به گزارش خبرگزاری جبهه ی ملی ایران، چهارمین همایش “اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی برای ایران” با شرکت بیش از ۸۰ تن از فعالین ملی و جمهوری خواه از سراسر آمریکای شمالی و اروپا در روزهای ۲۴ و ۲۵ اوت ۲۰۱۳ در شیکاگو برگزار شد.

در این مراسم کوشندگان سیاسی در فضایی گرم و صمیمانه دیدگاه های خود را درباره مسایل ایران از جمله تحریم های جهانی که بر اثر سیاست های ماجراجویانه جمهوری اسلامی اثرات مخربی بر هم میهنان ما گذاشته است و همچنین در مورد موانع استقرار دمکراسی و همبستگی جمهوریخواهان در خارج از کشور را بیان کردند و به تبادل نظر پرداختند.

UASDI-1-H

این همایش با سرود ملی “ای ایران” آغاز شد. فرید اشکان که ریاست جلسه روز اول را برعهده داشت به مهمانان خوش آمد گفت. سپس پرویز دستمالچی، کاظم علمداری، پرویز مختاری(اسکایپ)، مسعود فتحی، احمد تقوایی، رضا علوی، فرامرز دادور، بهمن امینی(اسکایپ) و بیژن مهر درباره اوضاع کنونی و وظیفه و ضرورت همبستگی جمهوری خواهان سخنرانی کردند.
در بخش دوم نمایندگان سازمان ها و دیگر جریانات سکولار از جمله همبستگی جمهوری خواهان(امین بیات- آلمان) اتحاد جمهوری خواهان(فرزانه عظیمی ـ اتریش) سازمان جمهوری خواهان (بیژن حکمت ـ آلمان)جمهوری خواهان لاییک(مهرداد درویش پور ـ سوئد) جبهه ملی ایران در اروپا و آمریکا و همچنین کورش زعیم از ایران (ویدیو) پیام های خود را تسلیم همایش کردند.

در روز دوم پنلی مرکب از الهه مشعوف، رویا طلوعی و الهه امانی(اسکایپ) و محمد امینی، علی افشاری، سیاوش صفوی(اسکایپ) با گردانندگی رضا علوی درباره جنبش های مدنی و اجتماعی و رابطه آن با جنبش مسالمت آمیز دمکراسی خواهی برگزار شد و سخنرانان نظرات خود را مطرح کردند و پرسش و پاسخ نیز برگزار شد.

شخصیت های فرهنگی و سیاسی مقیم شیکاگو همچون آذر و حمید اکبری، بهروز آذرنوش، علی سیادت، محمد کارگر و امیر نورمندی و بسیاری دیگر حضوری فعال و موثر در این مراسم داشتند.

این همایش که با نظم و ترتیب برگزار شد توسط رادیو کوچه، تلویزیون اندیشه، شبکه پرسوپولیتن و رسانه های محلی پوشش خبری داده شد. برنامه افق صدای آمریکا نیز در روز سه شنبه ۲۷ آگوست به بررسی این همایش اختصاص داشت.

در پایان مسایل تشکیلاتی به بحث در آمد و انتخابات اعضای جدید هیئت اجرایی و سیاسی صورت گرفت. مسئول کمیته برگزاری کوروش پارسا از نیویورک و کارگردانی فنی همایش به عهده رضا بدیعی از دالاس بود.

گفتگوهای نمایندگان جریانات گوناگون سکولار دمکرات در حاشیه این همایش نوید روزهای بهتری را برای جمهوریخواهان ایران داد.

به گزارش خبرنگاران اعزامی «رادیو کوچه»، پرویز دستمالچی،  فعال سیاسی و شاهد واقعه میکونوس سخنران اول این همایش بود. او در سخنان خود ایستادگی روشن در مقابل ساختار حقیقی جمهوری اسلامی را یکی از دلایل اصلی حضور خود در این همایش دانست.

او در ادامه نگاه خود به چگونگی سیستم حاکمیت در جمهوری اسلامی را تشریح کرد، و مدعی شد که ۹۹ درصد از مردم ایران دارای حق انتخاب شدن نیستند و حقوق شهروندی در جمهوری اسلامی را با دوران تبعیض نژادی در ایالات متحده مقایسه کرد. او با اشاره به انتخاب آقای «حسن روحانی» به عنوان ریاست جمهور در ایران، انتخاب وی را مثبت ارزیابی نکرد و مدعی شد که وی نه می تواند و نه می خواهد در سیاست های کلان حاکمیت تغییر ایجاد کند، لذا در بلند مدت آقای روحانی در مقابل اپوزیسیون قرار دارند.

USADI-1

پرویز دستمالچی، با ارایه نقطه نظرات خود، مدعی شد که بدون گذر از جمهوری اسلامی امکان ایجاد نظام دموکراتیک در ایران وجود ندارد و برای رسیدن به این خواست نباید با هر گروه و هر حزبی متحد شد. او در ادامه سخنان خود چگونگی دستیابی به نظام مورد پسند خود را برای شرکت کنندگان در همایش تشریح کرد.

سخنران دوم این همایش، از طریق اسکایپ در این جلسه حضور به هم رساند، رضا قریشی، از اعضای سازمان رزمندگان آزادی طبقه کارگر، سخنان خود را با گریز به تاریخ مبارزات دموکراسی خواهی در ایران آغاز کرد، و به چرایی عدم توان دموکراسی خواهان در ایران برای دستیابی به دموکراسی پرداخت. رضا قریشی شعار جداسازی دین از دولت را شعاری کهنه خواند و گفت: باید شعار خصوصی بودن امر دین و اعتقاد را در خود و جامعه نهادینه کنیم. او شرکت کنندگان در این نشست و نهادهای فعال در خارج از کشور را دعوت کرد تا خواست های مردم در داخل کشور را درک کرده و تلاش کنند تا صدای آنها را انعکاس دهند.

 

کاظم علمداری، مدرس جامعه شناسی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، دیگر سخنران این همایش بود، او سخنان خود را با تهدیدهای موجود برای آینده ایران آغاز کرد، و با مقایسه وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه از جمله کره جنوبی، رشد اقتصادی در ایران را رو به کاهش دانست، و با اشاره به کشورهای منطقه و رشد آنها پس از عبور از استبداد را نشانه خوبی برای تغییر دانست و حضور و نقش امریکا در پیشرفت کشورهایی همانند ژاپن را غیر قابل انکار دانست. علمداری با اشاره به ترس تاریخی ایرانیان از حضور بیگانه در کشور، عدم کمک و همراهی کشورهایی مثل امریکا را دلیل عقبگرد سی ساله دانست و در آخر مدعی شد اگر این ترس از میان نرود و همچنان شاهد عدم حضور نیروهای خارجی در کشور باشیم، دچار عقب ماندگی همیشگی خواهیم شد.

 

مسعود فتحی، از اعضای اتحاد جمهوری خواهان، دیگر سخنران این همایش بود. او  ولایت فقیه در جمهوری اسلامی را فراقانونی دانست و مدعی شد که جمهوری خواهی راه عبور از قدرت فراقانونی در سیاست ایران است، و دفاع از قانون و حقوق بشر خواست و دلیل اصلی تشکیل تشکل های جمهوری خواه است.

سخنران بعدی به صورت آنلاین از لندن سخنان خود را آغاز کرد. بهمن امینی، از اعضا سازمان مجاهدین خلق پیش از انقلاب ۵۷، سخنان خود را به چگونگی فعالیت تشکل ها و سازماندهی و ایجاد اتحاد بین این نیروها آغاز کرد. در ادامه او از لزوم تشکیل تشکل‌ها و حرکت به سمت تغییر نظام جمهوری اسلامی سخن گفت، اما کودتا و دخالت خارجی را برای ایران مفید ارزیابی نکرد. بهمن امینی انقلاب در کشورهای عربی را نمونه خوبی برای ایجاد تغییر در ایران دانست و غیر خشونت آمیز بودن و استفاده از شبکه های مجازی را دو ویژگی اصلی این انقلاب ها دانست. وی حضور تشکل های فعال در خارج از کشور را برای اعمال فشار بر حاکمیت ایران مفید دانست.

 

پرویز مختاری دیگر سخنران مجازی این همایش بود که از آلمان به همایش پیوسته بود. او که از زندانیان سیاسی در نظام سیاسی گذشته بوده است، سخنان خود را با اشاره به  تحولات سیاسی در ایران پس از پایان جنگ ایران و عراق آغاز کرد. او جهش علمی و توسعه صنعتی پس از جنگ ایران و عراق را دلیل اصلی جهش سیاسی و اجتماعی در ایران دانست و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات گذشته، فشار نیروهای تحریم انتخابات را دلیل اصلی حضور مردم در انتخابات و عقب نشینی حاکمیت در مقابل خواستها دانست. او مدعی شد قدرت و خواست نیروهای تحریم کننده باعث شد تا عقب نشینی در خواست حاکمیت ایجاد شود، و حاصل این انتخابات به سبب پشتوانه نیروهایی مثل خاتمی، هاشمی و ناطق نوری نبود بلکه قدرت تحریم کنندگان بود که باعث شد تا نظام تن به این انتخابات بدهد!

 

رضا علوی سخنران دیگر همایش، سخنان خود را به انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران،  اختصاص داد و با اشاره به مشکلات فعلی کشور به تحلیل روند تغییرات و نقش حسن روحانی در این روند پرداخت. او روحانی را معتقد به قانون اساسی و ولایت فقیه دانست و بر این اساس معتقد بود که حسن روحانی توان ایجاد تغییراتی که بیان می شود را ندارد. او موقعیت روحانی را نسبت به رؤسای جمهور قبلی شکننده دانست، و «حسن روحانی» را بدون پشتوانه حزبی خواند و این نکته را سبب ضعف دولت او دانست. علوی مخالفت مجلس با روحانی را نیز نقطه دیگری از نقاط ضعف دولت روحانی خواند و در ادامه به مشکلات پیش روی «روحانی» پرداخت و عقب نشینی «آیت‌اله خامنه‌ای» از سیاست های پیشین خود را یکی از راه حل های ممکن برای عبور و ارائه نقش پررنگ روحانی دانست.

رضا علوی

رضا علوی

سخنران دیگر این همایش احمد تقوایی، سخنان خود را با اشاره به تغییرات سیاسی در جهان آغاز کرد. او انقلاب تکنولوژی و تاثیرات آن در سیاست را یکی از موارد این تغییرات نامید، و انتقال توسعه از غرب به آسیا را دیگر تغییر سیاسی در سال های اخیر خواند.  تقوایی تغییرات اخیر در عرصه سیاست را دلیل اصلی باز شدن فضا در نظام های بسته دانست و با اشاره به تغییرات موجود و جاری در ایران رعایت انصاف در سیاست را نقطه اصلی و نیاز اصلی امروز دانست. وی گفت، در عرصه سیاست مدرن نباید خواستار حذف هیچ گروه سیاسی بود. او در ادامه صحبت های خود با اشاره به تحریم ها، به نفرت مردم از تحریم ها اشاره کرد و گفت، اگر نتوانیم نفرت مردم از تحریم ها را منتقل کنیم و اگر نتوانیم بر علیه تحریم ها باشیم نمی توانیم خواست های مردم را نمایندگی کنیم. او صحبت های خود را با اشاره به نظارت استصوابی و لزوم عبور از آن به پایان برد.

سخنران بعدی همایش، فرامرز دادور سخنان خود را با اشاره به انتخابات پیشین آغاز کرد و انتخابات اخیر را غیر آزاد و غیر رقابتی دانست. وی در عین حال انتخاب حسن روحانی را عقب نشینی حاکمیت از سیاست‌های پیشین خود دانست.  دادور با اشاره به صحبت‌های حسن روحانی و وزرای پیشنهادی وی، مدعی شد که آقای روحانی تفاوت چندانی با نیروهای اصولگرا ندارد و با برنامه سیاسی و امنیتی به میدان آمده تا با حل بحران های بین المللی و اقتصادی بتواند نظام حاکم را از بحران های کنونی عبور دهد. دادور مدعی شد که حسن روحانی از اعدام دفاع کرده و در عین حالی که بارها در صحبت های رییس جمهور منتخب بر لزوم پیگیری حقوق زنان صحبت شده است، سخنران این همایش مدعی شد که حسن روحانی اعتقادی به حقوق زنان و بهبود آن ندارد. دادور حمایت از اعتراض های جنبش های کارگری را، که به گفته ی او به صورت روزانه در ایران در حال وقوع است، یکی از وظایف اصلی تشکلات خارج از کشور دانست! فرامرز دادور در انتها انتخابات اخیر را “نه” بزرگ به حاکمیت دانست.

سخنران بعدی بیژن مهر از اعضای جبهه ملی بود. او در سخنان خود با اشاره به وضعیت کنونی اپوزیسیون در خارج از کشور آغاز کرد، و با انتقاد از پراکندگی در نیروهای خارج از کشور، مدعی شد که امروز جریان اصلی اپوزیسیون به دست افرادی ضد ملی افتاده است و ما می توانیم شاهد فعالیت های آنها در لابی‌های کنگره آمریکا باشیم. او با انتقاد از فعالیت های نیروهای اپوزیسیون  سخنان خود را به چگونگی و امکان های موجود برای ایجاد اتحاد در اپوزیسیون اختصاص داد.  بیژن مهر با اشاره به انتخاب حسن روحانی برنامه‌ریزی هشت ساله برای اپوزیسیون را پیشنهاد کرد.

پنل ابتدایی چهارمین همایش اتحاد برای پیش برد سکولار دموکراسی، با سخنرانی‌های متعدد به پایان رسید تا در پنل بعدی شاهد قرائت پیام ها و سخنرانی های گروه های مختلف دعوت شده به این همایش باشیم.
سخنرانی های این همایش را در اینجا مشاهده کنید.