مرکز اسناد حقوق بشر ایران

 

در ۳ شهریور عطاالله رضوانی فعال مدنی و بهائی مقیم شهر بندرعباس توسط افرادی ناشناس ربوده و ترور شد. او با اصابت گلوله به سرش درگذشت.  رضوانی در زمان انقلاب فرهنگی سال ۱۳۵۹ از دانشگاه اخراج گردید و به ساخت تصفیه خانه های آب در شهرهای جنوب کشور از جمله بندرعباس مشغول به کار بود. از او به عنوان شهروندی درستکار و مددکار یاد شده است.

زندگی و فوت نابهنگام رضوانی از شرایط شهروندان بهائی جمهوری اسلامی ایران گویا است. وی به دلیل عقاید مذهبی خود مانند تعداد قابل توجه ای از بهائیان در ایران مجبور به توقف تحصیلات شد. سپس علیرغم تبعیضات مداوم و با وجود عدم آزادی همچون اکثر هموطنان بهائی اش، در حوزه حرفه ای خود ادامه به کار داد.

attaollah-rezvani-H

اما وخامت وضعیت حدود ۳۰۰ هزار بهائی ساکن ایران فقط به محرومیت از تحصیل محدود نیست: بهائیان از شغل های دولتی محروم هستند و شهروندان مسلمان در بخش های خصوصی نیز تحت فشار قرار دارند که هیچ کارگر و یا کارمند بهائی استخدام نکنند. علاوه بر این در ۹ سال اخیر بیش از ۶۰۰ شهروند بهائی دستگیر شده اند و حدود ۱۱۵ نفر آنها در حال حاضر به اتهامات مختلف از جمله اتهامات امنیتی مثل محاربه با خدا و یا اتهامات مذهبی مثل ارتداد که هر دو مجازات اعدام دارند در بازداشتگاه ها و زندان های جمهوری اسلامی ایران بسر می برند و بیش از ۴۳۰ نفر از آنها که آزاد شدند در انتظار آغاز دادرسی، ابلاغ حکم و یا تکمیل روند اداری پرونده های خود هستند.

دولت جمهوری اسلامی ایران نه تنها از تخریب قبرستان های مذهبی ویژه بهائیان، آتش زدن و یا مصادره اموال و قتل شهروندان بهائی کشور جلوگیری نکرده است که حتی خود به عنوان ناقض وظائف دولت های عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و همچنین میثاق بین المللی حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی که هر دو توسط مقامات ایران امضا شده اند محسوب می شود، بلکه در تبعیض تحصیلاتی و حرفه ای آنان  به طور فعالانه و مرتب به حقوق شهروندان بهائی حمله می کند. از جمله عدم پیگیری و بازرسی در ارتباط با قتل آقای رضوانی مخصوصا  به عنوان تشویق ضمنی این جرم محسوب  می شود. بدین ترتیب دولت جمهوری اسلامی موظف است از درس تلخ قتل های زنجیره ای بهره برده و سریعا قاتلین عطاالله رضوانی را پاسخگو بنماید تا اینکه دوران ریاست جمهوری حسن روحانی مانند دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی با سقوط ناگهانی حاکمیت قانون روبرو نشود و به وخامت وضع امنیتی تمام دگراندیشان شناخته نشود.

«جنایت علیه بشریت» گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ایران در ارتباط با نقض حقوق شهروندان بهائی در ایران در لینک زیر قابل دسترس است:‌ http://www.iranhrdc.org/persian/permalink/3298.html#.UiZJaWX6Fn8