Farhad-Farsadi

تا یادم هست در همه فیلم ها و نقطه نظراتی که به افکار عمومی مربوط می شود از صنعت بیمه تقریبا همه ناراضی هستند و شاید هم در کلام و برخورد با یکدیگر اینطور نشان می دهند. اگر قرار است دزدان بانک یا جواهر فروشی در پایان فیلم دستگیر نشوند با جمله معروفی که این اموال بیمه بودند و خسارتش از آن طریق جبران خواهد شد فیلم خاتمه یافته و حال و روز همه به نحوی تسکین می یابد. به این نکته توجه فرمایید که این چه صندوقی است یا از محل چه بودجه ای است که قرار است تامین مالی مال باختگان صورت پذیرد که انگار اصلا ربطی به من و شما ندارد و عده ای خیرخواه یا قماربازانی که پولشان را در این راه گذاشتند قرار است زیان دیدگان را تامین مالی کنند.

گرفتن خسارت حق تلقی می شود و اگر حادثه منجر به خسارتی هم تحقق نیابد به مثابه آن است که حقمان پایمال شده چون خسارتی در پایان دوره بیمه دریافت نکرده ایم. بیایید نگاه مختصری به مکانیزم بیمه داشته باشیم تا شاید داده هایمان با الفبای مشترک بهتر جواب دهد.

بیمه صندوق مشترکی است که اعضای آن با توجه به میزان ریسکی که به آن تحمیل یا منتقل می کنند مبلغی را در آن پس انداز می کنند تا در روز مبادا بتوانند تعداد محدودی از آن اعضاء از صندوق مربوطه کمک مالی شوند. در این راه پیچیده مالی اعضای این صندوق (من و شما) عده ای را برای مدیریتش استخدام می کنیم که حقی از هیچکداممان ضایع نشود و آنها را ناظر بر جان و مال خود می کنیم. این گروه مدیران بیمه هستند که در زمان های متفاوت در زمان صدور و خسارت یاور ما هستند (البته با توجه به دستورالعمل هایی که برایشان خودمان در عمل گذاشتیم) . این صندوق ها می تواند شرکت های خصوصی باشد یا در بعضی مواقع دولتی و یا تعاونی و سندیکایی هم اداره می شوند. مثل شرکت بیمه مهندسان یا اطباء یا وکلا که با توجه به تعدادشان و نوع مدیریت و ریسک خاصشان ترجیح می دهند شرکت بیمه سندیکایی تاسیس نمایند.

علت طرح این موضوع پاسخ به سئوالات عدیده ای است که خوانندگان محترم داشته اند و می خواهند بدانند چرا نداشتن بیمه مستمر برای شرکت بیمه اینقدر مهم است و مخصوصا مهاجران کانادا که همواره در حال سفر هستند و در مقاطعی از زمان بیمه نامه هایشان وقفه چند ماهه یا حتی چند ساله دارد چرا بایستی مثل افرادی که تازه وارد هستند حق بیمه بدهند؟ علت آن است که مشارکت مالی چند ماهه یا چند ساله در صندوق اعضاء صورت نپذیرفته و اگر دیگر اعضاء سالیان سال است که بی وقفه در حال پس انداز در این صندوق هستند چرا بایستی فردی که مشارکت تمام عیار ندارد را به مثابه دیگران بپذیرد.

البته دلایل دیگری هم هست که نظر شما خوانندگان محترم را به آن جلب می نماید:

۱ ـ ممکن است بدون بیمه رانندگی کرده باشید و این شانس را داشته اید که پلیس متوجه نشده.

۲ـ گواهینامه رانندگی شما به حالت تعلیق درآمده و امکان رانندگی نداشتید که بیمه بخواهید.

البته موارد دیگری هم هست که به صورت طبیعی نیازی به بیمه نداشتید که در آن گونه موارد اگر مدت زمان معقول و دلیل قانع کننده باشد، شرکت های بیمه انعطاف پذیر هستند.

۳ـ به محلی منتقل شدید که از اتومبیل شرکت استفاده می کنید.

۴ـ محل اقامت شما دان تان است و با قطار یا اتوبوس به محل کار می روید.

۵ـ به طور موقت از کشور خارج شدید و نیازی به اتومبیل ندارید.

۶ـ اتومبیلی برای بیمه کردن ندارید.

همان گونه که مطرح شد مهمترین و تکنیکی ترین مورد عدم مشارکت در پرداخت حق بیمه یا حق عضویت در صندوق مشترک است تا حقی از بقیه اعضاء ضایع نشود.

اگر قرار است برای مدت چند ماه از اتومبیل خود استفاده نکنید حتما با بروکر خود مشورت کنید تا پوشش بیمه ای شما را به حداقل تقلیل دهد تا هم سابقه بیمه ای خود را حفظ کنید و هم حق بیمه اضافی نپردازید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com