تحقیقات سازمان ملی آمار کشور انگلستان نشان می‌دهد بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ نزدیک به ۱۴۴‌هزار و ۲۲۰ طلاق در این کشور اتفاق افتاده است که نزدیک 

 

شهروند ۱۲۷۰ ـ پنجشنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۰


 


 

تحقیقات سازمان ملی آمار کشور انگلستان نشان می‌دهد بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ نزدیک به ۱۴۴‌هزار و ۲۲۰ طلاق در این کشور اتفاق افتاده است که نزدیک به ۱۸‌درصد آنها که رقمی نزدیک به ۲۵‌هزار و ۹۵۹ مورد را شامل می‌شود ناشی از فشارها و مشکلات خانوادگی از جمله بیماری‌های یکی از همسران بوده است. در امریکا نزدیک به ۷۵‌درصد از ازدواج‌هایی که یکی از طرفین آنها به بیماری‌های سخت و مزمن دچار شوند در نهایت به طلاق منجر می‌شود، اما در این تحقیقات مشخص نشده بود که آیا جنسیت بیمار در میزان بروز طلاق مؤثر است یا خیر. در مطالعه‌ای که ماه گذشته در نشریات مربوط به سرطان به چاپ رسید مشخص شد مردان با احتمال ۷ برابر بیشتر از زنان، در صورتی که همسرشان به بیماری‌های بسیار سخت دچار شوند آنها را رها می‌کنند. در این تحقیق دکتر مارک چامبرلین از مرکز مطالعات سرطان در سیاتل مطالعه‌ای را روی ۵۰۰ زوج که یکی از آنها به بیماری‌هایی مانند سرطان یا تصلب شرائین سخت دچار شده بودند به انجام رساند. از این تعداد نزدیک به ۱۰۵ ازدواج به دلیل بیماری زنان به طلاق انجامید، اما این در حالی است که فقط ۱۵ زوج به دلیل بیماری مرد با طلاق به زندگی مشترک خود خاتمه دادند.

از میان ۲۳ زوجی که به دلیل ابتلای همسرشان به تومور مغزی طلاق گرفته بودند، ۱۸ طلاق مربوط به بیماری زن و فقط ۵ طلاق به دلیل ابتلای مرد به سرطان بود. در مورد بیماری تصلب شرائین نیز از میان ۲۳ طلاق صورت گرفته، ۲۲ مورد به دلیل بیماری زن و فقط یک مورد به دلیل بیماری مرد بود که این موضوع نشان می‌دهد مردان بسیار بیشتر و راحت‌تر از زنان همسر خود را به دلیل ابتلا به بیماری طلاق می‌دهند. در این مطالعات نزدیک به ۱۹۳ زوج که یکی از طرفین به بیماری سرطان مغز دچار شده بودند تحت بررسی قرار گرفتند و در نهایت مشخص شد از این تعداد نزدیک به ۱۳ مرد بعد از ابتلای همسرش به این بیماری سخت او را رها کرد، این در حالی است که در این مدت فقط یک زن حاضر به ترک همسرش به دلیل ابتلا به بیماری سرطان شده بود. زنان به طور ژنتیکی در کنار همسرشان می‌مانند و سعی می‌کنند در گذران این دوران با او همراهی کنند. اما دلایل تفاوت واکنش مردان و زنان نسبت به بیماری‌های سخت همسرانشان بسیار پیچیده است. در بسیاری از مواقع زوج سالم نسبت به زوج بیمار بسیار بیشتر از بیماری همسرش تحت تأثیر قرار می‌گیرد و احساس آشفتگی، پریشانی و سردرگمی بیش‌تری می‌کند. زنان بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری روماتیسم حاد مفصلی قرار دارند و یک آمار کلی در جهان می‌گوید از هر هشت زن، یک نفر مبتلا به سرطان سینه است. از هر۲۰ زن آمریکایی، ۱ نفر مبتلا به بیماری کیست تخمدان می شود که اغلب باعث ایجاد چاقی، عضلات و استخوان های درشت، رویش مو بر روی صورت و بدن، خصوصیات مردانه، آکنه و عادت ماهیانه نامنظم می شود.

نکته قابل تعمق این است که زنان باید در زمان سلامت، به وضعیت آینده شان توجه بیشتری داشته باشند. هدف نشانه گرفتن مردان با بدبینی نیست که آنان نیز گاه بیش از زنان به همسر بیمارشان توجه نشان می دهند، اما آمارها زنگ خطری است برای زنان که هوشیارانه مراقب سلامتی شان باشند و همچنین برای دوران کهولت و ناتوانی شان چاره ای بیندیشند. جهت مشاوره در این زمینه می توانید با ما تماس بگیرید.


 


 

*  محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین امور مالی و سرمایه گذاری کانادا است.   

moe@insufin.com