شهروند- علی شریفیان: توماس مولکر از روز دوشنبه یک تور مسافری تحت عنوان «جمع کردن فرش قرمز» را به منظور انجام سخنرانی در شهرها و مناطق مختلف کانادا، تبادل نظر با مقامات محلی و مردم در راستای انحلال کردن مجلس سنا، آغاز کرده است.

رهبر ان دی پی پیش از آغاز تور سراسری خود در یک کنفرانس خبری در اتاوا به سخنرانی درباره مواضع حزب تحت رهبری اش درباره مجلس سنا و تصمیم راسخ برای انحلال سنا پرداخت. مولکر در قسمتی از سخنرانی خود گفت :«ما امروز در اینجا جمع شده ایم تا آغاز پایان نهادی غیر دموکراتیک را که هیچ نقشی در قانونگذاری ندارد، اعلام کنیم.»

توماس مولکر رهبر ان دی پی

توماس مولکر رهبر ان دی پی

ان دی پی بویژه از زمانی که رسوایی های مالی سناتورها آشکار و موجب خشم مردم شده از فعالان و طرفداران جدی منحل کردن مجلس سنا بوده است. گروهی از سیاستمداران و مردم از این امر طرفداری می کنند اما مخالفان می گویند، همه سناتورها متقلب و نادرست نیستند و این نهاد مشورتی ـ اجرایی در امور سیاسی در تاریخ کانادا همیشه نقشی مهم را بر عهده داشته و به انجام رسانده است.

در بخش پرسش و پاسخ، روزنامه نگاران از توماس مولکر درباره دخالت احتمالی کانادا همراه با آمریکا و متحدان دیگرش در سوریه پرسیدند. رهبر ان دی پی پاسخ داد که اگر چنین موضوعی مطرح باشد، مجلس باید بازگشایی شود تا درباره این امر مهم تبادل نظر شود. استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال اعلام کرده می خواهد از دیوید جانستون، فرماندار کل کانادا درخواست کند تا تشکیل جلسات مجلس را تا اواسط اکتبر به تاخیر بیاندازد. با این ترتیب جلسات مجلس در روز ۱۶ سپتامبر، برحسب قرار قبلی تشکیل نخواهد شد.