سی و هفتمین جشنواره‌ جهانی فیلم مونتریال، پنجشنبه ۲۲ اگوست با حضور فیلمسازانی از سرتاسر دنیا در مونتریال کار خود را آغاز کرد. و در تاریخ ۲۸ اگوست با اعلام جوائز کارخود را رسما پایان بخشید.

برندگان ۴۴مین دوره جشنواره فیلم دانشجویان که از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ اگوست ۲۰۱۳ در حاشیۀ جشنواره جهانی فیلم مونتریال برگزار شده بود، اعلام شد:

کاندیدات (دیر کاندیدات) از ساخته های یوسف بره کی از همبر کالج تورنتو جایزه عالی “نورمن مک لرن” را که از سوی “کنن کانادا” تقدیم شده است، به دست آورد.

به نقل از بخش فرهنگ و هنر سایت بی بی سی فارسی، “جشنواره جهانی فیلم مونتریال، قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در آمریکای شمالی است و جوائز آن اعتبار جهانی دارند. این جشنواره همه ‌ساله به مدت دوازده روز تا اولین دوشنبه‌ سپتامبر به طول می‌انجامد و هدف آن تشویق فیلمسازان از تمام فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف در جهت گسترش هنر سینماست. جشنواره‌ امسال با شعار )جهان از آن شماست( ۴۳۲ فیلم بلند و کوتاه از سرتاسر دنیا را در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشت”.

اهدای جایزه نورمن مک لرن به برندۀ عالی از سوی “کنن کانادا”

 این جایزه شامل مبلغ نقدی هزار دالری از سوی “کنن کانادا” به علاوه کمک تکنیکی و ارائه خدمات در قسمت استفاده از هرنوع دوربین سینمایی (EOS) بشمول (۵۰۰C 4K)  و انواع گستردۀ لنزهای سینمایی “کنن” می باشد، که برنده از آن بهره مند می گردد.

خلاصه  فیلم (دیر کاندیدات)

yosef

ایلسه شتراوس از سوی یک افسر اس اس برای پاسخگویی در رابطه با کاندیدای پسرش به سازمان جوانان هیتلر فرا خوانده می شود. زمانی  که مسئله بیماری (سلامتی خراب) طفل زیر سئوال می رود، ایلسه باید انتخاب کند که او (پسر) را از اصلاح نژادی نازی نجات دهد یا  راز مخفی را، که در برابر نگهداری اش برای همیشه سوگند خورده است.

معرفی نویسنده و دایرکتر یوسف بره کی سینماگر جوان افغان – کانادایی است که در تورنتوی ایالت انتاریو زندگی می کند. او برنامۀ مطالعات فیلم را در دانشگاه یورک تورنتو و همچنان برنامۀ تولید فیلم را در همبرکالج فرا گرفته است.

او به سن ۱۳ سالگی  با نوشته هایش همکاری را با یک هفته نامه “بازار” در شهر مونتریال و مجله “آشیان” منتشره در تورنتو به زبان های فرانسوی و انگلیسی باز کرد که این همکاری با نوشتن نقد فیلم و قصه ها آغاز گردید. او کار نویسندگی جدی تری را با نوشتن یک سلسله جستارها درباره ی سینمای جهان (منتشره ویبسایت هدینگتون هیل) ادامه داد. یوسف همچنان یک پایان نامه (تیزس) در رابطه با تأثیر “جک لکن” بر فیلم “شاینینگ” استنلی کوبریک نوشت که به خاطر این اثر جایزه فلسفی  همبرکالج را دریافت کرد.

تازه ترین فیلم یوسف به نام “دیر کاندیدات” یک فیلم کوتاه تیزس فراغت است که درباره ی مادری ست که می کوشد پسرش را از وحشت اصلاح نژادی نازی نجات دهد. این فیلم در حال حاضر راهی جشنواره هاست که چندی پیش به تاریخ ۲۵ اگست در جشنواره جهانی فیلم مونتریال اکران شد. به تاریخ ۲۸ اگوست عالی ترین جایزه را در کاتگوری فیلم های کوتاه دانشجویی از آن خود کرد. این فیلم همچنان نامزد کاتگوری بهترین سینماتوگرافی ۵۶ مین دور جوائز انجمن سینماتوگرافان کانادا شده بود. و باید یادآور شد که “دیرکاندیدات” اخیرا به جشنواره بین المللی حقوق بشر افغانستان در بخش اصلی برگزیده شده که قرار است این جشنواره از تاریخ ۵ اکتبر تا  ۱۱ اکتبر در شهر کابل، افغانستان با حضور داوران بین المللی برگزار گردد.

یوسف در ادبیات از فئودور داستایوفسکی بسیار متأثر است و قهرمانان سینماگر او اینگمار برگمن، اندری تارکوفسکی، استنلی کوبریک، ترینس ملیک، عباس کیارستمی و میکائیل هنیکه می باشند.