خاطره ماندگار گزارش اخوان ثالث در در اواخر دهه چهل شمسی درباره اقبال و گرایش ایرانیان از شعر و سرودن شعر به سفری برمی گردد 

 

شهروند ۱۲۷۳ ـ پنجشنبه ۱۸ مارچ۲۰۱۰


 

خاطره ماندگار گزارش اخوان ثالث در در اواخر دهه چهل شمسی درباره اقبال و گرایش ایرانیان از شعر و سرودن شعر به سفری برمی گردد که او به همراه جمعی از دوستانش (و اگر حافظه یاری برساند در مشایعت سیمین دانشور و جلال آل احمد) از روستایی در خراسان داشته است.  وقتی که او در محضر دوست ادیبی در روستایی خراسانی حضور به هم می رساند با شگفتی با انبوه اهالی روستا در خانه دوستش مواجه می گردد که نه تنها برای شنیدن اشعار او گرد آمده بودند، بلکه خود نیز با نیت شعرخوانی در آن محفل حضور به هم رسانده بودند. از آن زمان بیش از نیم قرن می گذرد و شیوه عرضه و ارتباط ادبی بویژه در ده سال اخیر به میمنت امکان خارق العاده اینترنت وسعتی باورنکردنی به خود گرفته است. در وبگردی های چند شماره اخیر با بخشی از فعالیتهای فرهنگی و ادبی ایرانیان اهل قلم آشنا شدیم. در سه شماره آینده به سراغ وبلاگهایی می رویم که توجه اصلی خود را معطوف شعر کرده اند.


 

اعترافات یک شاعر





















گزیده ی اشعار لیلا فرجامی


 

از کتاب گِل «در دست انتشار»

ماه در تبعید مادری سیاه

شب 

نوزادی بی سر،

ماه

افتاده در آب

چون کسی که می خواست

از زادگاه خود

گریخته باشد


 

مطلب کامل را در سایت اعترافات یک شاعر بخوانید.   

  http://iranianmuse.wordpress.com


 

مکتوبهای خشتی 



 

به یار، به یارا!

 شعرم را کپی می‌کنند

صدای خسته‌ام را کپی می‌کنند

حتا

لحن ِ غمگین ِ مقاله‌هایم را

                                 می‌دزدند

آن‌گاه

با آرامشی شاعرانه

جهان را

از پشت پنجره‌های قلب‌ام

                                تماشا می‌کنند و

شاعران بزرگی می‌شوند

دوستان من!


 

مطلب کامل را در وب سایت مکتوبهای خشتی  بخوانید.   

http://tananegi.blogfa.com/post-67.aspx





اوراد


 

مُعطل ِبرف و

مُعطل ِصبحی برهنه

مُعطل ِآسمان

مُعطل ِفردای یک پنجره

که تکه تکه از لبانم بریزد 

در همین گیاهِ تنها

بتوانم      بوسه ات را         بَغل کنم

بتوانم

تنت را بپوشم و

هیچ وقت

دور نباشم از پیراهنت

 آغوشِ تو

آخرتی طولانی و       

رهاتر از        ابدیّتِ آب است  


 

مطلب کامل را در سایت میثم ریاحی بخوانید.                                   

http://www.sharveh.blogfa.com/

 

خدا چگونه بالغ شد

بازنگری کتاب « تکامل خدا»




آلن اور

برگردان: ونداد زمانی  


 

"رابرت رایت" واهمه‌ای ندارد از اینکه در باره موضوعات بزرگ و پیچیده نظر بدهد. آقای رایت که به طور مداوم در حال همکاری با مجلات و نشریات معتبر نظیر اسلیت۱ و تایمز می باشد در کارنامه نشر کتابش، بلند پروازانه، موضوعات حساس فرهنگی را مد نظر قرار می دهد.



در سال ۱۹۹۷ با چاپ کتاب «حیوان اخلاقی» جرئت می کند که تئوری تازه و مسئله‌سازی چون روانشناسی تکاملی را مطرح کند و یا در سال ۲۰۰۱ در کتاب «مبادله بدون ضرر»۲ سفری داشته باشد به درون تاریخ بشر و بحثی را دامن بزند بر اساس محاسبات ریاضی  "تئوری بازی"۳  نشأت گرفته است.

در شیوه ای بدوی‌تر دا‌د و‌ستد بین افراد، رابطه"مبادله با ضرر" بر این نکته استوار بود که یکی از طرفین معامله سود می‌برد و دیگری ضرر خواهد دید اما آقای رایت ادعا می‌کند که تکامل بیولوژیک بشر به او کمک کرد تا «مبادله بدون ضرر» را کشف کند.

در انواع جدیدتر فرضیه های مربوط به دادوستد بشر در عمل به این گزاره توجه کرد که امکان سودآوری برای هر دو عضو در یک تبادل اقتصادی و به عبارتی«مبادله بدون ضرر» میسر است. مهم تر از همه آنکه، تکرار موفق معاملات بی ضرر، به تجمع ثروت و بالطبع رشد تکنولوژیکی بشر دامن زد.

آقای رایت در کتاب جدیدش " تکامل خدا"۴ نیز، به پیشرفت تکنولوژی و به نتایج مستقیم ناشی از آن  می‌پردازد. تکنولوژی به ارتباط هر چه وسیعتر مبادلات و تماسهای بین افراد حقیقی و حقوقی دامن زده است و بشر بیش از پیش به سمت انجام داد و ستدهایی رفته است که هر دو طرف مبادله از تماس و تجارت سود می‌برد.

آقای رابرت رایت در «تکامل خدا»، توجه اش را معطوف مذهب می کند که پدیده مهم دیگری است در تمدن بشری.  از دیدگاه این نویسنده، هر چند سابقه نگرش به مذهب، تحت عنوان پدیده ای ماورا زندگی زمینی کاملا باورکردنی می نماید، ولی تاریخ مذهب مثل هر پدیده دیگر ضرورتا، طبق واقعیتهای زمینی، دستخوش تغییرات گشته است.

نکته ای که رابرت رایت بر آن با دقت تمام اصرار می ورزد این است که مذهب به عنوان یک موجود زنده رفتاری طبیعی از خود بروز داده است و بر اساس تغییر اجتناب ناپذیر بر شیوه معیشت، سیاست و جنگ، خود را ملزم به تطبیق با آن کرده است.

بر همین اساس، مذهب نیز یاد ‌گرفته است تا روند تطبیق، همیاری و همکاری را با سایر مذاهب اختیار کند و نسبت به آنها تفاهم و گذشت بیشتری به خرج دهد. شخصیت خدایان نیز به همان اندازه به تفاهم و پذیرش خدایان دیگر تن داده اند. به اعتقاد آقای رابرت، خدایان نیز از کشف « مبادله بدون ضرر» سود برده اند.

از منظر این نویسنده بعد از آن، دایره اخلاق مذهبی وسیع تر شد و گروههای اجتماعی که تا آن دوره دشمن آشتی ناپذیر همدیگر بودند به بسط روابط اجتماعی و اقتصادی گسترده تری مبادرت ورزیدند.

با پیوستن مردم سایر مذاهب به جرگه اصلی بشری، دایره اخلاقی قابل قبول برای همزیستی کمابیش مسالمت آمیز روند تساعدی به خود گرفت و بده بستانهای درون حلقه بشر، درجه نفرت از دیگران را کاهش داد.

طبق "تئوری بازی" جدید، چرخه مبادلات اجتماعی و فرهنگی «مبادله بدون ضرر»، به سود‌دهی پایاپای بیشتری در بین اقوام بشری گروید و از آن پس، مذاهب و خدایان صلح‌جو‌تری پدید آمدند که برای زندگی اجتماعی بشر، ارمغان عشق و دوستی با همسایه را نوید دادند.

بشر در مسیر برپایی خدایان، قدم به قدم از بت‌های پرستیدنی قبیله ها به مذاهب و خدایان مناطق زیست اجتماع بزرگتر ایمان آورده است و در ادامه به نیروی واحدی در ماورالطبیعه سر تسلیم فرود آورد که قابلیت بندگی همه جهان را برای خود تدارک می‌دید.

آقای رایت با به مدل قرار دادن تکامل حیات در چهار میلیارد سال گذشته و نحوه پیچیده شدن گام به گام موجودات متنوع روی زمین، برای مذاهب و خدایان برآمده از آنها هویتی همسان با کاراکتر های اصلی موجود زنده‌ قائل شد.

بر طبق همان تحول گام به گام بیولوژیک است که او می‌تواند به این نتیجه گیری مادی از مذاهب برسد که بگوید: «هیچگاه مذهب جدیدی به یکباره بر روی زمین سبز نشده است».


 

نویسنده کتاب "تکامل خدا" نه تنها از زاویه ای کاملا مادی خواهان تبیین وجود مذاهب و خدایان در تمدن بشری است، بلکه معتقد است که روند گسترش معادلات و روابط اقتصادی و اجتماعی «مبادله بدون ضرر»، منجر به مبادله بدون بازنده در بین خدایان نیز گشته است.

از نقطه نظر برخورد با بحرانهای بزرگ معاصر و از جمله آنها چالش بین غرب و اسلام نیز، آقای رایت به تئوری بازی «مبادله بدون ضرر» بسنده می کند. او مطمئن است که در عمل به غرب و اسلام ثابت خواهد شد که همزیستی آنها بیشتر از آنکه فکر می‌کنند برای هر دو جناح سودآور و مفید خواهد بود.

http://zamaaneh.com/morenews/2010/02/post_1189.html

 پانوشت:


 


 

۱- Slate Magazine
۲- Nonzero
۳- Game Theory
۴- Robert Wright, The Evolution of God, Little, Brown, 567 pp.9

H. Allen Orr earned his Bachelor’s degree in Biology and Philosophy from the College of William and Mary and his Ph.D. in Biology from the University of Chicago. He performed postdoctoral research at the University of California.