گزارش هفته‌گی نه‌ما نه‌سینما

 

 در هفته چهاردهم و آخرین هفته از سری فیلم های  بررسی‌ سینمای مستقل، فیلم چینی‌ “زندگی‌ ساکن” به کارگردانی جیا ژانگ به نمایش در آمد و مورد تحلیل واقع شد.

کارگردان این فیلم از اعضای شاخص موج ششم سینمای چین می‌باشد، که در ابتدای کارنامه سینمایی خود با تاکید بر فرهنگ محلی استانش “شان شی‌‌” فیلم‌هایی‌ بدون مجوز از دستگاه مرکزی و با لحنی انتقادی به صورت زیرزمینی‌ ساخته است. او بعدا با توجه به تغییر در سیاست‌های دولت، مانند سایر کارگردانان، از سیستم سینمای دولتی خارج شد و تاکنون، چند مستند در مورد مسائل اجتماعی چین را به روی پرده  برده است.

still_life_poster

فیلم اکران شده این هفته، درامی قوی در ارتباط با جدایی و فروپاشی خانواده، مهاجرت اجباری، از دست رفتن محل سکونت و شرایط کار سخت ساکنان و مهاجران شهر فنجی، به خاطر ساخته شدن سد بزرگ جرج در این شهر بود؛ که در آن کارگردان از دوربین دیجیتال، ریتم آرام، موزیکی نوستالژیک، حرکات دوربین هوشمندانه و انتخاب نماهای طبیعی و شهری فوق‌العاده برای تاثیر گذاری بهتر بر روی مخاطبان استفاده کرده بود.

ارائه کننده این هفته “هان ژانگ” متولد چین و بومی  شهر اشاره شده در فیلم  “شهر ییچانگ” بود. او این اثر را بسیار شخصی‌ و تداعی کننده خاطرات خود در آن منطقه دانست. او با اشاره و توضیح مفهوم غریب بودن”استرنجر” از منظر فلسفی‌، حضور افراد مهاجر را حتی با وجود عدم آشنایی آنها از محیط، زمینه ساز نوعی از حس همبستگی‌ جمعی دانست. دلیل این حس را، اشتراک در تجربه ی از دست دادن متعلقات، برای تمام اهالی منطقه دانست و با اشاره به فلسفه فروید به مفاهیم دلتنگی‌ و سوگ، به تشریح محیط اجتماعی و زندگی‌ این منطقه روستایی چین پرداخت.

او همچنین، با اشاره به صحنه‌های سوررئال فیلم، مثل ظاهر شدن و پرتاب سفینه و بازی با فضا و زمان به صورت نامتداول، آنها را استعاره‌ای از نابود شدن تمدن و فرهنگ ۲ هزار ساله چینی‌ در یک دم، در راستای ایجاد یک چین مدرن – در این فیلم ایجاد یک سد عظیم-، به حساب آورد.

جلسه این هفته با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه یورک که ارائه کننده را همراهی می کردند برگزار شد. در این قسمت موضوعات زیادی در ارتباط با فیلم مطرح و بحث شد. عده‌ای این اثر را شبیه کار‌های عباس کیارستمی و الهام گرفته از او مخصوصا فیلم “خانه دوست کجاست” دانستند و به مفهوم مشترک سفر و جستجو‌ی امیدوارانه برای مشاهده و ارتباط گیری و کشف ناشناخته‌های گمگشته زندگی‌ و روابط انسانی‌ اشاره کردند. همچنین با توجه به اشارت زیاد به خرابی‌ و تخریب زندگی‌ محلی، عده‌ای به نقد فیلم در رابطه با سیاست‌های دولت چین برای مدرنیزاسیون پر شتاب بدون در نظر گرفتن عواقب محیط زیستی‌ و انسانی‌ آن پرداختند و فیلم را در نشان دادن این زوایا مخصوصا از لحاظ بصری کاملا موفق دانستند.

با توجه به پایان فصل نهم، در دو هفته آینده فیلمی اکران نخواهد شد و جلسهٔ رای گیری و انتخاب فیلم های فصل آینده در تاریخ  ۱۲ اکبتر برگذار خواهد شد.

برنامه ی هفتگی “نه‌ما‌نه‌سینما” به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو، روزهای شنبه در این دانشگاه برگزار می شود. اخبار جلساتِ “نه‌ما‌نه‌سینما” از طریق

namanacinema@gmail.com  قابل پیگیری است