نامه زیر به وسیله تعدادی از اعضای کنگره ایرانیان کانادا (کنگره) در تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۱۳ تهیه و به آدرس ایمیل کنگره برای هیئت مدیره کنگره فرستاده شد. هدف از نوشتن نامه این بود (و هست) که امکان گفتگویی دوستانه و سازنده با هیئت مدیره فراهم شود تا به نارسایی هایی که در نامه به آن ها اشاره شده است پرداخته شود و با کمک هم راهکارهای لازم برای بهبود مشکلاتی کنونی ـ که در متن نامه به آن ها اشاره شده است ـ فراهم گردد. تهیه کنندگان نامه در چندین تماس که با اعضاء هیئت مدیره گرفتند بر دوستانه بودن نیت این حرکت تاکید کردند از جمله پیام تلفنی که پیش از فرستادن نامه برای دکتر فرخ زندی، رئیس هیئت مدیره، گذاشته شد و تماس هایی که با آقای دیوید موسوی، نایب رئیس، و خانم مریم نایب یزدی، مسئول روابط عمومی کنگره گرفته شد و همین طور چند ایمیل که با این مضمون فرستاده شدند.

ICC-logo

مهلت سه هفته ای نامه در ۱۳ آگوست ۲۰۱۳ به پایان رسید. چون دو نفر از اعضای هیئت مدیره، آقای دیوید موسوی و خانم مریم نایب یزدی، از این نامه اظهار بی اطلاعی کردند برای نشان دادن حسن نیت و برای اطمینان از این که هیئت مدیره وقت و اطلاعات لازم برای جواب گویی به آن را دارد، امضاکنندگان چاپ آن را یک هفته دیگر به تاخیر انداختند. در پایان مهلت دوم دکتر فرخ زندی به این نامه جواب دادند. در این متن امکان شروع یک گفتگوی سازنده رد نشده بود که از نظر امضا کنندگان نشان مثبتی بود. با این حال دکتر زندی قصد امضاکنندگان برای چاپ نامه در رسانه های ایرانی را یک تهدید به حساب آورده بودند که درست نبود.

امضاکنندگان به اتفاق رای بر این دادند که چاپ نامه یک هفته دیگر به تاخیر بیفتد تا در یک جلسه حضوری و پیش از چاپ نامه، دوستانه بودن این حرکت برای هیئت مدیره توضیح داده شود و همچنین روی پروتکل لازم برای نشست های بعدی و چگونگی انجام مذاکرات توافق به دست آید. در ایمیلی که در این رابطه برای هیئت مدیره فرستاده شد در ضمن به این موضوع اشاره شد که نمایندگان امضاکنندگان تنها مجاز به گفتگو در مورد خواسته هایی که در نامه به آن ها اشاره شده هستند و به موارد دیگری در پاسخ ایشان که خارج از این چارچوب است نمی پردازند. دکتر زندی در جواب موافقت هیئت مدیره برای شرکت در چنین جلسه ای را به اطلاع امضاکنندگان رساندند، اما تاریخی که پیشنهاد کردند بعد از موعد مقرر برای چاپ نامه بود. ما با این تاریخ موافقت کردیم و بر اساس برنامه ای که پیش از این به اطلاع ایشان رسانده بودیم متن نامه را برای آگاهی اعضای کنگره و جامعه ایرانی به رسانه های ایرانی فرستادیم. همچنین تصمیم برای چاپ پاسخی که ایشان در تاریخ ۲۶ آگوست به نامه اولیه ما دادند را به خودشان واگذار کردیم.

ما امیدواریم از این امکان که شاید برای اولین بار در نهادهای اجتماعی و سیاسی ایران پیش می آید بهره ببریم تا اختلاف نظرها را در یک فضای سازنده و به دور از جنگ و جدل حل کنیم. قصد ما حفظ و تحکیم کنگره است. ما به شفافیت اعتقاد داریم و به رسانه های جمعی به عنوان مهم ترین ابزار برای دست یابی به شفافیت نگاه می کنیم. قصد ما این بود و هست که با احترام به هیئت مدیره کنونی دست دوستی‌ و همکاری به سمت بالاترین رده اجرایی نهادی که عضو آن هستیم دراز کنیم و بدون کینه و دشمنی و بدون دست زدن به تندروی هایی نالازم با آن‌ها همکاری کنیم تا مشکلات نهاد برطرف شوند. از بین امضاکنندگان چهار نفر به عنوان گروه اجرایی و مذاکره کننده انتخاب شده اند که شامل خانم ها و آقایان آتوسا مهدویان، ارسلان کهنمویی پور، شهرام تابع محمدی، و مهردخت هادی هستند.

امضاکنندگان نامه آگاهند که تعداد اعضایی که از این تلاش دوستانه حمایت می کنند بیشتر از آن هایی است که در مرحله اول این نامه را امضا کردند. امضا کنندگان همچنان آگاهند که بخشی از ایرانیان به دلیل وجود نارسایی هایی که در نامه ما قید شده اند حاضر به عضویت در کنگره نشده اند. از هر دو گروه دعوت می کنیم برای امضای این نامه یا برای اضافه شدن به لیست دریافت کنندگان ایمیل با آدرسquestions4iccboard@gmail.com  تماس بگیرند. لطفا در ایمیل به صراحت بنویسید که می خواهید نام تان به لیست امضاکنندگان اضافه شود یا تنها به لیست ایمیل. همچنین ذکر کنید که عضو کنگره هستید یا نه. توجه داشته باشید که تنها اعضای کنگره در تصمیم گیری های گروه امضا کننده دارای حق رای هستند.

برای اطلاع، اعضای کنونی هیئت مدیره کنگره شامل افراد زیر می شوند: خانم ها و آقایان فرخ زندی، دیوید موسوی، داوود کفایی، یسنا بهشتی، صمد اسدپور، مریم نایب یزدی، شهلا غفوری، سیما تاج دینی، و سارا تخشا.

***

اعضای محترم هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا،

ما، امضا کنندگان این نامه، به عنوان اعضای کنگره ایرانیان کانادا (کنگره)، با احساس مسئولیت نسبت به موقعیّت خطیر این نهاد و نگرانی از بحران هایی که از بدو تاسیس با آن همراه بوده، بر آن دیدیم با نگارش این نامه نظرات خود را به شکلی‌ شفاف مطرح کنیم و انتظاراتی را که برای بهبود کنگره داریم با شما در میان بگذاریم.

کنگره مهم ترین نهادی است که تا کنون در جامعه ایرانی کانادا به وجود آمده است. توانایی های این نهاد در بهبود شرایط زیست ایرانیان کانادا و همین طور تاثیرگذاری بر سیاست های دولت کانادا در رابطه با ایران بسیار مهمتر از آن است که بتوان وجود و حضور آن را در جامعه دست کم گرفت. با این حال، موج اعتراضات، مخالفت ها، و استعفاهای پی در پی از  شروع کار این نهاد نشان از وجود نارسایی های بنیادین در آن دارد. این روند در سال اخیر نیز ادامه یافت به طوری که در ابتدای سال کاری چهار عضو هیئت مدیره استعفا دادند و در چند روز پایانی پیش از انتخابات اخیر نایب رئیس کنگره و چند عضو هیئت مشاورین و چند نامزد انتخابات نیز کناره گیری کردند. نبود یک گزارش بی طرفانه از دلایل این کناره گیری ها بر ابهام موضوع افزود. چشم بستن بر مشکلات موجود نه تنها آن ها را ناپدید نخواهد کرد بلکه لطمه‌ای جبران ناپذیر به کنگره خواهد زد و بر بی اعتنایی جامعه به آینده و سرنوشت خود خواهد افزود.

این پیشینه ما را با این سوال مهم مواجه می‌‌کند که چگونه می‌‌توان بر این روند نگران کننده چند ساله نقطه پایان گذاشت، اعتماد از دست رفته را به جامعه ایرانی‌ کانادا بازگرداند و جایگاه کنگره را تحکیم بخشید. ما راه حل این مساله را در تاکید بر اصول دمکراتیک، شفافیت، پاسخگویی، مسئولیت پذیری، اعتنا به خرد جمعی، و درگیر کردن بیش از پیش اعضای کنگره و جامعه ایرانی‌ می‌‌دانیم. در این راستا، ما امضأ کنندگان این نامه انتظارات زیر را برای پشت سر گذاشتن بحرانی که با آن مواجه هستیم از هیئت مدیره داریم:

۱ـ شفافیت در تصمیم گیری ها، گزارش مرتب به اعضا:

هیئت مدیره باید از تصمیم گیری پشت درهای بسته خودداری کند. گزارش تمام جلسات هیئت مدیره بلافاصله در وب سایت کنگره منتشر شوند و از طریق ایمیل به اطلاع اعضا برسد. این گزارش ها باید اطلاعات زیر را شامل شوند:

ـ تاریخ و محل برگزاری جلسه

ـ لیست اعضای حاضر و غایب هیئت مدیره و هر فرد دیگری که در جلسه حضور داشته

ـ مسائلی که در جلسه به بحث گذاشته شده و خلاصه ای از گفتگوهایی که در اطراف این مسائل مطرح شده.

ـ نتیجه رای گیری همراه با مشخص کردن رای مثبت یا منفی هر یک از اعضای هیئت مدیره.

۲ـ مشورت با اعضا:

در تصمیم گیری های مهم موضوع بحث را از قبل از طریق وب سایت و ایمیل با اعضا در میان گذاشته و نظرات آن ها را جویا شوند و این نظرات را در تصمیم گیری شان دخالت دهند.

۳ـ استفاده از هیئت مشاورین:

هیئت مدیره هرچه سریع تر هیئت مشاورین جدید را با دعوت از افراد خوشنام و متخصص جامعه ایرانی تشکیل دهد. هیئت مدیره باید به طور دائم از مشاوره این افراد استفاده ببرد و از آن ها برای حضور در تمام جلسات هیئت مدیره دعوت نماید. در انتخاب این اعضا، هیأت مدیره باید به گوناگونی جامعه ایرانی‌ توجه خاصی‌ بکند. افراد این جامعه به لحاظ باورهای اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، و مذهبی به طیف های متفاوت و گاه متضادی تعلق دارند. هر نهادی که این گونه گونی را نشناسد یا بی توجه از آن بگذرد نخواهد توانست اعتماد و پشتیبانی جامعه را جلب کند و به همین دلیل شکست خواهد خورد.

۴ـ پاسخگویی به اعضا:

اعضای هیئت مدیره باید در برابر اعضای کنگره پاسخگو باشند. این به سود هیئت مدیره، کنگره، و جامعه ایرانی است که هر فرد عضو هیئت مدیره از طریق رسانه ها یا فضای مجازی با اعضای کنگره در تماس باشد و گزارش کارها و تصمیم گیری هایش را در اختیار آنان بگذارد.

۵ـ گزارش کار هیئت مدیره قبلی و گزارش مالی:

هیئت مدیره گزارش کاملی از فعالیت ها، موفقیت ها و عدم موفقیت های یک سال گذشته و همین طور گزارش مالی شامل درآمد ها و مخارج کنگره در سال  گذشته ـ به همان شکل که به دولت کانادا گزارش شده ـ را ارائه دهد.

۶ـ گزارش انتخابات:

هیئت مدیره باید گزارش انتخابات اخیر، چگونگی اجرا و نظارت بر آن، چگونگی انطباق آن با اساسنامه، و چگونگی تصویب نتایج انتخابات را ارائه دهد.  این گزارش همچنین باید شامل اطلاعات دقیق‌ در مورد تعداد کلّ اعضای کنگره، تعداد اعضای رای دهنده، و تعداد آرای هر شخص باشد.

۷ـ تشکیل گروه های کاری:

اعضای داوطلب کنگره بزرگ ترین سرمایه این نهاد هستند. تشکیل هرچه زودتر گروه های کاری نه تنها باری بزرگ از دوش هیئت مدیره بر خواهد داشت بلکه طرح هایی را به مرحله اجرا خواهد رساند که بدون این گروه ها به انجام نخواهند رسید.

۸ـ ارائه برنامه زمان بندی شده برای به اجرا درآوردن طرح های یک ساله کنگره:

هیئت مدیره باید همراه با طرح هایی که برای سال آینده تدارک دیده چگونگی به اجرا درآوردن شان، کمبودهای حاضر و احتیاجات خود را اعلام دارد. بسیاری از اعضاء کنگره برای کمک به رفع این کمبودها و احتیاجات آماده همکاری هستند. در این راستا هیأت مدیره باید پروژه‌های سال جاری را به طور مشخص عنوان کند و برای هر یک از این پروژه‌ها برنامه زمان بندی شده‌ای ارائه دهد. برای هر پروژه باید مشخص شود هدف نهایی چیست تا بدین ترتیب تشخیص موفقیت و یا شکست در اجرای پروژه برای کنگره و اعضا امکان پذیر شود. به عنوان تنها یک نمونه برای روشن شدن موضوع، اگر هیأت مدیره توسعه سازمان را به عنوان یکی‌ از اهداف کنگره اختیار می‌کند، باید روشن سازد برای این هدف چه برنامه زمان بندی شده ای را در پیش می‌‌گیرد و در یک زمان مشخص مثلا تا مجمع عمومی‌ بعدی چه تعداد عضو جدید را به عنوان هدف در نظر گرفته است. در مورد هر پروژه‌ای باید به همین ترتیب زمان بندی و هدف روشنی ارائه شود.

۹ـ موضع گیری های سیاسی:

جامعه ایرانی دیدگاه های سیاسی گوناگونی دارد. هیئت مدیره باید در موضع گیری های سیاسی توجه کامل به این گوناگونی داشته باشد و از ارائه یک گرایش خاص به نام کل جامعه ایرانی خودداری کند. در مواردی که کمترین شکی وجود داشته باشد باید پیش از هرنوع موضع گیری، موضوع به طور مستقیم با اعضا به بحث گذاشته شود. (به عنوان مثال اقدام اخیر هیئت مدیره در تایید موضع کانادا در قبال انتخابات موضوعی است که موافقین و مخالفین بسیار در بین اعضای کنگره دارد. هیئت مدیره مجاز نبود بدون مشورت با اعضا از سوی آنان موضع گیری کند). ما امضا کننده های این نامه آمادگی داریم تا برای چگونگی به اجرا درآوردن این خواسته ها با هیئت مدیره وارد  مذاکره شویم.

انتظار ما از هیئت مدیره این است که ظرف سه هفته پس از دریافت این نامه به آن پاسخ گوید. لطفا پاسخ خود را از طریق پست الکترونیکی‌ به آدرس  questionsforICCboard@gmail.com  ارسال کنید. این نامه و پاسخ دریافتی برای اطلاع جامعه  ایرانی‌ در اختیار رسانه های ایرانی قرار خواهد گرفت.

امیدواریم این نامه آغازی باشد برای همکاری پیوسته بین اعضای هیئت مدیره و اعضای کنگره در جهت رفع مشکلات موجود و دستیابی به کنگره ای مقتدر و دمکراتیک.

با آرزوی بهروزی،

۲۳ جولای ۲۰۱۳

آتوسا مهدویان، اردوان رضایی، ارسطو صیاد دریابخش، ارسلان کهنمویی پور، افسانه عباس خواه، بهرام بهرامی، بهنام داوودی، پوریا لطفی، حسن زرهی، رضا سماوی، روشنک مددی نوعی، سحر سیما زرهی، شری طبری، شهرام تابع محمدی، علی جواهری، علیرضا جهانگیر، غزاله عشایر، فرخنده طاهرپور، فرید خداداد، کامنوش شهابی، محمد تاج دولتی، محمدرضا محمدیار، مهران صفاپور، مهرداد لقمانی، مهردخت هادی،  مهواره احقری، موسی صیاد دریابخش، میترا صفاری، نسرین الماسی، نوشین داوودی، هومن رضوی