به مناسب سالگرد کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷

«داغ های حک شده بر تن ها»

 گزیده ای از حدود پانزده کار انوشه مشعوف به مناسبت کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ به وسیله حکومت اسلامی و با فتوای آیت الله خمینی، روز جمعه ۲۰ سپتامبر در تورنتو برگزار می شود.

انوشه مشعوف در مونترال زندگی می کند. او در پاریس به دنیا آمده و در اواخر دهه ۱۹۶۰ همراه با خانواده اش به کانادا مهاجرت کرده و در مونترال ساکن شده است. انوشه بنا به گفته خودش در سال های آغازین دهه ۱۹۹۰ از سر علاقه اش به سفالگری، برای نخستین بار یادگیری هنر سرامیک، کوزه گری را زیر نظر استاد محمود بقائیان، هنرمند صاحب نام و با سابقه کانادا در مونترال شروع کرده است. او می گوید به تناوب چند دوره در آتلیه آموزش هنر سرامیک سازی استاد بقائیان شرکت کرده است. همزمان با دوره های آخر شرکت در کلاس های سفالگری، در رشته روانشناسی در دانشگاه مونترال مشغول تحصیل بوده است.

آثار انوشه مشعوف در تورنتو به نمایش درمی آید

آثار انوشه مشعوف در تورنتو به نمایش درمی آید

در همه این سالها با تمرین به کار یادگیری سرامیک سازی پرداخته و پس از پایان تحصیلش در دانشگاه، وقت بیشتری را صرف کار سفالگری کرده است. انوشه اولین نمایشگاه انفرادی کارهای سفالگری خود را دو سال پیش، در سال ۲۰۱۱ در آتلیه ای که هم اکنون در آن مشغول به کار است، آتلیه Acacya برگزار کرده است. مدتی بعد گزیده ای از کارهایش را در یک نمایشگاه گروهی باز هم در همین آتلیه به نمایش گذاشته است.

انوشه در گفت وگوی خود با شهروند می گوید «کار سفالگری، کار ذوقی و جانبی من در کنار حرفه اصلی ام، کار روانشناسی است.» با وجود این پرداختن به سرامیک سازی برای وی جدی است.

از او پرسیدم فکر تهیه مجموعه «داغ های حک شده بر تن ها» از کجا برایش مطرح شده است؟ در پاسخ می گوید: «این ایده را مدیون امین ضرغام، سینماگر و برنامه ساز رادیو هستم.» و توضیح می دهد: «چند سال پیش، زمانی که گردهمایی بنیاد پژوهش های زنان در مونترال برگزار شد، فیلم کوتاهی از امین ضرغام دیدم که بر من تاثیر بسیار گذاشت. این فیلم فهرست نام زنانی که از آغاز حکومت اسلامی تا آن زمان به دست ماموران این رژیم کشته شده اند را در قالب یک اثر سینمایی به رسم یادبود آنها، به نمایش گذاشته است.» دیدن این فیلم، علت شروع کار انوشه برای ساختن کارهایی شده که در نمایشگاه وی در تورنتو به نمایش گذاشته می شوند.  انوشه مشعوف می گوید علاوه بر این که دیدن این فیلم امین ضرغام او را به انجام این مجموعه کارها تشویق کرده، سازنده فیلم فهرست نام این زنان جان باخته را برای کار در اختیار وی گذاشته است.

مجموعه کارهای «داغ های حک شده بر تن ها» با استفاده از تکنیکی ساده در سفالگری که کار با دست و بدون استفاده از چرخ کوزه گری است، ساخته شده اند. نام زنانی که داغ ها بر تن های آنها حک شده، روی بدنه سفال ها هم حک شده است. انوشه خواسته با حک نام آنها، یادشان را گرامی بدارد.

این نمایشگاه قسمتی از برنامه ای است که به مناسبت سالگرد یکی از خونبارترین سال های حکومت اسلامی در ایران، در روز جمعه ۲۰ سپتامبر از ساعت ۶ تا ۹ شب در مکان زیر برگزار می شود:

Chestnut Residence and Conference Centre

۸۹ Chestnut Street Toronto