جمعه ۲۹ ژانویه به دعوت یکی از والدینی که در دوران تحصیلات دبیرستانی فرزندانش همواره در فعالیت های مدرسه شرکت داشت، برای شنیدن سخنرانی فیروز نادری

 

شهروند ۱۲۶۹ ـ پنجشنبه ۱۸ فوریه ۲۰۱۰


 

جمعه ۲۹ ژانویه به دعوت یکی از والدینی که در دوران تحصیلات دبیرستانی فرزندانش همواره در فعالیت های مدرسه شرکت داشت، برای شنیدن سخنرانی فیروز نادری، به دانشگاه تورنتو رفتم. فیروز نادری یکی از دانشمندان ناسا است که به دعوت "انجمن اکتشافات فضایی – نجومی" دانشگاه تورنتو برای سخنرانی پیرامون چگونگی فرود بر کره مریخ، در هفتمین سمپوزیوم سالیانه این انجمن شرکت می کرد. شاید فیروز نادری برای شما چهره آشنایی باشد. او یکی از موفق ترین دانشمندان ایرانی تبار خارج از ایران است که سالها مسئول تحقیقات بر روی پروژه فرود بر کره مریخ بوده است. قصد من در این مطلب تکیه بر او و توانایی های او نیست. برای آشنایی با فیروز نادری و کارهایش می توانید از طریق اینترنت آنچه می خواهید را بیابید. قصد من آشنا کردن شما با چهره فعال جوانانمان است که بر حسب شیوه مرسوم روزگار، از آنها کمتر می شنویم مگر این که در کار خلافی شرکت کرده باشند و یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشند!


 الناز، دکتر فیروز نادری و فرناز

سالن پر از دانشجو بود. یکی از آن مناسبت هایی که تماشاچیان از هر نژاد و فرهنگ و پیشینه ای با اشتیاق در آن شرکت می کنند. لیست دانشمندان سخنران از اروپایی تبار گرفته تا هندی و ایرانی تبار نشان می داد که علم به هیچ گروه و نژاد خاصی تعلق ندارد. برنامه را فرناز قدکی، رییس "انجمن اکتشافات فضایی- نجومی"  آغاز کرد. با دیدن او و نایب رییس انجمن، الناز قاسمی تمام خستگی هفته از تنم بدر رفت. به آنها که جوان و برازنده و زیبا هستند نگاه می کنم و تحسینشان می کنم که چنین متبحرانه و با اشتیاق برگزار کنندگان چنین برنامه علمی هستند. فرناز فارغ التحصیل رشته بازاریابی و تجارت از دانشگاه تورنتوست. از سال ۲۰۰۷ فعالانه برای این انجمن کار می کند. الناز در رشته مهندسی برق در دانشگاه تورنتو تحصیل کرده است و دو سال پی در پی به عنوان نایب رییس انجمن اکتشافات فضایی ـ نجومی  انتخاب شده. او در سال ۲۰۰۸ بعنوان یکی از اعضای گروه مهندسین پروژه مریخ، در برنامه تحقیقاتی در صحرای یوتا کار کرده.  این دو، سال گذشته  با دعوت از انوشه انصاری، اولین زن توریست فضانورد به عنوان یکی از سخنرانان این برنامه، توان واقعی زنان ایرانی را که امکان تحصیل داشته اند را به نمایش گذاشتند.


 

درود بر امثال النازها و فرنازها که با برگزاری چنین برنامه هایی و با دعوت از دانشمندان از فرهنگ های مختلف امکان الگوبرداری برای نوجوانان ما را فراهم می کنند. دیدن نوجوانان دبیرستانی در اطراف فیروز نادری که خواهان  گرفتن عکس با او بودند، نشانگر این واقعیت است که دانش آموزان دبیرستانی ما نیازمندند ارتباطی بین آنچه در متون کتابها می خوانند با آنچه در زندگی واقعی می توانند انجام دهند را  بیابند. و چه بهتر از این که ببینند آنها نیز چون نمونه های موفق همنژاد و هم فرهنگشان می توانند با موفقیت در تحصیلات به موفقیت در زندگی دست یابند. درود بر همه آنها.


 


 


 

زیرنویس عکس:

الناز در پروژه مربوط به تحقیقات مارس در صحرای یوتا
فرناز قدکی و الناز قاسمی رییس و نایب رییس انجمن اکتشافات فضایی ـ نجومی در کنار فیروز نادری