شهروند علی شریفیان: چند خبر کوتاه از نگاه ارقام

۴۰ سال :

یک مامور محافظ خودروهای زرهی ویژه حمل پول به خاطر کشتن سه همکار دیگر خود به احتمال زیاد به ۴۰ سال زندان بدون حق بخشTRAVISودگی محکوم خواهد شد. تراویس بوم گارتنر ۲۲ ساله اهل ادمونتون متهم شده بود در ژوئن ۲۰۱۲ بعد از اینکه سه همکار خود را می کشد، ۳۰۰ هزار دلار پولی که به وسیله خودروی زرهی حمل می شده، دزدیده است. تراویس هنگامی که قصد داشته با عبور از یک پست مرزداری در بی سی به آمریکا فرار کند، دستگیر شده است. او روز دوشنبه به قتل سه همکار خود و سرقت پول اعتراف کرده است. تراویس هنگامی دست به این جنایت زده که در حساب بانکی اش ۲۶ سنت داشته و ۵۸ هزار دلار هم بدهکاری داشته است. زمانی که خبر این ماجرا منتشر شد، کشته شدن گاردها و غیبت ناگهانی تراویس به معمایی تبدیل شد و با دستگیری او چگونگی و چرایی این جنایت هولناک روشن شد.

۱۰ سپتامبر:

خانم پولین ماروآ، رهبر حزب کبکی ها و نخست وزیر کبک روز سه شنبه ۱۰ سپتامبر بالاخره لایحه جنجالی دولتش با عنوان «نمودار ارزش های کبک» را برای بحث، بررسی و تبادل نظر و رای نمایندگان، به مجلس ملی کبک ارائه کرد. قسمت هایی از محتوای این طرح و برنامه دولت حزب کبکی ها مدتها پیش به بیرون درز کرد و باعث بحث ها، نقد ها،  تائید ها و اعتراضات و اظهارنظرهای متضادی درباره آن شده است.

۴۵ میلیون دلار:

در جریان اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ که در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد،  استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال، اعلام کرد که کانادا مبلغ ۴۵ میلیون دلار به آوارگان سوریه کمک های انسان دوستانه خواهد کرد. از زمان شروع بحران سوریه و درگیری میان مخالفان رژیم بشار اسد و نیروهای طرفدار او، حدود دو میلیون نفر از مردم سوریه که بیشتر آنها را کودکان و زنان تشکیل می دهند در کشورهای همجوار، از جمله ترکیه، اردن و لبنان گریخته و در این کشورها، در شرایط دشواری بسر می برند.

 

ششم :

 نتایج تحقیقاتی که با هزینه و پشتیبانی سازمان ملل انجام شده، نشان می دهد که مردم کانادا  در میان کشورهای جهان با در نظر گرفتن دو فاکتور، عامل مهم آزادی و پیوند های قوی اجتماعی و دیگر نمودارهای مهم یک زندگی خوب، مثل طول عمر، خدمات درمانی، پشتیبانی های مالی و اقصادی، داشتن مراکزی برای مددگیری در زمانهای دشوار زندگی، سرانه درآمد سالانه، درآمد ناخالص ملی  و دیگر فاکتورهای مهم ، در رده بندی که منتشر شده، از نظر خوشبختی ششمین مکان را دارند. آمریکا در این رده بندی در رده هفدهم و پشت سر امارات متحده عربی قرار گرفته و در میان ۱۵۶ کشوری که مورد مطالعه قرار گرفته اند، مردم کشور افریقایی توگو در رده آخر قرار دارند. بر اساس گزارشی که سی بی سی از نتایج این تحقیقات منتشر کرده، ده کشور جهان که مردمانش، خوشبخت ترین های مردم هستند به ترتیب دانمارک، نروژ، سوئیس، هلند، سوئد، کانادا، فنلاند، اتریش، آیسلند و استرالیا هستند.

مردم ایران از لحاظ احساس شادی نسبت به شرایط خود، در میان مردم ١۵۶ کشور مورد بررسی، در رده ١١۵ قرار می‌گیرند که یک رده از جیبوتی پائین‌تر و یک رده از جمهوری آذربایجان بالاتر است.