هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا در پاسخ به مقاله ای که در هفته ی گذشته در رسانه های فارسی زبان از طرف تعدادی از اعضای محترم کنگره به چاپ رسید، لازم می داند که مطالب خود را به استحضار همه ی اعضا کنگره و هموطنان عزیز برساند.

هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا افتخار دارد که در یک تشکیلات کاملا دمکراتیک و برطبق یک اساسنامه ی مصوب مسئول ارائه ی خدمات داوطلبانه به جامعه ایرانی است.

در وهله ی اول به استحضار می رساند که کنگره ایرانیان از هر پیشنهاد سازنده و گفت وگو در قالب ساختارهای تشکیلاتی خود که مبتنی بر اساسنامه ی کنگره می باشد، در جهت خدمت به جامعه ی ایرانیان کانادا استقبال می نماید.

ICC-logo

برخلاف گزارش این گروه که می خواهند از این فرصت که برای اولین بار پیش آمده و با استفاده از خرد جمعی به قول ایشان راه گشای مشکلات باشند، باید بدانند که اساسنامه ی کنگره حاصل زحمات خستگی ناپذیر گروه کثیری از فرهیختگان و فعالان اجتماعی جامعه ایرانی می باشد که با صرف هزاران ساعت کار و طی مدت چند سال به منظور استفاده هرچه بیشتر از خرد جمعی و گفت وگوهای چندجانبه به وجود آمده است و دو سال اخیر یکی از موفق ترین زمان های شکوفایی کنگره ی ایرانیان می باشد که حساسیت های ایجاد شده نیز حاصل همین موفقیت های چشمگیر این دوره نسبت به دوره های گذشته است که خرسندی پایه گذاران کنگره که حاصل زحمات خود را مشاهده می کنند، فراهم ساخته است.

در مورد تغییر و تحول هیئت مدیره در بدو شروع کار مدیران (ماه جون ۲۰۱۲) چند نفر از اعضای قدیم که احتمالا سلیقه و روش کار خود را با گروه جدید مناسب و مطلوب نمی دانستند، استعفا دادند که سریعا طبق اساسنامه به وسیله افرادی شایسته جایگزین شدند. (به رسانه های ماه دسامبر ۲۰۱۲ جهت دلایل استعفای این افراد مراجعه شود.) این همکاران جدید کنگره با حمایت و همکاری جامعه ی ایرانی توانستند در مدتی کوتاه بزرگترین گردهمایی کنگره ی ایرانیان را میسر سازند.

متعاقبا هیئت مدیره کنگره ایرانیان طبق اساسنامه در مجمع عمومی سالانه که در ماه می ۲۰۱۳ برگزار شد، گزارش کامل فعالیت های سال گذشته ی خود  و همچنین گزارش مالی را توسط رئیس کنگره و خزانه دار آن به استحضار رساند. و انتخابات میان دوره ای با انتخاب پنج نفر از کاندیداها که همگی از خانم های فعال و افراد برجسته کامیونیتی هستند، با استقبال بیشترین تعداد رای دهنده در تاریخ کنگره از بدو تاسیس صورت گرفت.

لازم است متذکر شویم که در آستانه ی این مجمع عمومی کنگره یک نفر از اعضای هیئت مدیره که در سمت معاونت فعالیت داشت استعفا نمود و همزمان به صورت تیمی چند نفر از مشاوران و کاندیداهایی که خود را برای انتخابات نامزد کرده بودند، از ادامه فعالیت منصرف شدند. (به رسانه های ماه جون ۲۰۱۳ جهت دلایل استعفای معاون هیئت مدیره رجوع شود.)

متعاقب تشکیل هیئت مدیره ی دوره ی فعلی، برنامه های آینده ی کنگره به طور مشخص از طریق رسانه ها و همچنین وب سایت کنگره به اطلاع اعضا رسانده شد.

مضافا، با انتصاب ۹ نفر از برجسته ترین و فرهیخته ترین شخصیت های ایرانی کامیونیتی ایرانیان در کانادا، قسمت مشاوران هیئت مدیره، کنگره قدم اساسی و پر اهمیتی را در جهت احقاق اهداف و اجرای اساسنامه ی خود برداشت. در ضمن هیئت مدیره به طور مرتب و مکرر با اعضای خود از طریق ایمیل و اطلاعیه مطبوعاتی در تماس بوده است.

از این رو شگفت آور است که این نامه بدون توجه و اعتنا به نکات بالا نگارش شده است. لازم به توضیح است که در پاسخ به این نامه و قبل از این که در هفته گذشته در رسانه ها منتشر گردد، هیئت مدیره ی کنگره ی ایرانیان علیرغم مشغله زیاد اقدام به تهیه پاسخ نامه ای با درج جزئیات و به طور مشروح و کافی به تمام سئوالات و نکات ذکر شده در آن نامه کرده و آن را در اختیار امضاکنندگان قرار داده بود.

در پایان ضمن تشکر و قدردانی فراوان از گروه پیشگفته تأکید می نماید که کنگره  ی ایرانیان کانادا از همکاری شما و همه ی اعضای کنگره از طریق شرکت مستقیم و فعال در کمیته های کنگره استقبال می نماید.

و لازم به تأکید است که هرگونه تغییر در اساسنامه ی کنگره باید بر طبق مقررات و در چهارچوب کمیته ی اساسنامه مطرح و به هیئت مدیره پیشنهاد شود که در مجمع عمومی کنگره و با حضور اعضا محترم مطرح و در صورت تصویب به اجرا گذاشته شود. جای بسی تعجب است که هیچکدام از امضا کنندگان این نامه زحمت داوطلب شدن در کمیته ی اساسنامه که مدتی است شکل گرفته ، به خود نداده اند.

ما هیئت مدیره کنگره ایرانیان خود را موظف به حفظ تمامیت اساسنامه ی کنگره دانسته و این تشکیلات را در خدمت همه ی  اعضای این کنگره و نه گروه ویژه ای می دانیم.