دهم مهرماه مهلتی است تا فدراسیون فوتبال ایران و سازمان لیگ شرایط حضور باشگاهها را در لیگ قهرمانان آسیا فراهم کنند و چهار سهمیه شان …


شماره ۱۱۹۵ ـ ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۸


 

دهم مهرماه مهلتی است تا فدراسیون فوتبال ایران و سازمان لیگ شرایط حضور باشگاهها را در لیگ قهرمانان آسیا فراهم کنند و چهار سهمیه شان را از دست ندهند. یکی از این شرایط که کنفدراسیون فوتبال آسیا به طور جدی پیگیری میکند به نقل از کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال، پرداخت حق "قانونی" پخش تلویزیونی مسابقات آنهاست.

 

علی کفاشیان

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال پس از چند جلسه مذاکره با مدیران سازمان صدا و سیما بر سر پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال سرانجام استدلال های آنان را "تکراری" خواند و از "پایان بی نتیجه" این مذاکرات خبر داد. در این باب با وام گیری از نوشته خواندنی منتقد ورزشی امیر علیزاده نگرشی دوباره می افکنیم و یادآور می شویم آنچه بر خود نمی پسندی بر دیگران هم مپسند!

عزت الله ضرغامی مدیرعامل صدا و سیما اعلام کرد که از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان خارجی به علت پخش سریالها و برنامه های تولیدی صدا و سیما شکایت شده است. او پخش برنامه های صدا و سیما از این شبکه ها را "غیرقانونی" خواند و گفت که آنها از "لحاظ حقوقی" اجازه چنین کاری ندارند. مدیرعامل صدا و سیما به پخش غیرقانونی برنامه های سازمان متبوعش اعتراض می کند. رئیس سازمان صدا و سیما در حالی از حق خود دفاع میکند و از پخش غیرقانونی سریال ها و برنامه ها شکایت می کند که شبکه سه چند سالی است تصاویر مسابقات لیگ های خارجی را بدون پرداخت حق پخش تلویزیونی از روی شبکه های خارجی برداشته و روی آنتن می فرستد. علاوه بر آن فدراسیون فوتبال و باشگاهها در ایران سالهاست که به خاطر پخش  مسابقاتشان از رادیو و تلویزیون خواهان دریافت پخش هستند، اما تاکنون همه تلاشها بی نتیجه مانده است و صدا و سیما از پرداخت حق قانونی باشگاهها طفره می رود!

جای خرسندی است که آقای ضرغامی درک روشنی از این مسئله دارد که فیلم ها، سریالها، محصولات تولیدی صدا و سیما است و هر کس بخواهد از آنها استفاده کند باید آنها را از تولید کننده شان خریداری کند و این حق قانونی هر تولید کننده ای است که بابت محصولی که تولید کرده پول دریافت کند و کسی آن را بدون پرداخت حق قانونی تولیدکننده عرضه نکند.

با این حساب حیرت آور است که چرا مدیرعامل صدا و سیما این حق قانونی باشگاههای فوتبال را نادیده می گیرد. مسابقاتی که شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می کنند با میلیون ها بیننده تلویزیونی درآمد سرشاری  به دست می آورند و محصول این سازمان نیست، بلکه توسط فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاهها جهت رفع نیاز یا خواسته تماشاگران و هواداران تولیدشده، همانگونه که فیلم و سریال ها، برنامه های تولیدی صدا و سیما هستند پخش مسابقات فوتبال بدون پرداخت حقوق پخش تلویزیونی مسابقات به صاحبانش نیز خلاف قانون به شمار می رود. تازه این در حالی است که به گفته خود آقای ضرغامی این شبکه های ماهواره ای با حمایت بی دریغ استکبار جهانی! راه اندازی شده اند. اما صدا و سیما و فدراسیون فوتبال هر دو متعلق به یک کشور می باشند!

به هر روی تا دهم مهر، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مهلت دارند تا شرایط حرفه ای حضور باشگاهها را در لیگ قهرمانان آسیا فراهم کنند و چهار سهمیه شان را از دست ندهند، دیگر چیزی نمانده است. یکی از این شرایط  که AFC کنفدراسیون فوتبال آسیا به طور جدی پیگیری می کند پرداخت حق "قانونی" پخش تلویزیونی مسابقات آنهاست.