودو بازتاب گسترده ای در میان مردم و همینطور رسانه ها یافت، به گونه ای که روز پنجشنبه، یک روز پس از انتشار خبر در سایت هافینگتون پست، خبر جنجال ساز اول رسانه های کشور شد و به بحث، انتقاد و اظهارنظرهای  موافق و مخالف بسیاری دامن زد. رهبر جوان حزب لیبرال که در کبک پایتخت ملی استان کبک به سر می برد، روز پنجشنبه  در گفتگو با رسانه ها این عمل و گفته خود را بی اهمیت توصیف کرده و گفت: (نقل به مضمون) دولت محافظه کار با توجه به عکس العملی که نشان داده، به کلی از افکار عمومی بی اطلاع است و من با وجود این که می دانم با حمله تبلیغانی آنها روبرو می شوم، این موضوع را مطرح کرده ام. او در قسمتی از گفته هایش توضیح داده که در محافل دوستانه ماری جوانا کشیده و به هیچ وجه اهل استفاده از مواد مخدر نیست و حتی قهوه هم نمی نوشد. جاستین ترودو در مصاحبه با خانم آتیا راج دلایل خود را برای پشتیبانی از قانونی شدن ماری جوانا این گونه توضیح داده که از زمان شدت گرفتن اجرای قوانین مربوط به ماری جوانا به دستور محافظه کاران ۴۷۵ هزار کانادایی مشکلات قانونی پیدا کرده و شمار زیادی از آنها دارای سوء پیشینه شده اند و مالیات دهندگان ۵۰۰ میلیون خرج نیروهای پلیس برای مبارزه با قاچاق آن و دادگاه ها را پرداخته اند.

جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال فدرال در گفت وگو با رسانه ها

جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال فدرال در گفت وگو با رسانه ها

این گفته جاستین ترودو تقریبا همزمان شد با تصمیم مهم انجمن روسای پلیس کانادا که در همایش اخیر خود در وینیپگ در ۲۰آگوست، اعلام کردند باید در مجازات دارندگان ماری جوانا اصلاحاتی صورت گیرد و  مجازات افرادی که حامل سی گرم و یا کمتر از این ماده مخدر از زندان و حبس به جریمه نقدی تبدیل شود.

استفن هارپر، نخست وزیر دولت محافظه کاران در ارتباط با مصرف ماری جوانا به وسیله ترودو گفته است: “معنای این کار در خودش نهفته است و  من حرفی ندارم که به آن اضافه کنم.” منتقدان می گویند جاستین ترودو رهبر حزب عمده کشور است و رفتارش باید الگویی برای تمام جامعه و بویژه جوانان باشد و کار او را نادرست خوانده اند. این گروه می گویند که مصرف مواد مخدر با شخصیت سیاستمدارانی چون او که احتمال زیادی دارد به نخست وزیری کانادا برسد، همخوانی ندارد.

موافقان می گویند جاستین ترودو نمونه نسل تازه ای از سیاستمداران کاناداست و با این اعتراف صمیمانه نشان داد که قصد پنهان کاری ندارد و از دروغ و ریا به دور است و به این دلیل رهبر حزب لیبرال را ستایش کرده اند. گروهی دیگر نیز می گویند ترودو این سخنان را برای به دست آوردن آرای جوانان گفته است.

پیتر مک کی، وزیر دادگستری دولت فدرال این عمل جاستین ترودو را “کمبود عمیق قدرت تشخیص” توصیف کرده و تاکید کرده: «ترودو آن نوع رهبری نیست که کشور ما به آن نیاز دارد.»

روزنامه انگلیسی زبان گزت، چاپ مونترال به نقل از منابع نزدیک به رهبری حزب لیبرال در شماره دوشنبه خود گزارش داده که این اعتراف ترودو بر اساس یک برنامه دقیق و حساب شده و در راستای شفاف سازی در امور سیاسی انجام شده است. اولین آن نبوده و آخرین مورد هم نخواهد بود. قرار است نمایندگان حزب لیبرال در همایش تابستانی این هفته خود در شهر کبک به طور دقیق برنامه های حزب را در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار داده و همه در این راستا عمل کنند. ترودو به منظور بازگرداندن اعتماد مردم به سیاستمدران بر این باور است که شفاف سازی یکی از بهترین راه های برخورد لیبرال ها با مسائل و امور است

 

تغییر موضع  ترودو درباره قوانین مربوط به ماری جوانا

ترودو تا ماه نوامبر گذشته  مخالف قانونی کردن ماری جوانا بوده و اکنون موضع خود را عوض کرده است. بر اساس اسناد موجود از جلسات مجلس، ترودو در سال ۲۰۰۹ به لایحه محافظه کاران لایحه سی- ۱۵ که به منظور وضع و اجرای قوانین سخت تر درباره ماری جوانا به مجلس ارائه شد، همراه با نمایندگان محافظه کار رای مثبت داده است. به علت اقلیت بودن محافظه کاران آن لایحه تصویب نشد؛ اما در سال ۲۰۱۲ زمانی که محافظه کاران بعد از انتخابات ۲۰۱۱ به اکثریت رسیدند این قوانین به عنوان قسمتی از لایحه سی ۱۵ به تصویب رسید. ترودو باز هم جزو موافقان بوده است. به همین دلیل مارک ایمری، که خود را شاهزاده ماری جوانا می خواند، ترودو را دورو و ریاکار خطاب کرده است. ایمری سالها کوششگر قانونی کردن ماری جوانا در بی سی بوده و هم اکنون به جرم قاچاق این ماده مخدر پنج سال مجازات زندان خود را در زندانی در آمریکا می گذارند.

جاستین ترودو در ماه های اخیر اما در حالی که دولت محافظه کار در صدد وضع مجازات های سخت تری درباره دارندگان و مصرف کنندگان ماری جوانا بوده، از قانونی شدن این ماده مخدر سبک حمایت کرده است.