با نظری گذرا درمی یابیم که بیش از نصف جوامع بشری را زنان تشکیل می دهند. نظام آفرینش و اقتضای خلقت چنان است که دوام و

 

شهروند ۱۲۷۲ ـ پنجشنبه ۱۱ مارچ ۲۰۱۰


 

با نظری گذرا درمی یابیم که بیش از نصف جوامع بشری را زنان تشکیل می دهند. نظام آفرینش و اقتضای خلقت چنان است که دوام و استمرار و بقای نوع انسان وابسته به وجود توأم زن و مرد می باشد و کمال وجودی تعریف از این دو به وسیله دیگری کامل می گردد. کفه های ترازوی برتری هر یک از این دو بر دیگری در سیر تکامل تاریخ، فراز و نشیب هایی طی نموده و شاهد نوسانات فراوانی بوده است.

بر آن شدیم در آستانه روز زن بار دیگر به زنان بپردازیم و به آنها تعمق بیشتر در مورد خودشان را یادآور شویم. آیا می دانید نیمی از زنان جهان در همه سنین و ۳۲ درصد آنان در دوران بارداری کم خون بوده و در نتیجه ضعیف و مستعد بیماری هستند؟آیا می دانید زنانی که به دلیل مشکلات پزشکی دچار یائسگی زودرس می شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند؟

آیا می دانید این خطر در زنانی که هر دو تخمدان آنها با عمل جراحی از بدنشان خارج می شود، تشدید می شود؟

آیا می دانید که فاکتورهای هورمونی در زنان در بروز سرطان ریه نقش دارد که همراه با سیگار کشیدن این خطر را چند برابر می کند؟

آیا می دانید محققان آمریکایی با مطالعه بر روی ۹۵هزار زن در گروه سنی ۷۱-۵۰ سال متوجه شدند که چاقی مفرط خطر ابتلا به سرطان تخمدان را نزدیک به هشتاد درصد افزایش می دهد؟

آیا می دانید عواملی که در زنان باعث افزایش سرطان سینه می شوند عبارت هستند از: سابقه فامیلی، سن اولین زایمان پس از ۳۵ سال، نازایی، بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، چاقی پس از یائسگی، مصرف زیاد چربی حیوانی در رژیم غذایی و سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه؟

آیا می دانید که سرطان دهانه رحم که دومین سرطان شایع خانمها در سراسر جهان است با عواملی چون اعتیاد بیمار و یا همسر وی به سیگار، کمبود ویتامین A و C، عدم رعایت بهداشت، شرکای جنسی متعدد بیشتر از پنج شریک و سن اولین مقاربت در ارتباط است؟

زنان همواره از عشق می گویند و در زندگی، همواره امید می بخشند و در حرکت های اجتماعی پا به  پای مردان شرکت می کنند. سئوالی که باید از این زنان پرسید این است که خودشان در کدام قسمت از خانواده شان قرار دارند؟

معمولاً زنان گام نخست را برای سلامت فرزندان و دیگر اعضای خانواده بر می دارند. آیا می دانید چه مدت از آخرین تست پاپ اسمیر(تست سرطان رحم) شما که باید سالانه انجام دهید گذشته است؟ آیا مرتب  سینه های خود را معاینه می کنید؟ تست سالانه خون خود را در چه سالی انجام داده اید؟ آیا وضعیت غذایی خود را از نظر سلامت مواد بررسی کرده اید؟ در صورت بیماری چه کسی از خانواده شما حمایت خواهد کرد؟ چه کسی مسئولیت های امروز شما را بر دوش می گیرد؟ چه کسی می تواند دست از کار کشیده و از شما مراقبت کند؟ از آنجا که قطعاً شریک مالی زندگی ماشینی امروز هستید چگونه می خواهید در دوران بیماری سهم خودتان را از بخش مالی زندگی تأمین نمائید؟

بیمه در همین نقطه معنی می یابد. شاید فقط در همین زمانهاست که متوجه حضور قدرتمند بیمه در زندگی تان می شوید. اما واقعاً آنگاه دیر است چرا که اگر شما به هر نوع وارد جریان درمانی قرار بگیرید، قطعاً بعد از آن نمی توانید تقاضای بیمه نمائید.

توصیه مداوم ما به شما، توجه به آنچه دارید، آنچه که سلامتی می نامیم، است. امروز  راه حل های آینده را مرور کنید. شاید فقط ساعتی توجه و مطالعه و مشاوره بتواند آینده تان را از فرو رفتن در بدهی و فشار روحی نجات دهد. امروز زنی متفکر باشید و فردا با راحتی خیال، روزگار را سپری سازید و فراموش نکنید طبق بررسی های به عمل آمده در مورد سنجش میزان بیماری نشان داده شده علی رغم اینکه زنان نسبت به مردان عمر بیشتری دارند در طول عمرشان در تمام مقاطع زندگی نسبت به مردان بیمارتر و از لحاظ جسمی ناتوان ترند.


 

* محمد رحیمیان، کارشناس بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

moe@insufin.com