شهروند- علی شریفیان: چند خبر کوتاه از نگاه ارقام

 

۳۰۹۴ نفر، ۷۴ درصد :

این هفته مقامات ارشد پلیس تورنتو اعلام کردند، پلیس هایی که در درگیری ها در خط مقدم اقدامات علیه خلافکاران یا مظنونان به خلاف شرکت دارند، از این پس اجازه دارند از سلاح الکتریکی به میزان بیشتری استفاده کنند. این تصمیم و صدور اجازه استفاده بیشتر از این گونه سلاح ها به دنبال کشته شدن سامی یتیم، نوجوان ۱۸ ساله تورنتویی به سبب تیراندازی جیمز فورسیلو، مامور پلیس در ماه گذشته، انجام گرفته است. در این رابطه سی تی وی نظرسنجی در سایت خود انجام داده است. در این نظرسنجی ۳۰۹۴ نفر، ۷۴ درصد شرکت کنندگان موافقت خود را  با چنین تصمیمی اظهار داشته اند و ۱۰۸۳ نفر یا ۲۶ درصد مخالف این کار بوده اند.

۱۲۵ سال :park

آخر هفته گذشته در روزهای ۲۴ و ۲۵ آگوست، ۱۲۵ سالگی پارک استانلی ونکوور با برگزاری مراسمی با حضور مقامات  شهری بزرگشهر ونکوور و مردم جشن گرفته شد. این پارک که وسعتش ۱۰۰۱ هکتار است، عمدتا پارکی طبیعی است و تقریبا معماری شده نیست. این پارک رسما در سپتامبر ۱۸۸۸ گشایش یافت و نام لرد استانلی بر آن گذاشته شد. لرد استانلی که نماینده ملکه انگستان و فرماندار وقت کانادا بود، بیشتر به خاطر جام هاکی که به اسم اوست، معروف است. پارک استانلی در کناره اقیانوس آرام قرار دارد و تقریبا از همه سو اطرافش را آب فرا گرفته است. از جذابیت های این پارک اکواریوم بزرگ بزرگشهر ونکوور است که در محوطه آن قرار دارد.

۳ .۱ درصد:

اداره آمار کانادا گزارش داد میزان تورم در ماه جولای به اندازه یک دهم درصد بالا رفت و نرخ تورم به ۳ .۱ درصد رسید. در تحلیل این افزایش، بالا رفتن قیمت بنزین به میزان حدود ۵ درصد، مواد غذایی و از همه مهمتر ضعیف شدن اقتصاد کشور به عنوان علت های اصلی مطرح شده اند.

در هفته گذشته و روزهای اول این هفته ارزش دلار کانادا در نرخ برابری اش با دلار همسایه جنوبی نیم سنت کاهش داشته است. با وجود بالارفتن نرخ تورم کارشناسان اقتصادی می گویند بانک کانادا بزودی با رونق گرفتن و قوی تر شدن وضعیت اقتصادی، نرخ بهره پایه،  نرخی که بانک با هم معامله و بر اساس آن، نرخ  وام های خود را تنظیم می کنند، افزایش خواهد داد.

۱۵ درصد:

چارلز سوسا، وزیر دارایی و امور مالی دولت لیبرال انتاریو روز ۲۳ آگوست اعلام کرد که دولت قصد دارد بر اساس برنامه ای که در دست دارد از شرکت های بیمه بخواهد که بیمه اتومبیل ها را در ماه آگوست آینده به میزان ۸ درصد و در عرض دو سال ۱۵ درصد کاهش دهد. ان دی پی خواستار کاهش ۱۵ درصدی بیمه خودروها در یک سال شده است. اداره بیمه کانادا در این ارتباط گفته است پیش از هر اقدامی باید هزینه های شرکت های بیمه برای انجام چنین کاهشی ارزیابی شود تا روشن شود امکان انجام این طرح دولت انتاریو وجود دارد و سپس برنامه عملی شود.

۱۰۴ میلیون دلار:

شرکت دولتی پست کانادا روز سه شنبه گزارش داد در سه ماهه اخیر مجموعا ۱۰۴ میلیون دلار متضرر شده است. این ضرر با وجود تلاش پست کانادا برای کم کردن و یا قطع کامل بعضی خدمات پستی غیر ضروری حاصل شده است. در این گزارش آماده ارسال پاکت های پستی به دلیل استفاده به سرعت رو به افزایش مردم از امکانات ارسال پیام ها به وسیله اینترنت، به میزان زیادی کاهش یافته است. ارسال  محموله های بزرگ و جعبه های پستی زیاد شده اما ضرر حاصل از کاهش ارسال پاکت های پستی را پاسخگو نیست و با آن برابری نمی کند. کاهش درآمدهای پست کانادا نسبت به دوره مشابه در سال گذشته پنج و یک دهم درصد بوده است.